דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

תכשיטי זהב שענדו ילדות לפני כ-1,800 שנה יוצגו לציבור

התכשיטים, שהתגלו לפני כ-50 שנה, נחקרו כחלק מפרויקט של רשות העתיקות לפרסום חפירות ארכיאולוגיות ישנות שכתיבתן המדעית לא נשלמה | התכשיטים ייחשפו בקונגרס הארכיאולוגי של רשות העתיקות, החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה והאגודה הארכיאולוגית הישראלית

כל תכשיטי הזהב (צילום: אמיל אלגם, רשות העתיקות)
כל תכשיטי הזהב (צילום: אמיל אלגם, רשות העתיקות)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

פריטי זהב שהתגלו במערות קבורה בירושלים יחשפו היום (שני) לציבור בפעם הראשונה בקונגרס הארכיאולוגי ה-48, שמאורגן על ידי רשות העתיקות, החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, והאגודה הארכיאולוגית הישראלית.

המחקר החדש חושף שרידים של ארון קבורה מעופרת שהתגלה בעבר בהר הצופים, ובו תכשיטים הכוללים עגילי זהב, ראש סיכה, תליון וחרוזים מזהב, חרוזי קורניאול וחרוז מזכוכית.

הממצאים התגלו בשנת 1971, בחפירתה של יעל אדלר ז"ל מאגף העתיקות, אך עד היום, ממצאים אלה טרם פורסמו. התכשיטים אותרו במסגרת פרוייקט "פרסום חובות חפירות עבר" של רשות העתיקות, שבמסגרתו מפורסמות חפירות ארכיאולוגיות ישנות שלא הגיעו בעבר לידי פרסום מדעי.

עגילי זהב (צילום: אמיל אלגם, רשות העתיקות)
עגילי זהב (צילום: אמיל אלגם, רשות העתיקות)

"מיפוי המידע, ששכב שנים והעלה אבק בתיקי הארכיון, לצד איתור פיזי של ממצאי החפירות, שפך אור על אוצרות ארכיאולוגיים שנשכחו זה מכבר", אומרת ד"ר איילת דיין, מנהלת תחום מחקר והתמחויות ברשות העתיקות ומרכזת הפרויקט. "תכשיטי הזהב היפהפיים שחקרנו, הם דוגמה לאוצר שכזה".

תליון זהב (צילום: אמיל אלגם, רשות העתיקות)
תליון זהב (צילום: אמיל אלגם, רשות העתיקות)

לדברי ד"ר איילת דיין, איילת גרובר וד"ר יובל ברוך, מרשות העתיקות, שחקרו את התכשיטים, התכשיטים שנושאים את סמל אלת הירח הרומית לונה, ליוו את הילדות גם בחייהן, ונקברו עמן כדי שימשיכו להגן עליהן גם בעולם הבא.

לפי המחקר, זוג עגילי זהב דומים, התגלו בחפירה אחרת שנערכה ב-1975 בהר הזיתים בירושלים על ידי הארכיאולוג פרופ' צפיריס וסיליוס ז"ל מטעם אגף העתיקות והמוזיאונים.
לדברי החוקרים, "הילדה נקברה עם מה שמסתמן כסט זהב יוקרתי, שכלל עגילים, שרשרת עם תליון המכונה lunula (על שם האלה לונה) וסיכת ראש".

ראש סיכה עשוי עץ ומצופה זהב (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)
ראש סיכה עשוי עץ ומצופה זהב (צילום: דפנה גזית, רשות העתיקות)

"תכשיטים אלה, מוכרים מהעולם הרומי ומאפיינים קבורות של ילדות – מה שיכול להעיד על האוכלוסייה שנקברה באתרים האלה. בירושלים הרומית, ששמה היה 'איליה קפיטולינה', התגוררה אוכלוסייה מגוונת, שהגיעה לעיר לאחר חורבן בית המקדש והתרוקנותה מהאוכלוסייה היהודית.

תושבים אלה הגיעו לעיר מאזורים שונים ברחבי האימפריה הרומית, וייבאו איתם עולם חדש של ערכים, אמונות ופולחנים. פולחנם של תושבי העיר החדשים היה מגוון ועשיר וכלל אלים ואלות, וביניהם – כך, מתברר כעת, גם את פולחנה של אלת הירח לונה."

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות עתיקות: "קבורת התכשיטים עם הילדות נוגעת ללב. אפשר ממש לדמיין כיצד ההורים, או הקרובים שלהן, נפרדים מהילדה כשהיא עונדת את התכשיטים – או שהם מונחים במכוון לצידה, תוך שהם חושבים על ההגנה שתלווה את יקירתם גם בעולם שאליו היא עוברת. זו סיטואציה מאוד אנושית. כל אחד או אחת יכולים להזדהות עם הצורך בהגנה על הצאצאים, לא משנה באיזו תרבות או תקופה".

המחקר יוצג היום (ב') בקונגרס הארכיאולוגי ה-48 – כנס מקצועי שנתי, שמאורגן ע"י רשות העתיקות, החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, והאגודה הארכיאולוגית הישראלית. מושב הסיום של הכנס, שיעסוק בנושא "הארכיאולוגיה לאן", ישודר בשידור חי בשעות 19:30-16:00 בדף הפייסבוק של הקונגרס.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!