דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
20.6°תל אביב
  • 13.3°ירושלים
  • 20.6°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 16.6°באר שבע
  • 22.5°אילת
  • 20.4°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

אחרי 9 חודשים בעודף תקציבי, ישראל רשמה גרעון של מאית אחוז בחודש מרץ

הכנסות המדינה ירדו ב-2 מיליארד שקלים בחודש בהשוואה לשנה שעברה, אך מתחילת השנה ישראל עדיין בעודף מצטבר של 14.1 מילארד שקלים | ראש אגף התקציבים: "אנחנו עדיין מעל תחזית ההכנסות שקבענו בתקציב"

שר האוצר סמוטריץ', מנכ"ל המשרד וראש אגף התקציבים מציגים את תקציב המדינה לשנות 2023-2024 (צילום מסך: לע"מ)
שר האוצר סמוטריץ', מנכ"ל המשרד וראש אגף התקציבים מציגים את תקציב המדינה לשנות 2023-2024 (צילום מסך: לע"מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

לאחר 9 חודשים של עודף תקציבי, בחודש מרץ נרשם גרעון תקציבי מזערי בשיעור של מאית אחוז (0.01%) מהתוצר, כך מפרסם היום (ראשון) משרד האוצר.

הכנסות המדינה בחודש מרץ עמדו על כ-40.8 מיליארד שקלים, לעומת כ-42.8 מיליארד שקלים בשנה שעברה. מתחילת השנה הכניסה המדינה 120.7 מיליארד שקלים, כ-5.5 מיליארד שקלים פחות מהשנה שעברה.

הוצאות המדינה עמדו בחודש מרץ על כ-43.5 מיליארד שקלים, 1.6 מיליארד שקלים יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. מתחילת השנה, היקף ההוצאות עומד על כ-106.6 מיליארד שקלים, לעומת כ-102.1 שקלים בתקופה המקבילה אשתקד.

הגירעון בחודש מרץ הסתכם בכ-2.7 מיליארד שקלים. העודף המצטבר מתחילת השנה הסתכם בכ-14.1 מיליארד שקלים, ירידה של 10 מיליארד שקלים לעומת העודף בתקופה המקבילה אשתקד.

התפתחות העודף/הגירעון, ההווצאות וההכנסות כאחוז מהתוצר (קרדיט: מתוך מסמך אומדן ראשוני לביצוע תקציב, מרץ 2023/משרד האוצר)
התפתחות העודף/הגירעון, ההווצאות וההכנסות כאחוז מהתוצר (קרדיט: מתוך מסמך אומדן ראשוני לביצוע תקציב, מרץ 2023/משרד האוצר)

עם תחילת מגפת הקורונה החלה העלייה בהוצאות המדינה לצד ירידה בהכנסות בשל המגפה. כשנה מפרוץ המגפה החל שינוי מגמה עם ירידה איטית בהוצאות הממשלה ועלייה מתונה בהכנסות עד לחודש מאי 2022, בו לראשונה מזה שנים נרשם הגירעון על 0.0% ומאז החל לעלות במתינות. בחודשים האחרונים נרשמה ירידה משמעותית בהוצאות הממשלה לצד ירידה מתונה בגירעון.

במסמך שהוציא אגף התקציבים, נכתב כי מימון הגירעון יתבצע באמצעות שלושה אפיקים מרכזיים: גיוס הון מקומי; גיוס הון מחו"ל והפרטות.

"הירידה בענף ההייטק החלה לפני מספר רבעונים, ראינו צניחה בהשקעות, חלק מזה היה צפוי וחלק מזה אמור להטריד אותנו. אנחנו רואים בחודשיים האחרונים קיטון נומינלי בהכנסה ממסים", אמר ראש אגף התקציבים יוגב גרדוס בישיבת התקציב בוועדת הכספים של הכנסת. "אנחנו עדיין מעל תחזית ההכנסות שקבענו בתקציב, אבל הקצב הוא קצב של האטה ואנחנו רוצים לראות שהוא חוזר לתחזית ולכן התקציב צריך להיות מאפשר, אך מרוסן".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' השיב לדבריו של גרדוס ואמר כי "הירידה בהשקעות בהייטק היא בכל העולם, מצבנו טוב יותר משאר העולם. גם הירידה עכשיו בסטארטפים לא ישפיעו על שנת 2023, אלה תהליכים ארוכים יותר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!