דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר אפריל 2023

המטרה שלי היא להיות אשת הקשר של הוועדים והפנים של ההסתדרות עבור כל עובד ועובד

במסגרת עבודתה במרחב ראשון לציון, עדי סיטון מקדמת לא רק זכויות עובדים אלא גם דואגת להשכלה, רווחה וחושבת על העובדים סביב השעון. | ראיון מיוחד עם מזכירת איגוד מקצועי חדורת שליחות.

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

"אני מהוותיקות פה במרחב" משתפת עדי סיטון (47), מזכירת איגוד מקצועי במרחב ראשון לציון ומחזיקת תיק הסתדרות עובדי המדינה במרחב. "את דרכי בעולם העבודה המאורגנת התחלתי בלשכת יו"ר ההסתדרות עמיר פרץ ב-1999. בהמשך עבדתי באגף תקשורת וקשרי חוץ ולאט לאט למדתי להכיר את העולם של ועדי העובדים והאיגוד המקצועי. אחרי כן עבדתי במוקד ההסתדרות שכונה אז 'חדר המצב', שם עניתי לפניות פרט טלפוניות של עובדים בנושאי זכויות. שם גם הכרתי את כל אנשי האיגוד המקצועי בארץ, כי הם היו באים למוקד לעשות תורנויות".

לאחר תשע שנים במוקד ביקשה לעבור לעבודת שטח. "היה לי חשוב להיות במפגש פנים אל פנים עם עובדים ועם עדים. כך הגעתי למרחב ראשון לציון לפני כ-8 שנים ומאז כל כולי בעולם האיגוד המקצועי".

איזה מקומות עבודה את מלווה?
"אני מלווה את כל עובדי המדינה במרחב, כ-30 מקומות עבודה המעסיקים כ-5,000 עובדים. מקומות העבודה המרכזיים הם ארבעת בתי החולים: המרכז הרפואי שמיר אסף הרופא, המרכז הגריאטרי שמואל הרופא בבאר יעקב, המרכז הגריאטרי בראשון לציון ומרכז בריאות הנפש מרחבים בבאר יעקב.

"אני מלווה הרבה מאוד עובדי כוח עזר רפואי ומינהל ומשק, וגם אחים ואחיות שעובדים קשה מאוד. מערכת הבריאות בישראל אינה מתוגמלת מספיק וההסכם המסגרת החדש שחתם יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד נתן להם תקווה ואופק. אנחנו דואגים להבהיר להם שיש מי שדואג להם בהסתדרות. יש להם פה בית וכתובת."

מקומות עבודה גדולים נוספים שמלווה סיטון הם משרדי השירותים השונים שמספקת קריית הממשלה בראשון לציון כמו רשות האוכלוסין, לשכת התעסוקה, בית המשפט, הביטוח הלאומי, בית המכס ומחלקת חקירות מכס, והקרייה החקלאית בה עובדים עובדי משרד החקלאות ויחידות הסמך שלו כמו הגנת הצומח, יחידת הפיצוח, מכון וולקני ועוד. בנוסף היא מלווה גם ועד עובדי בזק מחוז מרכז.

מה כוללת עבודתה של מזכירת איגוד מקצועי במרחב?
"אני מגיעה המון למקומות העבודה עצמם, לפגוש את הוועדים, את ההנהלות ואת העובדים. המטרה שלי היא להיות אשת הקשר של הוועדים והפנים של ההסתדרות עבור כל עובד ועובד. אני מלווה המון טיפולים במקרי פרט ומקבלת עובדים כאן במרחב. חשוב לי להגיע לכל עובד וללוות אותו בכל דילמה או צורך. הטלפון שלי זמין 24/7, ואני תמיד עונה בכל שעה באהבה. כי אני יודעת שאם עובד מתקשר בשעה לא סבירה, כנראה זה דבר שדחוף וחשוב לו וטורד את מנוחתו. לפעמים עובד צריך אפילו רק מישהו שיקשיב לו, יענה לו על שאלות או ייתן עצה טובה, ואני תמיד שמחה להיות שם".

חלק גדול מהעובדים שסיטון מלווה הם עובדי משק וכוח עזר רפואי בבתי החולים. רבים מהם עולים ולא כולם דוברי עברית מבית או בעלי אוריינות טכנולוגית. "חשוב לי להצליח להנגיש לכל אחד ואחת את השירותים שהם זכאים להם מההסתדרות. אם צריך אני מדברת גם עם הילדים שלהם כדי לוודא שיש מי שיכול לעזור להם להיכנס למערכת וליהנות מהדברים שההסתדרות מציעה: ביחד בשבילך, לומדים ומתקדמים, עובדים בריא וכמובן גם קרן הסיוע של ההסתדרות שאני עוסקת הרבה בהנגשת השירותים שלה לעובדים שזקוקים לכך".

