דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ביטחון פנים

השר לשעבר עמר בר-לב: "הקמנו 10 גדודי מילואים במג"ב, בן גביר רוצה מיליציה"

השר לשעבר לביטחון פנים מספר בראיון ל'דבר' כי בכהונתו החל להגדיל את מג"ב לטובת מענה על צרכים נוספים | לדבריו, אין צורך להקים משמר לאומי, אלא "להמשיך בתכנית של חיזוק מג"ב, צריך עוד 26 פלוגות מילואים, הוספנו רק 10" | השר בן גביר: "אני מתקן את מה שהוא וסגלוביץ' קלקלו"

עמר בר לב (צילום: באסל עווידאת/פלאש90)
עמר בר לב (צילום: באסל עווידאת/פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לשר לביטחון פנים לשעבר, עמר בר-לב, היו תכניות לעיבוי כוחות הסדיר, המילואים והמתנדבים במג"ב, הקמת כוח אזרחי ואפילו שינוי השם ל"משמר לאומי". חלק מהתכניות הללו הוא הצליח ליישם באופן חלקי ב-13 חודשי כהונתו.

בשבוע שעבר אושרה תכניתו של מחליפו בתפקיד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, להקמת המשמר הלאומי, אך מעבר לביקורת על תפקודו של השר ועמדותיו הפוליטיות, השר לשעבר בר-לב אומר בראיון ל'דבר' כי מדובר בתכנית שתפגע ביכולת של המשטרה ושל מג"ב לתפקד, ומכנה אותה "מתכון לכאוס".

"היה לי ברור שצריך לחזק את מג"ב"

מאיפה מגיע המונח המשמר הלאומי?
"לכולנו יש בראש את המשמר הלאומי האמריקאי, שהוא חלקו סדיר וחלקו מתנדבים ובשעת חירום קוראים לו. זה יכול להיות מקרה חירום של אסון טבע, זה יכול להיות הפגנות. זה משמר שבעצם חצי משטרתי ואין לו הקשר גיאוגרפי".

יש צורך כזה בישראל?
"בישראל את הפונקציה הזו ממלא מג"ב. הוא המשמר הלאומי של ישראל, זה כח סמי-משטרתי עם סדיר, מילואים ומתנדבים. יש חלקים במג"ב שהם פלוגות גיאוגרפיות, בשרשרת הפיקוד של פיקוד מרכז באיו"ש, אבל בעיקרון כוחות מג"ב קשורים לסיטואציה, לא לגיאוגרפיה". 

לאיזו סיטואציה למשל?
"בבאר שבע בסוף 2021 נתנו הוראה לשתי פלוגות מג"ב מילואים להגיע לשם לחודשיים, תחת פיקוד מפקד המחוז של המשטרה. כשיש תגבור במג"ב ירושלים, הם תחת פיקוד מפקד מחוז ירושלים במשטרה, לא תחת מפקד מג"ב. מג"ב זה המשמר הלאומי. הוא פועל בשילוב עם משטרת ישראל ותחת פיקודה ובסוף זה המפכ"ל. אין לו פיקוד נפרד".  

השר לביטחון פנים לשעבר עמר בר-לב בטקס החילופין עם מחליפו בתפקיד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
השר לביטחון פנים לשעבר עמר בר-לב בטקס החילופין עם מחליפו בתפקיד, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

מאיפה התחיל הדיבור על הצורך בהקמת משמר לאומי בישראל?
"בעקבות מבצע שומר החומות, שכידוע היה חודשיים לפני שנכנסתי לתפקיד, הייתה שם הפתעה אסטרטגית מהאירועים בתוך תחומי המדינה ולקח למשטרה ולמג"ב למעלה מ-72 שעות להתגייס, להתארגן, להעביר כוחות ולהשתלט על המצב בערים המעורבות, או בדרום ובכל מיני מקומות". 

אז מה הפתרון?
"היה לי ברור שצריך לחזק את מג"ב, בנושא יכולת תגובה מהירה. הוספנו סדר גודל של 500 תקנים סדירים למג"ב הסדיר, שזה בערך 20% מהתקנים, הקמנו את חטיבת בטחון הפנים במג"ב ויש היום שתי חטיבות – חטיבה טקטית שחיזקנו אותה, וחטיבת בטחון הפנים – שכל אחת מהם היא כמו גדוד צה"לי מבחינת מספר לוחמים. הם יכולים להתפצל או לפעול ביחד תחת משימה כזו או אחרת". 

זה הסדירים. מה לגבי כוחות מילואים?
"ערב שומר חומות היו 16 פלוגות מילואים של מג"ב, שמתוכן ל-8 לא היה ציוד. עשינו תכנית תלת שנתית לחיזוק. במהלך שנת 2022 הוספנו 10 פלוגות. בסוף תפקידי המספר עלה ל-26 פלוגות מילואים, עם ציוד לכולן". 

זה כולל מתנדבים?
"לא. מאז ומתמיד יש מתנדבים במג"ב – שנקראים ה"מתמיד". הם מונים בערך 7,000 איש, בקיבוצים , במושבים וכן הלאה, שתפקידם לבצע 10 שעות התנדבות בחודש, עם מדי מג"ב, והם תחת הפיקוד הסדיר של מג"ב".  

