דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

לבדה בענף: שרון טל נחושה להיות הנציגה הראשונה של ישראל בקרב חמש מודרני

טל (20) היא היחידה בארץ שמתאמנת ומתחרה בענף הכולל בתוכו: ריצה, ירי באקדח, סייף, שחיה ורכיבה על סוסים | בראיון ל'דבר' היא מספרת על האימונים הקשים, המעבר מענף לענף והמגבלות בדרך לאולימפיאדת פריז: "זה לא משהו שניתן לעשות בלי ספונסר שעוזר לך"

שרון טל. "מאז שאני זוכרת את עצמי החלום שלי היה להופיע באולימפיאדה (צילום: האיגוד קרב חמש מודרני העולמי)
שרון טל. "מאז שאני זוכרת את עצמי החלום שלי היה להופיע באולימפיאדה (צילום: האיגוד קרב חמש מודרני העולמי)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

שרון טל נחושה בדרכה להיות הספורטאית הישראלית הראשונה אי פעם המעפילה למשחקים האולימפיים בענף הקרב חמש מודרני. "מאז שאני זוכרת את עצמי החלום שלי היה להופיע באולימפיאדה", אומרת טל בראיון 'לדבר'.

קרב חמש מודרני או בשמו הלועזי ״פנטאתלון״ הינו ענף ספורט אולימפי המורכב מחמישה סוגי ספורט: שחיה, סייף, רכיבה על סוסים, ריצה וירי. טל בת ה-20 היא הישראלית היחידה המתאמנת ומתחרה בענף. למרות שבישראל אין לענף קרב חמש מודרני איגוד, טל חברת הסגל האולימפי לנוער ומפלסת לעצמה את הדרך להישגים יוצאי דופן.

"אני היחידה בספורט שלי, אבל לא מרגישה לבד"

את דרכה הספורטיבית החלה טל בגיל 9 בענף הריצה אצל המאמנת נועה ברקמן, הספורטאית הראשונה בישראל שהתחרתה בקרב חמש מודרני. טל עקבה אחרי בקרמן והענף האולימפי הלא מוכר ועם הזמן הלכה בדרכה.

איך משתפרים בענף שבו את היחידה בישראל?
"קודם כל, כמה שיותר אימונים בחו"ל עם קבוצה של קרב חמש. יש לנו בעיות תקציב, אנחנו עושים כל מה שניתן כדי לצאת, אבל זאת באמת משימה לא פשוטה בשבילנו. באידיאל זה דורש הרבה מאוד זמן בחו"ל. נכון, אני היחידה בספורט שלי אבל לא מרגישה לבד. כשאני מתאמנת בסייף, אני מסייפת עם סייפים. בבריכה שוחה עם שחיינים".

שרון טל באימון שחייה. "מרגישה שאני מסיימת כל יום אחרי שעשיתי את המאה אחוז שלי" (צילום: באדיבות המצולמת)
שרון טל באימון שחייה. "מרגישה שאני מסיימת כל יום אחרי שעשיתי את המאה אחוז שלי" (צילום: באדיבות המצולמת)

בעזרת היכולות הגבוהות והמגוונות שלה, טל זכתה ב-2020 באליפויות ישראל עד גיל 20 למרוצי שדה, לריצת 1,500 מטר וירי באקדח. בשנתיים האחרונות טל הרשימה עם הגעה למספר הישגים משמעותיים. "נכנסתי לגמר אליפות אירופה עד גיל 22. באוקטובר סיימתי שישית באליפות העולם עד גיל 22".

"יש לי 26 אימונים בשבוע, אני קמה כל יום ב-4:30"

במדינות בעלות מסורת של ספורטאים המתחרים בענף, יש בדרך כלל מאמן ראשי, שגדל בעצמו כספורטאי בתוך הענף. בישראל אין את העומק הזה ולכן מאמן העל של שרון טל כיום הוא אוהד בלוה, מאמן סייף מוכר ומוערך. "הוא עוזר לי ואנחנו חושבים ביחד על העומס שצריך, איפה לשים דגש ואיפה לא", אומרת טל, כאשר במקביל יש מאמנים נוספים המלווים אותה, כל אחד בענף בו הוא מתמחה.

כדי להצליח להתפתח ולהתקדם בכל אחד מחמשת ענפי הספורט שמרבים את קרב החמש המודרני, טל מקיימת שגרת האימונים אינטנסיבית ומגוונות. "יש לי 26 אימונים בשבוע, בין 4-6 אימונים ביום. אני קמה כל יום ב-4:30, חוזרת הביתה באזור 21:30. שגרה מאוד קשה. אבל אני מאוד נהנית. זה מגוון, אני מרגישה שאני מסיימת כל יום אחרי שעשיתי את המאה אחוז שלי, כדי להיות יותר טובה למחרת".

יש ענף אחד מבין החמישה שאת הכי אוהבת?
"אני באמת אוהבת את כולם. הם נורא שונים, אז בכל אחד מהם יש את הצד המהנה שבו. אני באה מהריצה, אז מן הסתם אני מרגישה יותר בבית ויותר קל לי וזה הענף היותר חזק שלי. זה גם מאוד בתקופות. בתקופה שהולך לי בסייף, אז אני מחכה לאימוני סייף".

