דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה

חיפה / שר החינוך ביקר במערכת החינוך בחיפה שלאחר השריפה ומצא שאר רוח

בנט הבטיח לעזור בשיפוץ בתי הספר ולתמוך בפרויקטים ייחודים לשיקום הטבע והנוף החיפאי. נהג ההסעה שקיבל תעודת הוקרה על אומץ לב, המדריכים שבאים מכל הארץ, המחנכות שחושבות על כל הילדים - דברים שהשריפה לא יכולה להרוס

עם הצוות החינוכי של בתי-הספר 'רוממה' ו'יבניאלי' - סיור נפתלי בנט (צילום: דבר ראשון)
עם הצוות החינוכי של בתי-הספר 'רוממה' ו'יבניאלי' - סיור נפתלי בנט (צילום: דבר ראשון)
דוד טברסקי

"אנחנו נשקם כל בית ספר וגן, ונשקיע בכך כל מה שיידרש. מורים ומנהלים התנהגו בקור רוח ושמרו על חייהם של התלמידים. אנחנו בממשלה נתייחס לאירוע כאל אירוע טרור, ואנחנו ננצח.״ כך אמר השר החינוך נפתלי בנט, שסייר היום (ראשון) במספר מוקדים ברחבי הארץ בהם התחוללו שרפות בימים האחרונים. בבוקר הגיע בנט לנווה צוף בשומרון, שם עלו באש עשרות  מבנים ו-18 מתוכם נשרפו כליל. השר נפגש עם אנשי המועצה האזורית מטה בנימין, סייר באזורי השרפה ונפגש עם המשפחות שבתיהן נפגעו.

"נטפל באירוע כמו שמטפלים באירוע טרור" אמר בנט, "על כל בית שנפגע פה נקים בתים רבים יותר. זו התשובה לטרור הלאומני. אנחנו ננצח. רואים פה גל טרור לאומני על ידי מחבלי אש, שנועד לשרוף יישוב בישראל".

סיור נפתלי בנט (צילום: דבר ראשון)
סיור נפתלי בנט (צילום: דבר ראשון)

מאוחר יותר, הגיע השר לבית הספר היסודי כרמל, בשכונת אחוזה בחיפה, בו למד בילדותו, שם נפגש השר עם צוות המורים ומנהל בית הספר. בזמן ששוחח בנט עם חלק מהילדים ושמע את סיפוריהם מסביב לשולחן בחדר המורים, סיפרו המורות כיצד תפעלו את האירוע ועזרו לכוחות ההצלה. "האש הגיעה ממש עד לגדר בית הספר ושרפה את החורשה כולה מסביבו, אך ברוך השם, בית הספר לא נפגע", סיפרה שרה בית אל, מחנכת בבית הספר.

הגיבורות והגיבורים

ביום שישי, היום הראשון אחרי השרפה הגדולה בעיר, הלימודים לא התקיימו כסדרם ובית הספר פעל במתכונת מיוחדת, על מנת לאוורר את הילדים ולעכל יחד אתם את החוויה הקשה. "הרבה שיחות, לשמוע מה קורה ומי נפגע, לעשות מיפוי במעגל הפגיעה ומי לא. יש ילדים שביתם נפגע ויש כאלו שרק חוו את זה כטראומה, מספיק שהבית של החברים שלהם נפגע, מספיק שהם ראו את להבות הענק מחוץ לבית ספר." תיארו המחנכות את אשר נאצלו להתמודד איתו.

בתוך הלחץ וההמולה נמצאו בבית הספר גם כמה גיבורים מקומיים – המחנכות, המחנכים וצוות בית הספר, שעזרו להורים לאסוף את ילדיהם. התבלט מכולם ז'ראר אוחנה, נהג ההסעה של ילדי בית הספר, "לקחתי ילדים עם מוגבלויות מסוימות, ידעתי שכל ילד וילדה חייבים להגיע הביתה, עם מלווה בלי מלווה – חייבים להגיע הביתה. היה לי גם מזל שהיו לי שתי מלוות בתוך האוטבוס, הן היו המרכזניות שלי." המורות בסביבתו של ז'ראר שיבחו אותו על אומץ ליבו והתמדתו, "ז'ראר לא ויתר, באיזשהו שלב לא הצלחתי להשיג את כל ההורים, אז היינו צריכים לרדת מהאוטו ולגשת לבית לראות שההורים בבית, והוא תוך כדי פתח את תא המטען, הוציא שתייה וכיבוד לילדים, זה היה מרגש." בתום האירוע, הגיש לז'ראר השר בנט תעודת הוקרה מטעם הבית ספר.

דני שטיינר, מנהל בית הספר סיפר לבנט על מיזם שהוא מתכוון לעשות עם תלמידי בית הספר ביחד עם הרשות לשיקום הוואדי שנשרף תחת בית הספר. בנט הבטיח לבית הספר עזרה כלכלית של המשרד לתמיכה בפרוייקט.

בשנה הבאה

בהמשך היום ביקר השר בגן החובה 'פרחים' שנמצא ברחוב רוממה בעיר ונהרס כליל בשריפה. הצוות החינוכי במקום פינה את הילדים במהלך האירוע במהירות ובזכות תפקודם, הילדים לא נפגעו. לאחר מכן הגיע השר לבית הספר היסודי 'יבניאלי' בשכונת בת-גלים שמארח כ-50 מילדי בית הספר 'רוממה' שנשרף ולא התקיימו בו לימודים היום. במהלך הסיור סיפרו התלמידים על החוויות הקשות, על הבתים שנשרפו ועל חוסר הוודאות. ״הבית שלי נשרף כולו. הקומה האמצעית הרוסה לחלוטין. החדר שלי שחור", סיפר רוי תלמיד בי״ס רוממה. "הכל קרה כל כך מהר, אמא אמרה לנו לצאת מהבית ושהיער הגדול נשרף. ההורים שלי חיפשו כבר באותם רגעים בית לעבור אליו ואנחנו כרגע בבית שכור". תלמידה אחרת סיפרה על המרפסת שלה שנשרפה כולה וציירה ציור עליו כתבה את מילות השיר 'בשנה הבאה' .

את בית הספר מלווה צוות מקיף של פסיכלוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים שהגיעו במיוחד כדי להעניק תמיכה לילדים. בנוסף אליהם, מדריכים רבים מתנועת 'המחנות העולים' מכל רחבי הארץ הגיעו בכדי להפעיל את הילדים אשר חלקם חניכים במחנות התנועה בשכונה, ולאחר שמבנה הפעילות נפגע קשה מהשריפה. מנהלת בית הספר 'רוממה' דפנה בוננה, סיפרה על האופנים בהם בית הספר מתמודד עם הטראומה שחוו המורים והילדים – יום הלימודים בבית ספר התארך עד 16:00, ובמקביל לניסיון לחזור לשגרה בית הספר מקיים פעילויות הנאה והפוגה רבות לתלמידים "אנחנו מקבלים פניות רבות מכל הארץ שרוצים לעזור, זה מאוד מרגש, אך כרגע אנחנו צריכים להתמקד בעיקר בתלמידים. וזה אומר הרבה פעילויות הפגה ושעות טיפול."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!