דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי כ"ג בניסן תשפ"ד 01.05.24
21.5°תל אביב
  • 16.6°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 28.9°אילת
  • 22.9°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

"זוהי בקשה בלבד": מבחן ראשון לחוק החמץ בבתי החולים ברחבי הארץ

בתי חולים ברחבי הארץ יתמודדו באופנים שונים עם אכיפת החוק שעבר לאחרונה בכנסת | לא יתקיימו בדיקות בתיקים, אך בתי חולים שונים מצאו פתרונות מגוונים להתמודדות עם המצב, בהם הצבת שלטים, דיילים וסרטון עם המסר: "כאן מכבדים את כולם"

שלט המבקש שלא להכניס חמץ, בכניסה למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה (צילום: מרכז רפואי רמב"ם)
שלט המבקש שלא להכניס חמץ, בכניסה למרכז הרפואי רמב"ם בחיפה (צילום: מרכז רפואי רמב"ם)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

חוק החמץ  שעבר לאחרונה בכנסת מתיר למנהלי בתי החולים לקבוע אם לאפשר למבקרים להכניס חמץ לתחומי בתי החולים. במסגרת החוק, מנהל בית החולים רשאי להסמיך עובד ליידע את הבאים בשערי בית החולים על הוראות שנקבעו, אך לא מאפשר לבית החולים לבצע חיפוש בתיקי המבקרים.

בבית חולים לניאדו שבנתניה, יהיה אסור להכניס אוכל לבית החולים מלבד ירקות ופירות שלמים, בקבוקי מים וסודה. בית החולים יקים אוהלים מחוץ למבנה שם יהיה מותר לאכול אוכל מהבית. כבר אתמול פורסם כי מטופלת בלניאדו לא הורשתה להיכנס לבית החולים עם חבילת ופלים.

בבית חולים שערי צדק ייתלה שלט שמבקש לא להכניס חמץ לבית החולים. לא יבדקו תיקים ולא תימנע הכנסת חמץ.

בבית חולים איכילוב שבתל אביב ייתלה שלט שמבקש לא להכניס חמץ לבית החולים. לא תהיה בדיקת תיקים.

בבית חולים מאיר שבכפר סבא  ייתלה שלט שמבקש לא להכניס חמץ לבית החולים. לא יבדקו תיקים.

בבית חולים וולפסון שבחולון ייתלה שלט שמבקש לא להכניס חמץ לבית החולים, ולא יבדקו תיקים.

במרכז הרפואי פוריה שבטבריה ייתלה שלט שמבקש לא להכניס חמץ לבית החולים, אך לא תהיה בדיקת תיקים.

בבתי החולים הדסה הר הצופים והדסה עין כרם שבירושלים,  ייתלה שלט שמבקש לא להכניס חמץ לבית החולים. בנוסף, בכניסות לבתי החולים יוצבו דיילים שיודיעו כי מדובר בבקשה לא להכניס חמץ בנוסח הבא: "שלום, זוהי בקשה בלבד, אם תוכל להשאיר את דברי החמץ כאן בכניסה נודה לך. זאת בקשה בלבד ולא דרישה".

בבית החולים רמב"ם שבחיפה יותקן שילוט בכמה שפות שמסביר את רוח החוק. המבקרים ייקראו לכבד את שומרי הכשרות. יהיה ארון ליד כל כניסה כדי שאנשים יוכלו להפקיד חמץ. לא יבדקו תיקים.

בבית חולים שיבא תל השומר, המבקרים לא יתבקשו שלא להכניס חמץ. סרטון עם המסר "בואו נתחשב שיהיה בסדר, בשיבא מכבדים את כולם, פסח שמח, רמדאן כרים, Happy Easter" יוקרן על מסכים בכניסה לבית החולים.

חקיקה בתגובה לבג"ץ

גם לפני חקיקת החוק היו בתי חולים שאסרו או ביקשו מהמבקרים בהם שלא להכניס חמץ. אך עתירה לבג"ץ של עמותת הפורום החילוני נגד הנוהג הזה הובילה לפסיקת בג"ץ ב-2020, לפיה לא ניתן לאסור באופן גורף על הכנסת מזון לבתי החולים בתקופת הפסח ללא חקיקה בנושא. לדברי השופטים, איסור כזה פוגע בזכויות החולים לחירות ולחופש מדת. הדרישה של שר הבריאות לשעבר ניצן הורוביץ ליישם את הפסיקה היתה גם הסיבה המוצהרת של ח"כ עידית סילמן לעזיבת הקואליציה של ממשלת בנט-לפיד בכנסת הקודמת.

חוק החמץ הנוכחי, שנחקק ביוזמת המפלגות החרדיות, הוא התגובה לאותה פסיקה של בג"ץ, שדרש להסדיר את הנושא בחקיקה. אם כי בסופו של דבר, החוק הוא סמלי בעיקרו, מאחר שאינו כולל סמכות לחיפוש בתיקיהם על על גופם של המבקרים למניעה בפועל של הכנסת חמץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!