דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

"אם האולפנה הייתה מזרחית": סערה בעקבות הקליפ הגזעני של תלמידות אולפנת חורב

בקליפ שיצרו תלמידות אולפנת חורב בירושלים, מופיעות הבנות עם פנים צבועות בצבע חום כשהן לועגות ליוצאי עדות המזרח ולרבנים מזרחיים | תגובת האולפנה: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם" | שר החינוך יואב קיש: "נחרדתי לצפות בסרטון, הנחיתי לזמן לבירור מיידי את כל הנוגעים בדבר"

צילום מסך מתוך הסרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
צילום מסך מתוך הסרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית"
יהל פרג'

ראש הממשלה, בנימין נתניהו גינה היום (חמישי) הסרטון "אם האולפנה הייתה מזרחית" סרטון הסיום של מחזור פ"ג באולפנת חורב בירושלים. נתניהו כתב בטוויטר: "דוחה על הסף את גילויי הגזענות מצד תלמידות באולפנה בירושלים, שלא מייצגות את הציבור הדתי לאומי. אין לאפליה ולגזענות שום מקום במדינת ישראל. כולנו עם אחד".

הסרטון שעלה לפני חודש לרשת ובינתיים הורד, מציג בצורה סטראוטיפית וגזענית איך הייתה נראית האולפנה הנחשבת לו הייתה מזרחית.

הסרטון מציג את חיי האולפנה כפי שהם היום, ומיד אחר כך מה היה קורה לו הייתה מתנהלת ברוח מזרחית. בין השאר, נראות הבנות בסרטון כשפניהן מרוחות בצבע חום, מתנהגות בזלזול כלפי מורים, לא מכבדות את מנהגי הצניעות והדת, מתנהגות בבוטות ובצורה פרועה. הסרטונים צולמו באולפנה, בהשתתפות צוות המורים ובחדרי ההנהלה.

אורלי סרוסי, שגילתה במקרה את הסרטון לאחר שחיפשה בגוגל 'אולפנה, מזרחיות' כדי לסייע לדוקטורט של חברה, העלתה את הסרטון לעמוד הפייסבוק שלה וכתבה: "לא נוהגת להעלות דברים כאלה מפני דרכי שלום. חיפשתי משהו ברשת והגעתי לסרטון הזה של אולפנת חורב, שעלה לפני חודש. משתדלת לדון לכף זכות ועדיין – בעיניי סרטון כזה ראוי להיגנז".

ל'דבר' אמרה סרוסי: "לא עושים דברים כאלו, הצוות מעורב, ערכו את הווידאו אנשים מבוגרים, מה עניינים אתכם, מה נסגר?  הבנות יוצאות להתנדב בפריפרייה, והחוויה של להבין שזה מה שחושבים עליך, אפילו שזה בהומור זה מטלטל. כאב לי במיוחד איך שמתייחסים לתפילות שלנו ולרבנים שלנו. אולי התרגלנו לסטראוטיפים, ולכן חובה למחוק את התפיסה הזו".

התגובות ברשת זועמות על הסרטון ודורשות חקירה חינוכית מעמיקה. פרופ' יוסי דאהן כתב בדף הפייסבוק שלו: "בתקציב המדינה הקרוב שריין שר האוצר מהציונות הדתית תוספת של מאה מיליון שקלים לחיזוק החינוך הערכי של המגזר,  בין היתר תהנינה מהתוספת בנות האולפנה המופיעות בסרטון. יש להניח שחלק מהן תתיישבנה, במסגרת גרעינים תורניים חלוציים, בעיירות פיתוח ושכונות מצוקה. תתנחלנה בלבבות, למען הפצת זוהר ערכי היהדות וההשכלה למזרחים ומזרחיות להם הן בזות בסרט".

באולפנת חורב ירושלים, בראשות הרב עודד מייזיליש, לומדות בנות מכיתה ז' עד י"ב בלימודים תורנים לצד לימודים כלליים ומדעים ברמה גבוהה.

שר החינוך, יואב קיש, הגיב לסרטון: "נחרדתי לצפות בסרטון המזעזע שמציג גילויי גזענות נוראים שאסור לנו בשום אופן לקבלם, בחברה כולה ובמוסדות החינוך בישראל בפרט. הנחתי את מנהל מחוז ירושלים ומנהלת החמ״ד לזמן לבירור מיידי את כל הנוגעים בדבר ולדווח לי בטווח הזמן המיידי. גזענות לא בבית ספרנו!".

מהאולפנה נמסר בתגובה: "מדובר בסרטון שטוב שלא היה בא לעולם, ובשגגה שנפלה תחת ידינו. האולפנה מתנצלת ומצטערת על תוכנו על אף שנעשה על ידי תלמידות כסאטירה ופרודיה במסגרת אירועי פורים. כל מי שנחשף לפעילות האולפנה לאורך השנים יודע כי אינו משקף כלל את הנעשה באולפנה שמביאה לידי ביטוי באופן הרמוני ואמיתי את החיבור בין העדות והגוונים השונים בחברה הישראלית. צוות האולפנה יתכנס בשבוע הבא לדיון בו יופקו לקחים על מנת שדבר דומה לא יישנה. זאת, יחד עם עבודה חינוכית שתיעשה מול צוותי החינוך ותלמידות האולפנה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!