דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

60% מהציבור היהודי עושים את כל הקניות לפסח בסופר, 3.5% רוכשים רק באינטרנט

מסקר של רשות ההסתדרות לצרכנות עולה כי 82% מגיעים לקנייה עם רשימה מסודרת, וכ-40% מקבלים תווי קניה כשי לחג | יו"ר הרשות ירון לוינסון: חשוב להנות מאווירת החג, בלי להיכנס ל"אוירת קניות לחג" שלא תמיד משתלמת

סופרמרקט בירושלים (צילום: אור גואטה)
סופרמרקט בירושלים (צילום: אור גואטה)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

כ-60% מהצרכנים הייהודים בישראל רוכשים ביצים ומצות כשבוע וחצי לפני חג הפסח, וכ-60% לא מוכנים לוותר על קניות בסופר לטובת האונליין, כך לפי סקר שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות ובדק את הרגלי הקנייה של הצרכנים היהודים בישראל לקראת החג. "חשוב להנות מאווירת החג", אומר מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, "אך מבלי להיכנס ל"אוירת קניות לחג" שלא תמיד הכי משתלמת".

62% משווים בין רשתות לפני הקנייה לחג

כ-82% מהמשתתפים בסקר השיבו שהם מגיעים עם רשימה בסיסית שהוכנה מראש, ועורכים את הקניות לפיה. "אין ספק כי קנייה בעזרת רשימה שהוכנה מראש היא קנייה נבונה", הסביר עו"ד לוינסון "הרשימה ממקדת אותנו במוצרים הנכונים לנו, ומצמצת קניית מוצרים שאינם נחוצים".

ומה לגבי השוואת מחירים בין הרשתות השונות? "כלל בסיס בצרכנות נבונה זה להשוות מחירים טרם הקניה", הדגיש עו"ד לוינסון. כ-62% מהמשיבים בסקר משווים בין רשתות השיווק טרם ביצוע הקנייה הגדולה, "טוב לראות שרוב הציבור מקפיד להשתמש בכלי זה, שמביא לחסכון כספי משמעותי. כמו כן, לאחרונה קיימת תופעה של חלק מרשתות השיווק שאינן מקפידות על הצגת מחירים כחוק, דבר הפוגע בציבור הרחב".

ברשות ההסתדרות לצרכנות ממליצים לפצל את הקנייה בין הרשתות השונות, בהתאם למבצעים הספציפיים שרלוונטיים לסל הקנייה שלנו, ולתכנן את הפיצול מראש כמה שניתן. ואכן, מתוצאות הסקר עולה שכ-54% מהנשאלים מפצלים את סל הקניות שלהם בין רשתות השיווק. כ-31.5% מתוכם עושים זאת כדי לחסוך בכסף, והיתר מסיבות אחרות. כ-46% לא נוהגים לפצל את הקניות שלהם כלל. עו"ד לוינסון הדגיש לגבי מהלך זה, כי "לא מומלץ לבצע את הפיצולים כאשר מתקרבים לערב החג, כיוון שבמקרים אלו הפיצול עלול לעלות ביוקר".

בסקר נבדק גם האם כתבות המתפרסמות לקראת חג פסח, וכוללות השוואת מחירים בין רשתות השיווק, משפיעות על הרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי. מתוצאות הסקר עולה כי 38% מהמשיבים אינם מתייחסים כלל או לא נחשפים לכתבות של השוואת מחירים. ו-22% מהנשאלים ימשיכו לקנות ברשת השיווק שתכננו לרכוש בה למרות הכתבות. "כתבות וסקרים המתפרסמים לפני החג הם כלי עזר לביצוע הקניות. אולם, אסור להסתמך רק עליהן. יש שוני בין הסלים שנבדקו ולפעמים המחירים שנמצאו רלוונטיים רק ליום הבדיקה".

