דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון כ' בניסן תשפ"ד 28.04.24
19.5°תל אביב
  • 16.2°ירושלים
  • 19.5°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 19.2°אשדוד
  • 17.3°באר שבע
  • 21.5°אילת
  • 20.3°טבריה
  • 17.6°צפת
  • 18.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

רשות החשמל תתמרץ יצרני חשמל מאנרגיה סולרית לבצע אגירת חשמל

אסדרה חדשה של הרשות מאפשרת תעריף חדש, שהופך את אגירת החשמל בקרב יצרני חשמל מאנרגיה סולארית למשתלם יותר | המהלך יאפשר הגדלה של המתקנים עד ל-630 קילו-ואט, בתנאי שיזרימו חשמל לרשת בשעות הערב

פאנלים סולאריים על שטח חקלאי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
פאנלים סולאריים על שטח חקלאי (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אגירת חשמל בייצור אנרגיה מתחדשת ישתלם יותר ליצרן, כך לפי פרסום החלטה של רשות החשמל מהיום (ראשון) על אסדרה חדשה בתחום. האסדרה תאפשר תעריף מיוחד לשילוב מתקני אגירה במתקני אנרגיה מתחדשת סולאריים במתח נמוך, כך שיוכלו ליצר את החשמל בשעות היום, לאגור אותו ולהזרים לרשת בשעות הערב, בהן הביקוש גבוה. 

את המתקנים הנוספים יוכלו היזמים להקים ללא צורך בהגדלת החיבור הקיים לרשת החשמל וללא הליך נוסף מול חברת החשמל. "זריקת עידוד משמעותית למשק",אומר יו"ררשות החשמל אמיר שביט, "זה יצור מאות מגה-וואטים נוספים מאנרגיות מתחדשות בשנה"

כיום קיימים מתקני גגות סולאריים רבים שלא ממצים את שטח הגג, אם בשל מגבלות רשת, ואם בשל קביעת תעריף נמוך יותר ומשתלם פחות למתקן גדול, מאחר ומתקנים אלה מנצלים את רשת החשמל רק בשעות האור.  

האסדרה החדשה תאפשר להקים מתקנים או להגדיל אותם, עד הספק של 630 קילו-ואט, ובתנאי שהמתקן החדש ישמש לאגירה והזרמה לרשת בשעות הערב, (בחורף 17:00-22:00 ובקיץ 17:00-23:00) בהן אין יצור סולארי ישיר. היא רלוונטית בעיקר לגורמים בעלי שטח גג פנוי שלא נוצל עד כה כמו בתי ספר ורפתות. 

ברשות החשמל מקווים שמימוש האסדרה יוביל לשימוש יעיל יותר במשאבי הרשת הקיימים, ובאופן זה יגדל היקף הייצור בעשרות אחוזים ללא צורך בהגדלת חיבור ובמקום נוסף ברשת החשמל, וללא צורך בהליך נוסף מול חברת החשמל כדי לאשר את הקמת המתקן. 

באסדרה זו התעריף ליצרן יהיה מבוסס על התעריף הרגיל של רשות החשמל בתוספת בונוס שנתי, מותאם לגודל המתקן, ומבוסס על השלמה לתעריף הייצור תלוי עומס וזמן (תעו"ז). תעריף זה בשעות הערב עומד כיום על כ-115 אגורת לקוט"ש בקיץ ועל 71 אגורות לקוט"ש בחורף. גם הבונוס יהיה גדול יותר, ומתקנים עד 300 קילו-ואט יקבלו החזר של 95% מתעריף הייצור ומתקנים בהספק גדול יותר יקבלו החזר של 85%.

תשלום זה אמור לממן את תוספת ההשקעה הנדרשת במתקני אגירה, אך כולל בתוכו סיכון. ככל שיגדל הספק האגירה במשק, רשות החשמל עשויה להפחית את תעריף התעו"ז לשעות הערב, מה שיפגע בדיעבד במי שרכש מתקני אגירה לטובת ניצול אסדרה זו.  

ההחלטה התקבלה לאחר הליך שימוע ציבורי, קבלת תגובות ועיבודן, ולאחר דיון והחלטה במליאת רשות החשמל.  

"ההחלטה תאפשר לעקוף את פקקי הרשת ולהגדיל את היקף היצור באנרגיות מתחדשות במאות מגה- וואטים בשנה", מסר יו"ר רשות החשמל אמיר שביט, "זוהי זריקת עידוד משמעותית למשק ולייצור באנרגיות מתחדשות, והיא נקבעה אחרי עבודה מורכבת של צוות רשות החשמל שכללה שינויים בין השימוע להחלטה בהתאם להערות המשק, שקלול עליית הריבית ומדדים מקרו כלכליים נוספים. היא מתמרצת את הגדלת הייצור באנרגיה מתחדשת  תוך שמירה על תעריף מאוזן לצרכני החשמל ומקדמת משק יעיל, אמין ונקי יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!