איך עושים את המעברים מענף לענף במהלך התחרות?
"חמשת הענפים האלו הם קצת אנטגוניסטים אחד לשני" מסביר המאמן אוהד בלוה. "זאת אומרת כאשר שרון בתקופת שחייה. אז מן הסתם היא תרוץ פחות טוב, כאשר תהיה בתקופת סייף, זה יכול לבוא על חשבון מקצועות אחרים".

בלוה מדגיש גם את ההבדלים הטקטיים מנטליים בין הענפים השונים. "בריצה אתה לא רוצה לחשוב, אתה רץ לפי תכנון מסויים מראש. אתה צריך להתנתק מתחושות. בסייף הפוך, אתה חייב להיות בתקשורת עם התחושות שלך ועם היכולת שלך לשנות תוך כדי תנועה". שרון מוסיפה: "גם ברכיבה, את תעופי מהסוס אם לא תרגישי אותו".

שרון טל על הסוס בתחרות קרב חמש (צילום: איגוד קרב חמש מודרני העולמי)
שרון טל על הסוס בתחרות קרב חמש (צילום: איגוד קרב חמש מודרני העולמי)

כל המעברים המנטליים המורכבים מתרכזים ליומיים של תחרות אינטנסיבית. "נגיד שרון סיימה את הסייף עם תחושה לא טובה", ממשיך בלוה, "יש לה עשרים דקות להתחמם, כולל להחליף לבגד ים, לקפוץ למים ולהתנתק מהתחושה. אחר כך יש לה עשרים דקות להכיר את הסוס הרנדומלי שאותו קבלה".

שבוע התחרות בקרב חמש מודרני הוא אינטנסיבי ביותר. במהלך התחרות יש שלב מוקדמות, חצי גמר וגמר. כל פעם המתחרים מתחילים מאפס והניקוד מהשלב הקודם נמחק. "כדי לעבור שלב ולהתקדם בתחרות, את חייבת להיות טובה בכל אחד מהדברים. אין לך איפה לפשל. את חייבת להיות תמיד בטופ, כדי להתקדם קדימה. בסוף השבוע את לא יכולה להרשות לעצמך להיות עייפה. את צריכה להיות הכי טובה שאת יכולה, כי זהו המאבק על המדליות".

"היא נפלה על סוס בעייתי, הלכה לה התחרות"

"יש פה גם הרבה ענפים, שזה הרבה מקומות שאת יכולה ליפול בהם", אומרת טל ונותנת כדוגמא את סיפורה הטראגי של אניקה שלוי מגרמניה, שהוא אולי המדגם המייצג ביותר לקושי הספורטיבי בענף.

שלוי הייתה בדרכה לזכייה במדליית הזהב בטוקיו 2020, כאשר הסוס “סיינט בוי” אותו קבלה כנהוג באופן רנדומלי ואין לה היכרות איתו, סירב מסיבה שאינה ברורה לקפוץ מעל משוכה וגרם לה להפסיד את מדליית הזהב.

"היא נפלה על סוס בעייתי ונפסלה. הלכה לה התחרות, כי היא לא הייתה טובה בענף אחד. הסייף והשחייה המעולים שלה לא היו שווים כלום פתאום", אומרת טל. "זה הרבה מאוד להחזיק על הגב שלך".

"אם לא מספיק הלחץ של התחרויות, גם מגיע הלחץ הכלכלי"

כדי להגשים את חלומה האולימפי ולהגיע לפריז 2024, טל צריכה לעלות בדירוג העולמי דרך השתתפות בכמה שיותר תחרויות חשובות של הענף. "זה דורש 7-8 תחרויות בעונה, בנוסף לזה צריך מחנות אימונים בחו"ל", היא אומרת ומיד עולה הקושי הכלכלי לממן את השתתפותה ללא איגוד או ספונסרים שתומכים בה. "אני פה לבד. זאת הוצאה כלכלית מאוד גבוהה, המשפחה שלי עושה כל מה שהיא יכולה, אבל זה לא משהו שניתן להתמודד בלי ספונסר שעוזר לך. אנחנו בהתמודד של להחזיק את הראש מעל המים, מאוד קשה לעבוד ולהתנהל כך. אם לא מספיק הלחץ של התחרויות, גם מגיע הלחץ הכלכלי".

"יש ארבעה תחרויות, מתוכן לוקחים את השלוש הכי טובות שהיית בהן, מתוך זה משכללים נקודות ומתוך זה הכי טובות עולות לגמר גביע העולם", היא מסבירה. "אז גם אם אני מפציצה, אבל יש לי תקציב רק לשתי תחרויות, אז לא עוזר לי בשום דבר". סיטואציה שספורטאים לא נתקלים בה בענפי הספורט האולימפיים היותר מבוססים בישראל כמו ג'ודו, אתלטיקה, שחייה או שייט.

מה המטרות של שרון להמשך השנה?
בלוה: "שרון תהיה חלק מהמשלחת למשחקי האירופאים בקרקוב. זאת תהיה הפעם הראשונה שתהיה חלק ממשלחת של כ-150 ספורטאים ישראלים. זאת בעצם התחרות הכי חשובה העונה. המטרה שהיא תהיה במיטבה בכל מקצוע, אנחנו רוצים שהיא תעפיל לחצי גמר ושם לנסות להתברג לגמר ולעשות את הכי טוב".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!