דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
23.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 22.8°חיפה
  • 23.5°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 25.1°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 24.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

"האסטרטגיה של חמאס היא להוציא שהידים והמונים לרחובות, זה לא ממש הצליח"

חוקרת המכון למחקרי ביטחון לאומי, אורית פרלוב, מסבירה את אסטרטגיית ההסלמה של חמאס ואת שיתוף הפעולה בינו לבין חיזבאללה בהסלמה הנוכחית: "אי אפשר לבצע ירי של 34 רקטות בלי אישור מחיזבאללה, אז הם אחראים לזה באותה מידה"

שריפה שפרצה בשלומי בעקבות מטח רקטות ששוגר מלבנון בחג הפסח (צילום: פאדי אמון/ פלאש90)
שריפה שפרצה בשלומי בעקבות מטח רקטות ששוגר מלבנון בחג הפסח (צילום: פאדי אמון/ פלאש90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

״לא הגבנו למטחים מעזה וזו הייתה טעות. אם אתה לא מכבד את הגבול שלך, אז הצד השני ימשיך לבחון אותך״, אומרת אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח בעולם הערבי מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, על עשרות הרקטות ששוגרו במהלך החג לעבר יישובי הצפון.

פרלוב מסבירה כיצד לדעתה החל כדור השלג שהוביל להסלמה, בראיון שנערך איתה לפני תקיפות צה"ל בלבנון ובעזה. "מה שאנחנו רואים כעת מגיע מחמאס, בסטייה קלה מהאסטרטגיה השגרתית בתקופה הזו״.

מה האסטרטגיה?
לקראת הרמדאן, זו המדיניות של סלאח אל ערורי, הממונה על פעילות הזרוע הצבאית של חמאס בלבנון וסגן ראש הלשכה המדינית של חמאס. הרעיון הבסיסי הוא לייצר בחודשים שקודמים לרמאדן כמות גדולה של שהידים וזה באמת קרה. יש כבר בערך 100. השלב הבא, שלא ממש הצליח, זה להוציא המונים לרחובות. אחריו חמאס אמור לרכב על הגל ולהוציא שיגורי רקטות.

אז למה יש כעת הסלמה?
כשראו ששלב ההמונים נכשל ואין אינתיפאדה ברחובות, היה צריך כיול מסוים. הסרטונים מהר הבית סיפקו את העילה ועל זה הם רכבו.

אם המשטרה לא הייתה פורצת, לא היו סרטונים ועילות לתקיפה. היה אפשר להימנע מזה?
השאלה למה אכפת לישראל שיש מתבצרים במסגד היא שאלה טובה. עובדתית, היו מתבצרים במסגד כבר בשבועות האחרונים, מבלי שפינו אותם וזה לא הפריע לאף אחד ובלי שנוצר משבר. אני מעריכה שהתקבלה החלטה לעבור מהכלה לאי הכלה, אבל אני לא מכירה את מכלול השיקולים ואת הדרג שבו היא התקבלה. יכול להיות שזה קשור לחג הפסח, ולעליה של יהודים להר.

לפי הסרטונים יש לפלסטינים שם מלאי נכבד של זיקוקים לירי, בדיוק למקרה שבו ייכנסו לפנות אותם בכוח
הם לא יכולים להכניס נשק חם לשם, אז הם יכניסו כל מה שהם יכולים. אם אף אחד לא היה מוציא אותם, הם היו יוצאים לבד. ברגע שהתקבלה החלטה לפרוץ, ברור לאן זה הולך. התגובה הישראלית לא הייתה רק כלפי המתבצרים, אלא גם לסלק את הזקנים שהתפללו בחוץ.

אורית פרלוב, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS (צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי)
אורית פרלוב, חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS (צילום: המכון למחקרי ביטחון לאומי)

אז בתגובה, חמאס הורה לבצע את הירי מלבנון?
בהחלט. האזורים שבהם צבא לבנון הציג משגרים, הם אזורים שיש בהם אנשי חמאס. אבל אי אפשר לבצע ירי של 34 רקטות בלי אישור מחיזבאללה, אז הם אחראים לזה באותה מידה.

זה מצריך גם הנחייה מאיראן?
ממש לא. גם מעורבות איראנית קיימת, אבל בעיקר דרך מימון והכוונה לג'יהאד האיסלמי הפלסטיני. הרבה מהפיגועים שיש בגדה יוצאים לפועל על ידי הג'יהאד. באל-אקצה לכולם יש תפקיד.

מצד אחד יש אירוע רב זירתי של דרום לבנון, רצועת עזה ומזרח ירושלים. מנגד היו תקיפות שמיוחסות לישראל בסוריה בשבוע האחרון. מה הקשר בין הדברים?
אני לא רואה קשר. התקיפות קשורות למל"ט האיראני שחדר לישראל. זה לא קשור להסלמה מול הפלסטינים. ארגוני הטרור הפלסטינים מתארחים בביירות.

