דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה התשפ"ג

ערב יום השואה תשפ"ג: רק 148,763 שורדי שואה מוכרים לביטוח הלאומי

כ-30% מהשורדים בישראל מטופלים ברווחה | במהלך שנת 2022 נפטרו למעלה מ-15 אלף שורדי שואה | מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי ירונה שלום: "זה הזמן להסתכל ולראות אם יש ניצול שואה שזקוק לעזרה, במידת הצורך לפנות לביטוח הלאומי"

טקס יום השואה בבית אבות בתל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברג/ פלאש 90).
טקס יום השואה בבית אבות בתל אביב (צילום ארכיון: תומר ניוברג/ פלאש 90).
הדס יום טוב

כשליש משורדי השואה החיים בישראל מטופלים על ידי משרד הרווחה והביטחון החברתי, כך דיווח היום (ראשון) משרד הרווחה והביטחון החברתי, לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה.

על פי הנתונים שאסף המשרד, כ-45,300 שורדי שואה, שהם כ-30% מכלל השורדים החיים בישראל, מקבלים שירותים מהמשרד. בנוסף, בשנה החולפת מעניק המשרד טיפול ל-500 שורדי שואה שעלו מאוקראינה בעקבות המלחמה. שירותי המשרד לאוכלוסייה זו כוללים פעילות חברתית, חיבור למעגלים חברתיים, ביטחון תזונתי, סיוע חומרי וטיפולי, והנגשת שירותים לאלו המתקשים להתנייד בכוחות עצמם, בהיקף של כ-80 מיליון שקל. עיקר השירותים הניתנים לשורדי השואה הם מענים חברתיים.

כ-99% משורדי השואה החיים בישראל זכאים לקצבאות, 65% מהם מקבלים קצבת סיעוד ו-31% מקבלים קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה. כך מפרסם היום (ראשון) הביטוח הלאומי, בנתונים לקראת ערב יום השואה שיחול מחר.

בהתאם לנתונים על שורדי השואה המוכרים בביטוח הלאומי, נכון לפברואר 2023 חיים בישראל 148,763 שורדים הזכאים לקצבאות. מדובר ב-98.7% משורדי השואה החיים בישראל (על פי הנתונים האחרונים שפרסמה הרשות לזכויות ניצולי שואה ביום השואה הבינלאומי בחודש ינואר) על פי נתוני הרשות, במהלך שנת 2022 הלכו לעולמם יותר מ-15 אלף שורדי שואה.

61% מהשורדים הזכאים הן נשים ו-39% הם גברים. בגילים 90 ומעלה יש 66% נשים לעומת 34% גברים. מתוך השורדים מקבלי התוספת, 69% הם יחידים ו-31% נשואים. מרבית הזכאים לתוספת השלמת הכנסה הם בני 89-80, 36,384 אנשים שהם 78% מכלל השורדים, מקבלים השלמת הכנסה.

65% מהשורדים מקבלי הקצבאות, שהם 97,301 אזרחים, מקבלים קצבת סיעוד, 24% מהשורדים זכאים לקצבה ברמה 6, הרמה הגבוהה ביותר (22,967). 31% מהשורדים הזכאים, שהם 46,450 אזרחים, מקבלים קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה. כלומר, משולמת תוספת לקצבה עקב הכנסות נמוכות של האזרח הוותיק כדי להבטיח הכנסה מינימלית לקיום. זאת, לעומת 26% בלבד מכלל האוכלוסייה בקבוצת הגיל הזו.

"האחריות הציבורית, הממלכתית והחברתית שלנו היא לסייע לשורדי השואה ולוודא כי הם חיים בכבוד הראוי להם", מסרה ירונה שלום, מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי. "ישנם עוד חוקים שניתן לשנות כדי להבטיח זאת וכידוע אנחנו 'במירוץ נגד הזמן' ולא צריך לחכות ליום השואה כדי להזכיר את הצורך בכך. זהו גם הזמן לעצור רגע ולהסתכל סביבנו אם יש ניצול שואה שזקוק לסעד, לעזרה, הכוונה, בהפגת בדידות ובמידת הצורך לפנות אל הביטוח הלאומי שנוכל לסייע במסגרת האפשרויות הקיימות אצלנו".

הביטוח הלאומי פונה לעזרת הציבור, במציאת ניצולי שואה שאינו מקבל קצבה, שמצבו הסיעודי הוחמר, או עם צורך בהפגת הבדידות – ניתן ליצור קשר עם הייעוץ לאזרח הותיק ומשפחתו של הביטוח הלאומי במספר *9696 או 02-6709857. המענה ניתן בימים ראשון עד חמישי בין השעות 13:30-09:00

שר הרווחה והביטחון החברתי, יעקב מרגי: "אנו כמדינה מחויבים לשלומם ולרווחתם של שורדי השואה שחיים בקרבנו ומשרד הרווחה הוא המשרד שמעניק את השירותים החשובים ביותר – אלו שמיועדים למי שנותרו לבדם ללא עורף משפחתי. מדובר באחד האתגרים המרכזיים שלנו ובכוונתנו להמשיך לתמוך באוכלוסיית שורדי השואה, ולהקדיש מאמצים ניכרים על מנת להגיע לכל אחת ואחד ולסייע לו למצות את מלוא זכויותיו. חשובה לא פחות היא מחויבותנו לשימור הזיכרון של החיים שאבדו, של הקהילות היהודיות המפוארות שנחרבו, גם כאשר השורדים כבר לא יהיו עמנו".

מ"מ מנכ"ל משרד הרווחה והביטחון החברתי, ינון אהרוני: "התפקיד שלנו במערך הסיוע לניצולי השואה הוא אולי התפקיד החשוב ביותר ברמה הלאומית, כי אנחנו אלו שנמצאים שם עבור שורדים ללא עורף משפחתי, ללא הכנסה מספקת שלעתים חיים בבדידות. צוותי רווחה הן מהרשויות המקומיות והן מהמשרד פועלים כל העת לפתיחה של תכניות חברתיות חדשות, מבצעים פנייה יזומה לשורדים, ומסייעים להם במיצוי זכויותיהם. משרד הרווחה ימשיך להיות המשענת הסוציאלית של האוכלוסייה הוותיקה בכלל ושורדי השואה בפרט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!