דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.2°תל אביב
  • 15.3°ירושלים
  • 20.2°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 20.3°באר שבע
  • 29.3°אילת
  • 21.9°טבריה
  • 15.0°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תרבות ומורשת

זוכרים ביחד: קונצרט לציון 80 שנה לפרוץ מרד גטו ורשה

בקונצרט שיתקיים במקביל בתל אביב ובוורשה במוצאי יום הזיכרון, מבקשים פולנים וישראלים להתאחד באופן סמלי סביב זיכרון המרד | אוצר המוזיקה במוזיאון POLIN: "זו קריאה, שאלה ואתגר; מה זה בעצם אומר לזכור את מרד גטו ורשה, קורבנותיה וגיבוריה"

תזמורת פולין בחזרות לקראת הקונצרט הכפול (צילום: המוזיאון לתולדות יהדות פולין)
תזמורת פולין בחזרות לקראת הקונצרט הכפול (צילום: המוזיאון לתולדות יהדות פולין)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מוזיאון "POLIN" בוורשה והפילהרמונית הישראלית התאחדו כדי לציין יחד 80 שנים למרד גטו ורשה. תחת הכותרת "זוכרים ביחד", יתקיימו במקביל, בוורשה ובתל אביב, שני קונצרטים כאקט זיכרון משותף למרד גטו ורשה.

"זוכרים ביחד, היא לא רק הכותרת של הקונצרטים שלנו", אומר אוצר המוזיקה במוזיאון POLIN, קג'טן פרוצ'ירה. "זו קריאה, שאלה ואתגר; מה זה בעצם אומר לזכור את מרד גטו ורשה, קורבנותיה וגיבוריה? מה דורש מאתנו הזיכרון היום – גם בישראל וגם בפולין?".

לדבריו, המוזיקה בלבד אינה מביאה תשובות אלא יוצרת "מרחב שבו גם פולנים וגם ישראלים, יהודים, קתולים או אנשים מכל דת ואמונה אחרת, יכולים להתכנס ולחפש בנפרד או בקהילה תשובות משלהם".

הנחת נרקיסים ליד מוזיאון פולין בוורשה לכבוד מרד גטו ורשה (צילום: המוזיאון לתולדות יהדות פולין)
הנחת נרקיסים ליד מוזיאון פולין בוורשה לכבוד מרד גטו ורשה (צילום: המוזיאון לתולדות יהדות פולין)

בתל אביב תופיע הפילהרמונית הישראלית, תחת שרביטו של מאסטרו לוקאש בורוביץ, בקונצרט אותו ינחה קובי מידן, שיוקדש לקידום יצירות גדולות ונשכחות של מלחינים יהודים.

הקונצרט ייפתח עם אדג'טו מתוך האופרה "גן העדן האבוד" של קשישטוף פנדרצקי. פנדרצקי הוא אייקון של המוזיקה הפולנית של המאה ה-20 המאוחרת, מחבר הסימפוניה "שבעת שערי ירושלים" שאותה הלחין לציון האלף השלישי של העיר ירושלים בשנת 1996. אחר כך יושמע הקונצרט לחצוצרה של מייצ'יסלב ויינברג בבכורה בפילהרמונית, עם הנגן ריינהולד פרידריך.

הקונצרט יסתיים בסימפוניה מס' 7 של לודוויג ואן בטהובן. בטהובן היה אחד המלחינים שהמוזיקה שלהם בוצעה על ידי התזמורת הסימפונית היהודית בגטו ורשה.

בוורשה, באודיטוריום של מוזיאון POLIN, תנגן התזמורת הסימפונית "ורסוביה" תוכנית מיוחדת שתכלול את היצירה "קונצ'רטינו לפסנתר ותזמורת" מאת ולדיסלב שפילמן – פסנתרן ומלחין, מחבר ספר הזיכרונות "הפסנתרן", שהפך בסיס לסרטו של רומן פולנסקי  והולחן בגטו ורשה ב-1940. התזמורת תנגן גם את "שיר ערש" של אנדז'יי פאנופניק ואת "פואמה לכינור ותזמורת" של סיימון לקס.

אחר כך תבוצע בכורה עולמית של יצירה חדשה מאת הניה ראני, שהוזמנה במיוחד על ידי מוזיאון POLIN. ראני, פסנתרן ומלחין עטור פרסים, כתב את "בשביל יוסימה" – קונצ'רטו לפסנתר בהשראת יצירות הפסנתר של ג'וסימה פלדשו: נערה, פסנתרנית ומלחינה מחוננת, שהייתה אסירה בגטו ורשה. יצירה שהופיע בפומבי רק פעם אחת, ב-1941 עם התזמורת הסימפונית היהודית.

הקונצרט "זוכרים יחד", יתקיים ב-18 באפריל בשעה 20:00 בהיכל התרבות תל אביב ע"ש צ'רלס ברונפמן. לרכישת כרטיסים:  https://www.ipo.co.il/calendar/ .

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!