דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מדריך מסעות לפולין על ההסכם לחידוש המסעות: "רק המדריך ובית הספר קובעים את רשימת האתרים במסע"

אורי מייזלמן, חבר הוועד המנהל של ארגון מדריכי המסעות לפולין, מתייחס לפרסומים על הוספת אתרים שמכחישים את המעורבות הפולנית בשואה לאתרים בהם בתי הספר יוכלו לבקר: "פשרה סבירה ביחס לחשיבותם של המסעות"

מסע בני נוער לפולין (צילום: אייל יסוד)
מסע בני נוער לפולין (צילום: אייל יסוד)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

אורי מייזלמן, חבר הוועד המנהל של ארגון מדריכי משלחות לפולין ומנחילי זיכרון השואה, רואה בהסכם של ממשלות ישראל ופולין על חידוש המסעות לפולין "פשרה סבירה לאור חשיבות המסעות". על הפרסום ב'הארץ' השבוע, לפיו בין המקומות ברשימת האתרים החדשה של המסעות לפולין כלולים כאלה שמכחישים את חלקה של פולין בשואה, הוא אומר ש"זו הסתכלות שטחית על הדברים של אנשים שלא מבינים איך מסע עובד. לצערי זה יוצר גל עכור נגד המסעות לפולין, וחבל".

בהבהרה שפרסם משרד החינוך מוסבר כי מדובר ב-30 אתרים שממשלת פולין ביקשה לצרף לרשימת האתרים המומלצים לביקור, שליש מהם הופיעו בעבר ברשימה, ומבין כל האתרים החדשים יש לבקר באתר אחד. בין האתרים נמצאים מוזיאון העוסק בחסידי אומות העולם הפולנים, ומוזיאון העוסק בלחימת חיילים פולנים בכיבוש הקומוניסטי.

"מדריך המסע יחד עם צוות בית הספר מחליטים באופן בלעדי על תכני המסע", מסביר מייזלמן. "המשמעות היא שהם בלבד בוחרים את האתרים, וגם את משך השהייה בהם. הכללת האתרים האלו היא פשרה סבירה ביחס לחשיבותם של המסעות".

אורי מייזלמן, חבר הוועד המנהל של ארגון מדריכי המסעות לפולין (צילום: באדיבות להקת 'אל המשורר')
אורי מייזלמן, חבר הוועד המנהל של ארגון מדריכי המסעות לפולין (צילום: באדיבות להקת 'אל המשורר')

גם במשרד החינוך הדגישו ש"בית הספר בשיתוף מדריכי פולין אשר מוסמכים על ידי משרד החינוך הוא זה אשר יבחר את מסלול המסע המתאים לו. בכל מקרה אין כפייה או חיוב לביקור בשום אתר, כך שבשורה התחתונה אין כל פגיעה במסלול המסעות".

אחת מהסכמות בין ממשלת ישראל לממשלת פולין היא הגברת המפגשים בין בני הנוער הישראלים לבני הנוער הפולנים, ורשימת האתרים כוללת מוסדות פולניים העוסקים בכך. עם זאת, משרד החינוך מבהיר כי "בכל מקרה הדבר יהיה נתון לשיקול הדעת וליכולות של בתי הספר, כפי שהיה בעבר".

ההסכם הנוכחי מסדיר את משלחות הנוער לפולין, לאחר שההסכם האחרון נחתם ב-1991. המסעות הופסקו ב-2020 עקב הגבלות הקורונה, ובהמשך עקב דרישת ממשלת פולין להכניס בהם שינויים. בעקבות זאת הושבתו המסעות למשך שלוש שנים, במהלכן התנהל משא ומתן על היבטי התוכן והאבטחה, שהסתיים בהסכם חדש שהונח לאחרונה על שולחן הכנסת.

במשרד החינוך אמרו ש"המו"מ התנהל בהובלת משרד החוץ ושגרירות ישראל בפולין, וכלל נציגים ממשרד החינוך ומהשב"כ. בתוך המשרד הוקם צוות פעולה אשר הורכב מהאגפים – מינהל חברה ונוער, אגף בכיר לביטחון וחירום, הלשכה המשפטית ואגף בכיר לקשרי חוץ, תוך שיתוף פעולה לאורך כל המו"מ".

עוד ציינו במשרד החינוך ש"לראשונה מזה למעלה משלושים שנה הוסדר מחדש נושא מסעות בני הנוער לפולין והוסכם על ידי שתי המדינות משרד החינוך שמר על כל העקרונות המובילים ובראשם נושא הנחלת זיכרון השואה ועצמאות המשלחות וכל נושא האבטחה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!