לפי תפיסתה, תפקידה כמזכירת איגוד מקצועי נוגע הרבה מעבר להגנה על זכויות העובדים. "יחד עם מערך ההשכלה בהסתדרות פתחנו גם קורסים במרחב עבור עובדים כמו קורס מתכננים עתיד לעובדים לקראת פרישה שעושה אצלנו כבר מחזור חמישי עם ביקוש מטורף, וימי עיון בנושא תלושי השכר וסל השירותים שייפתחו בתוך מקומות העבודה. חשוב לי לציין את יו"ר המרחב דוד ראובן שנותן לי ולפרויקטים שאני מקדמת יד חופשית ורוח גבית".

איך מתבטא הקשר היום-יומי עם הוועדים?
"העבודה שלי צמודה מאוד לוועדי העובדים ולמזכירים הארציים של הסתדרות עובדי המדינה וכמובן ליו"ר הסתדרות עובדי המדינה עו"ד אופיר אלקלעי שתמיד מעורב בפעילות עבור העובדים בכל הרמות. אני עושה בעצם את החיבור ביניהם – הקשר של הוועדים להסתדרות ביום-יום. אנשי הוועדים הם היום החברים שלי ברמה של להיות חלק מהשמחות האחד של השני.

"לקראת פסח עשינו מבצע 'קמחא דפסחא' לחלוקת מצרכים לחג. אני נכנסת למקומות העבודה, מאחלת חג שמח, פוגשת את העובדים, נפגשת גם עם ההנהלות שזה גם קשר מאוד חשוב שאני משקיעה בו. הקשר עם ההנהלות מסייע בסופו של דבר לפתור בעיות של עובדים שעולות".

מה גורם לך לגאווה בעבודה?"מקרים שבהם אני מצליחה לעזור לעובדים, לא רק במקום העבודה עם המעסיקים אלא גם בחיים. זו תחושה מרגשת. סיפור אחד קרה רק לאחרונה קישרתי עובדת שנזקקה לעזרה עם 'קרן הסיוע של ההסתדרות' והעברנו לה שני ארגזים מלאים בכל טוב. יו"ר הועד התקשרה התקשרה לספר לי איך העובדת פרצה מבכי מהתרגשות, וסיפרה כמה המשלוח נתן לה רווחה ועזר לה. זה ממש ריגש אותי. התקשרתי גם לאירית פוריאן מנהלת הקרן ואמרתי לה כמה מדהים המפעל החשוב הזה וכמה הוא עוזר לעובדים שזקוקים לו.

"לאחרונה סייעתי לעובד ותיק מאוד מהמרכז הרפואי אסף הרופא. עובד מרכזיה מזה כשלושה עשורים. הוא סיפר לי על העבודה שלו והיה כל כך גאה בתפקיד החשוב שהוא עושה, כשהוא בעצם מחבר את כל חלקי בית החולים. סיפר לי שהוא זוכר את העבודה הקשה אחרי הפיגוע בדולפינריום, ושיש רופאים וותיקים לשעבר שמגיעים לבית החולים וזוכרים אותו. הייתה לו בעיה שהוא נפגע בשכרו בגלל שינוי באופי המשמרות, אבל הרמתי טלפון למשאבי האנוש ובאמת הצלחנו למצוא לבעיה פיתרון.

"זה דבר מרגש לחזור הביתה מהעבודה ולדעת שהצלחת לעשות שינוי, להשפיע על החיים של אנשים לטובה. זה לא טריוויאלי. כל פעם שעובד אומר לי שהצלחתי לעזור לו זה מחמם את הלב ומבהיר לי שאני במקום הנכון ועושה משהו טוב".

מה ה'אני מאמינה' שלך כאשת איגוד מקצועי?
"אני מאוד מאמינה בשותפות. מאמינה שביחד ובהידברות אפשר לעשות דברים יפים וגדולים גם לטובת העובד וגם לטובת מקום העבודה. למדתי גישור במסגרת קורס של ההסתדרות וזה כלי משמעותי מאוד שאני עושה בו שימוש תדיר לפתרון בעיות: מדברת עם העובד, מדברת עם המנהל. לפעמים עושה שיחות משותפות ומחפשים ביחד פתרונות ברי קיימא שכולם מרגישים שהם יוצאים נשכרים. העובד מרגיש שיש מישהו ניטרלי שדואג לו וזה דבר משמעותי מאוד.

"מבחינתי העבודה היום-יומית של איש האיגוד המקצועי , החלק החשוב הוא לתחזק את הקשרים הן עם העובדים ברמה הישירה, הן עם וועדי העובדים, והן עם ההנהלות. להיות כל יום בשטח, להסביר להם מה זו החברות בהסתדרות." מדגישה סיטון. "יש הרבה עובדים צעירים במקומות העבודה שלא מכירים וצריך להכיר להם את ההסתדרות ממש מהבסיס, את ההיסטוריה של הארגון והחשיבות שלו, מה ההסתדרות נותנת להם ולמה היא חשובה. גם במעגל הקרוב אני משתפת כל הזמן במה שאני עושה כי זה מסב לי הרבה גאווה. אני מתרגשת מהעבודה שלי".

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!