דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מודי'ס שינתה את תחזית הדירוג של ישראל ליציבה במקום חיובית

למרות החששות הסוכנות לא הורידה את הדירוג של ישראל, שנותר ברמת סיכון נמוך | בדו"ח ציינה לרעה את ניסיונה של הממשלה לקדם רפורמה ללא קונצנזוס

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ בכניסה לישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ בכניסה לישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה (צילום: קובי גדעון /לע"מ)
גל רקובר
גל רקובר
כתב כלכלי
צרו קשר עם המערכת:

חברת דירוג האשראי מודי'ס (Moody’s) אישרה מחדש את דירוג האשראי של ממשלת ישראל על דרגת A1 והורידה את תחזית הדירוג מחיובית ליציבה. דרגה זו משקפת הערכה שהסיכון שישראל תגיע לחדלות פרעון 'נמוך מאד', אך שהיא כבר לא צופה שיפור בדירוג. זהו הדירוג הגבוה ביותר בדרגה השלישית של החברה.

לפי הודעת החברה, שינוי התחזית הוא תוצאה של הידרדרות המשילות בישראל שהתבטאה בשלל האירועים שהתחוללו בעקבות המהפכה המשפטית. לפי מודי'ס, הניסיון של הממשלה להנהיג רפורמה רחבת היקף ללא הסכמה רחבה מצביע על "היחלשות המוסדות ועל חוסר יכולת לחזות מדיניות".

תחזית הדירוג היציבה נובעת מאיזון בין הסכנה הכרוכה בהמשך המהפכה לבין המגמות החיוביות שמודי'ס זיהתה בכלכלה הישראלית. העובדה שהממשלה הבהירה מחדש את כוונתה לשנות את הליך מינוי השופטים מעלה את הסבירות להתחדשות אי השקט החברתי והפוליטי שנבע מהניסיון הראשוני להעברת החקיקה. מנגד, אם יימצא פתרון שאינו כרוך בהעמקת המתחים, מערכים במודי'ס שהביצועים הכלכליים והפיסקליים החיוביים של ישראל יישארו.

האשרור של דירוג האשראי של הממשלה נובע לפי מודי'ס מהצמיחה הכלכלית החזקה ושיפור העמדה הפיסקלית של ממשלת ישראל בשנה האחרונה. בכך מתכוונים במודי'ס לצמצום החוב הציבורי ביחס לגודל התוצר, ירידה של 10 נקודות האחוז מאז הגדילה  בזמן משבר הקורונה. על בסיס האיתנות שהכלכלה הישראלית הראתה לזעזועים כלכליים עולמיים, התחזית של מודי'ס צופה המשך צמיחה יציבה בטווח הבינוני והמשך קיצוץ החוב הציבורי לכ-55% מהתוצר עד לסוף 2023.

בהמשך הדו"ח כתבו האנליסטים של מודי'ס ששדרוג דירוג האשראי של ישראל כרוך בפתרון אי-השקט הנוכחי בצורה שלא "תחריף מתחים בין קבוצות דמוגרפיות שונות בישראל". לצד זאת, ישראל תצטרך לשמור על המגמות הכלכליות, צמיחה מהירה, והפיסקליות, קיצוץ החוב הציבורי, החיוביות.

מנגד, הימשכות המצב הפוליטי והמתחים החברתיים לטווח ארוך תפעיל לחץ על דירוג האשראי דרך השפעה שלילית על כלכלה. לפי הדו"ח, המתחים עלולים לפגוע בהשקעות בינלאומיות בישראל, בפרט בתעשיית היי-טק, ולגרום להעברת חברות ישראליות לחו"ל. איום נוסף מגיע מהחרפת המתחים עם הפלסטינים, שעלולה להגביר את בידוד הכלכלה הישראלית ודרך כך לפגוע בייצוא הישראלי.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!