60% מהנשאלים קונים רק בסופרים

קניות אונליין הן כלי מצוין לחסכון בזמן ובכסף למרות זאת, כ-60% מהמשיבים יעשו את כל הקניות שלהם בסופרים ויוותרו על קניות אונליין, כך עולה מתוצאות הסקר. כמו כן, רק 3.5% יבצעו את כל הקניות שלהם דרך האינטרנט, ושאר הצרכנים יבצעו את הקניות שלהם בשילוב בין שתי הפלטפורמות. "כפי שניתן לראות מתוצאות הסקר", אמר לוינסון, "הצרכן הישראלי מעדיף להרגיש במו ידיו ולראות את המוצרים שהוא רוכש, בקניות מרוכזות ערב החג. למרות שקנייה מקוונת הייתה יכולה לחסוך זמן יקר".

"מומלץ לא לחכות לרגע האחרון ולרכוש מראש כמה שניתן", ממליץ עו"ד לוינסון. ואכן, עולה מתוצאות הסקר שלמעלה מ-60% השיבו כי הם קונים חלק מהמוצרים עד שבוע וחצי לפני החג, מחשש שיהיה מחסור. בין המוצרים הבולטים: בשר, עוף דגים, ביצים ומצות. "ההמתנה לרגע האחרון יכולה לגרום לכך שניקנה את המוצרים במחירים גבוהים יותר מהרגיל עקב מחסור שנוצר".

65% לא מסתנוורים ממבצעים

נתון מעניין נוסף שהתגלה בסקר – רוב נשאלים אינם מתפתים לרכוש יותר מכפי שהם צריכים, למרות מבצעי החג. כ-65% מהמשיבים ענו שהם לא מתכוונים לבצע רכישות גדולות לבית עם פרסום המבצעים שבאים יחד עם החג. "בחלק מהמקרים יש מבצעים כדאיים ומשתלמים". אמר לוינסון, אך יחד עם זאת הוא הדגיש: "אסור לתת לאווירת החג ו"המבצעים" לסנוור אותנו לקנות מוצרים שהם במחירים לא משתלמים או שהם אינם נחוצים".

כ-40% מהמשיבים מקבלים תווי קנייה כשי לחג, ללא אופציה לבחור בשי אחר. כך עולה מתוצאות הסקר. עוד התגלה כי לכ-15% מהנשאלים יש את האופציה לבחור שי לחג, וכ-37% מהם בוחרים בתווי קניה לרשתות השיווק. לוינסון מבהיר את החשיבות של תווי הקנייה כחלק מהתוכנית  התקציבית: "יש להתייחס לתווי קניה ככסף לכל דבר ועניין. התווים הם חלק מהתקציב המיועד לחג, ולכן צריך להשתמש בהם בצורה חכמה ולא כאחר יד".

לסיכום הסקר, נבדק בקרב הנשאלים האם הם ישנו את הרגלי הבילוי שלהם בעקבות העלייה ביוקר המחיה. ואכן כ- 76% מהמשיבים ענו שהם ישנו את אופן הבילוי בחג בעקבות עליות המחירים. חלקם לא ייצאו לבילויים כלל, חלקם יצאו למקומות זולים יותר או חינמיים, וחלקם יטיילו השנה בארץ במקום בחו"ל. לוינסון ציין כי "ניתן לטייל בעשרות שמורות טבע, מוזיאונים ופארקים חינמיים שיתנו תחושת סיפוק גדולה. כמו כן, מומלץ להיערך מראש לסיורים אלו מבחינת מזון ושתיה – בכדי להימנע מרכישות מיותרות שיהפכו את הבילוי ליקר יותר".

עו"ד ירון לוינסון, סיכם ואמר: "עלויות ההוצאות על סעודת חג וחופשת הפסח התייקרו השנה, לכן ישנה חשיבות רבה לבצע קניות מושכלות: להשוות בין המחירים בטרם ביצוע הקניות. לבחור בהתאם את  מקום וצורת הקנייה. להימנע מקניית מוצרים יקרים במיוחד. לא לקנות כמויות רבות מדי (כי חלקים מארוחות החג נזרקות לעיתים לפח). והכי חשוב – להנות  מאווירת החג מבלי להיכנס ל"אוירת קניות לחג" שלא תמיד הכי משתלמת".

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!