ומה מצבם כיום?
"כדי לקצר לוחות זמנים, למקרה שיהיה עוד אירוע כמו שומר חומות, החלטנו להקים 10 פלוגות חוד – על בסיס מתנדבים כמו "המתמיד", אבל הם יודעים לעבוד ביחד במסגרת פלוגתית והם מקבלים 10 ימי מילואים בשנה, להכשרה ייעודית של התמודדות עם הפרות סדר. הייחוד שלהם הוא בהפעלה המהירה. להם יש נשק ואפוד בבית, ותוך 6 שעות הם יכולים להיות במסגרות פלוגתיות של 70 איש – ולהתמודד עם הפרות סדר כאלו ואחרות".

"בנט לא לחץ עליי, איילת שקד כן"

חלק מהטיעונים של השר בן גביר להקמת המשמר הלאומי, הם חיזוק המשילות ומענה מהיר לאירועים אזרחיים של הפרות סדר, לקח מ"שומר החומות". לצורך הקמת המשמר הלאומי הממשלה הודיעה על קיצוץ רוחבי של כ-1.5% בכלל משרדי הממשלה. לפי השר לשעבר בר-לב, הקמת כוח נפרד תוביל לכאוס, ואומר כי התנגד לכך בעבר.

אז כל סוגיית המשמר הלאומי, זה משהו שבעצם כבר יוצא לפועל בתוך המסגרת של מג"ב?
"אני הצעתי למפכ"ל לשנות את השם של מג"ב למשמר הלאומי. הוא אמר לי שיהיו הפגנות של הוותיקים נגד השינוי ושנקרא לזה 'מג"ב – המשמר הלאומי'. העיקר – לא צריך להקים עוד גוף. צריך להמשיך בתכנית של חיזוק מג"ב. צריך עוד 26 פלוגות מילואים, הוספנו רק 10".  

מה עוד חסר?
"כמו שיש שיטור עירוני בערים, שוטר ופקח ביחד, הקמנו את זה במועצות האזורית – שילוב הפקחים שתחת ראש המועצה ומצד שני שוטר תחת פיקוד מג"ב ואת זה צריך להרחיב. כל ראשי המועצות רוצים את זה כדי להתמודד עם פשיעה חקלאית וכדומה".

אז למה השר בן גביר רוצה להקים גוף נוסף?
"מה שהוא מדבר עליו זה שטות. זה לא יהיה. לדעתי, הוא רוצה מיליציה בגלל התסכולים האישיים שלו, כי הוא לא מצליח לממש את המדיניות הפאשיסטית במשטרה, כי היא פועלת על פי חוק".

ואם זה יקום בנפרד?
"תתאר לעצמך שכוח כזה מגיע לתגבר את אזור הר הבית ברמדאן, ולצידו יש את המשטרה ומג"ב תחת פיקוד מג"ב ירושלים – זה מתכון לכאוס. זה נובע מחוסר ההבנה שלו, וחוסר היכולת שלו, כי הוא רואה שחוץ מלדבר הוא לא מסוגל לעשות שום דבר. הטרור גובר, הפשיעה גוברת, הרציחות בחברה הערבית גוברות – וכל מה שהוא סיפר יש הדרדרות ב-3 חודשים האחרונים".  

שוטרי משמר הגבול בעיר העתיקה בירושלים (צילום: ג'מאל אוואד / פלאש90)
שוטרי משמר הגבול בעיר העתיקה בירושלים (צילום: ג'מאל אוואד / פלאש90)

הממשלה אישרה את ההצעה שלו
"כל זרועות הביטחון מתנגדות להקמת כח נוסף ויש ועדה שתגיש המלצות בעוד 90 יום, ותקבע מה בדיוק תהיה הכפיפות. אני מעריך ששום דבר מהמטרה הראשונית לא יקרה".  

אתה התמודדת עם לחצים דומים בנושא "השומר החדש"?
"בממשלה הקודמת איילת שקד בהחלט הפעילה לחץ. היא רצתה שהשומר החדש, כארגון, יופעל במסגרות שלו, תחת המתנדבים של משמר הגבול ואני אמרתי לה – אנחנו לא בוחנים בציציות, ולא מי חבר בשומר החדש ולא בתנועת אחריי ולא בבני עקיבא או בנוער העובד. 'המתמיד' פתוח לכולם וכולם יכולים להתנדב תחת מג"ב, וזה פתוח להתנדבות. שלא יספרו סיפורים, לא מקימים מיליציות בתוך מג"ב, עם פיקוד נפרד. זו הייתה התשובה, ולשמחתי בנט קיבל את זה. הוא לא לחץ עלי, היא כן". 

תגובת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: השר ברלב היה שר כושל ביותר שהשאיר לי ירושה קשה ביותר. מרחץ דמים בציבור הערבי, פרוטקשן, נשק בלתי חוקי וטרור במימדים שהלכו וגדלו. הוא וסגן השר בתקופותו – סגלוביץ', היו אנשים כושלים. אני מתקן את מה שהם קלקלו ובשלושת החודשים הבודדים הללו כבר הצלחתי להגיע לכמה הישגים שבר לב רק הרס וקלקל ובעזרת השם נצליח לתקן את כל הקלקולים של ברלב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!