למה שם?
כל הנהגת חמאס והג'יהאד בחו"ל יושבים בביירות כי סילקו אותם מטורקיה. ברשתות יש תמונות מביירות של הנייה עם חליל אל-חאיה וסלאח אל-ערורי. כל הפלגים יושבים בביירות ומתאמים את זה. אין ספק שלחיזבאללה יש אחריות. זה המקום היחידי שיכול לארח את כולם ולנהל מדיניות ביחד.

מה הסימנים למדיניות מתואמת?
היה ברור בנאום של נסראללה השבוע שמסגד אל אקצה יהיה 'קו אדום' מבחינתו. כלומר, שאם יהיה הפרות בוטות בהר הבית כמו לפני שנה ושנתיים – יהיה ירי מדרום לבנון. בשנים הקודמות זה רק היה 4 רקטות לאזורים פתוחים. זו פעם ראשונה שיש עוצמת מטחים כזו מאז מלחמת לבנון.

מה מסביר את העוצמה של המתקפה היום?
יש כאן 2 דברים. למתקפה הזו קדמו התקפות קטנות יותר. היו פיגועים בצפון ליד מגידו ובמעלה גלבוע. כשלא מגיבים זה נותן לארגוני הטרור ביטחון עצמי. לא הגבנו אתמול (רביעי) על עזה ולדעתי זו טעות. אם אתה לא מכבד את הגבול שלך, אז הצד השני ימשיך לבחון אותך.

הסיפור השני זה הקלקולציה של נסראללה, שלדעתי היא מיס-קלקולציה ולא בפעם הראשונה. הוא רואים שיש פילוג פנימי והוא יודע שבתקופת הרמדאן יש אצלנו מידה של ריסון, אז הוא מרשה לעצמו להכאיב לנו יותר.

האם התגובה שלנו יכולה להסלים לסבב לחימה ארוך?
התגובה לא צריכה להיות מיידית. חשוב להיות מחושב, אבל כשאתה נותן מכה, צריך להיערך לכמה ימים של תגובות נגד. לפני שמגיבים צריך לדאוג למנגנון סיום, ולכן לפעמים מחכים. אין שם מצרים וקטאר, אבל יש אמריקאים ויוניפי"ל והצרפתים. קודם כל צריך להכין את המתווך. לא סתם יש סוללות כיפות ברזל בצפון, וצריך להכין את התושבים אם אתה מתכוון מכה חזקה. לדעתי האישית, זה לא ידרדר ליותר מיום יומיים של החלפת מהלומות כי כל השחקנים חלשים מאיתנו והם במצב מאוד גרוע.

מה הם סימני החולשה?
המצב הכללי בלבנון גרוע מאוד, וגם המעמד של חיזבאללה לא במצב טוב. לבנון במצב שהלירה שלה בקריסה של 400% אינפלציה בשנה. יש בחודשים האחרונים למעלה מ-60 בנקים שנפרצו ונגנבו על ידי אזרחים. בכל יום כמעט יש הפגנות של פנסיונרים של צבא לבנון בדרישה לתשלום הפנסיה שלהם.

אין בלבנון נשיא. חיזבאללה מנסה כבר למעלה מחצי שנה להכריח את הפרלמנט למנות נשיא מטעמו ובינתיים זה לא הצליח. ראינו את שני הלוחמים שלהם שנהרגו על ידינו בנסיון להביא את הטילים המדוייקים לתוך לבנון. ולכן אני לא חושבת שלנסראללה יש מרחב פעולה במצב הנוכחי. יש לו מיסקלקולציה לגבי המצב שלנו. כשלא נותנים מענה מיידי, אז אנחנו תורמים לזה שהצד השני לא מעריך נכון את הסיכונים".

אבל אם הירי מלבנון ייעשה על ידי פלסטינים?
הם לא יכולים לעשות כלום ללא אישור מחיזבאללה. כמו שגא"פ לא יכול לירות יותר מרקטה בודדת מעזה, בלי אישור מחמאס. יש בעל בית בשני המקומות עם הרבה מאוד נשק.

בלבנון יש לכאורה מדינה
אף אחד לא חושב שיש שלטון אחר בדרום לבנון חוץ מחיזבאללה. צבא לבנון ביקש אישור מחיזבאללה להיכנס לשטח כדי "למצוא" משגרים ותראה איך העמידו יפה אותם בשביל הצילומים. זה עוד יותר ברור לפי השיח הפנימי בלבנון. כל הפוליטיקאים בלבנון מאשימים את חיזבאללה ואומרים 'בטח תאשימו את הפלגים הפלסטינים', אבל ברור איפה הכתובת. יש שם אנשים שאומרים בגלוי – אם אתה רוצה להיאבק בעבור הפלסטינים, לך לאל-אקצה, תעזוב את הלבנונים בשקט. לפי השיח ברשת , הם כועסים על נסראללה ומטילים את כל האחריות עליו ועל חיזבאללה. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!