דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
22.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 22.5°תל אביב
  • 18.5°חיפה
  • 21.9°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 22.9°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 14.4°צפת
  • 21.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר אפריל 2023

חג חרות פיננסי זה קל ופשוט

ירידות שערים בבורסה בתל אביב. אילוסטרציה. (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ירידות שערים בבורסה בתל אביב. אילוסטרציה. (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

שוק ההון ממשיך את המגמה של השנה שעברה וממשיך להיות סוער תנודתי גם השנה 2023. ההסבר לכך טמון בעליית האינפלציה בכל העולם ( המשמעות היא  עליית מחירים שחיקה של הכסף) כדי לרסן אינפלציה בנקים מרכזיים עושים זאת באמצעות הכלי העיקרי העומד לרשותם: העלאת ריבית.

החדשות הרעות הן שהעלאת ריבית מייקרות את מחיר הכסף מחלישה את הביקושים ופוגעת בביצועי שוק ההון.

אולם החדשות הטובות הן שלחוסכים יש  דרך לקבל קצת תשואה על החסכונות שלהם. או לפחות להגן השחיקה מאינפלציה השנתית כ 5%.

בדוחות הכספיים (המעולים) של הבנקים לשנת 2022, התגלה שהציבור משאיר כ-500  מיליארד שח בחשבון העו"ש ולא מקבל תמורה על הכספים הללו, ואילו הבנקים מצידם משתמשים בכספים אלו והשיגו רווח של 10 מיליארד ₪ ללא כל סיכון או מאמץ.

בבנק ישראל החליטו לנער את הציבור האדיש והחלו לפרסם באופן שוטף את שיעורי הריבית שניתן לקבל אצל הבנקים השונים. כך ניתנות לחוסך לטווח קצר מספר אפשריות השקעה בסיכון נמוך כמו מק"מים, אגרות חוב ממשלתיות וקרנות כספיות מניבים תשואה גבוהה יותר.

חרות פיננסית היא להעיר את הכסף הרדום להשקיע אותו ברמת סיכון נמוכה מבלי צורך לנעול את הכסף בפקדונות ולהמשיך להנות מריבית על ההשקעה. היתרון של הפקדונות הוא שהריבית המוצעת ידועה ויציבה לכל אורך הפקדון אבל מנגד היא לא תשתנה מעליית הריבית של בנק ישראל בעתיד (הריבית נקבעת ביום פתיחת הפקדון)

נעים להכיר  -קרן כספית נזילה סולידית
קרן כספית היא סוג של קרן נאמנות המשקיעה את נכסיהן  ברמת סיכון נמוכה בלבד: פקדונות "ג'מבו" בבנקים , אגרות חוב ממשלתיות, אגרות חוב קונצרניות בדרוג השקעה גבוה בנוסף מח"מ ההשקעה לא יעלה על 90 ימים ןלכן הן לא רגישות לשינויים בשער הריבית. ניתן לרכוש גם השקלים וגם בדולר (התשואה הדולרי הייתה כ 10% השנה), וקרנות כספיות בדרך כלל משיגות ריביות גבוהות יותר מאשר פיקדונות בנקאיים.

קרנות כספיות נסחרות בשוק ההון. ניתן לרכוש בכל סכום  בחשבון הבנק  , כסף נזיל ברמה יומית אין עמלות קניה /דמי שמירה /קנסות יציאה .נכון לחודש מרץ 2023 התשואה הפנימית הממוצעת של הקרנות 4% . הנזילות מאפשרת למשקיע להינות מריבית נאה וכאשר שוק ההון יתאושש הוא יוכל לעבור להשקעות אטרקטיביות יותר ולא להיות נעול עם הכסף ללא שינוי.

שיעור המס על רווחים מקרנות נאמנות הוא 25% על הרווח הריאלי (שאחרי אינפלציה). היות האינפלציה גבוהה מהריבית לא תשלמו מס כלל זאת. פקדון מחיוב במס 15% נומינאלי , ערך נקוב ללא קשר לאינפלציה המשמעות היא שהרווחים בקרנות כספיות הם, אפקטיבית, פטורים ממס.

קרנות כספיות משקיעות ברמת הסיכון הנמוכה , וככאלה הן מאפשרות למשקיע להנות מתשואה על כספו בתנודתיות נמוכה מאד. הקרנות הכספיות גייסו  15 מיליארד שח מתחילת השנה והציבור מבין שיש תחליף נזיל לפיקדונות הבנקאיים הנעולים.

כאמור ישנם מגוון מוצרי השקעה לציבור לטווח קצר ,עדיף השקעה נזילה ברמת סיכון נמוכה וחשוב להכיר את היתרונות והחסרונות של כל מוצר ולהתאים את המוצר ללקוח.

 

* אין באמור ייעוץ השקעות או תחליף לייעוץ המתחשב בנתוניו המיוחדים כל כל אדם

** אין אתר החדשות 'דבר' או הסתדרות עובדי המדינה אחראים לתוכן המפורסם.

חביב טולדנו – משווק השקעות קופת גמל עמ"י , קרן השתלמות לעובדי המדינה

 

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!