דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי ח' באייר תשפ"ד 16.05.24
20.8°תל אביב
  • 16.0°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.8°אשדוד
  • 19.3°באר שבע
  • 28.8°אילת
  • 21.7°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אביגדור קהלני, דייוויד בלאט ושלום אסייג בין משיאי המשואות ביום העצמאות ה-75

קהלני, בעל עיטורי הגבורה והמופת מהקרבות במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים, שימש גם כחבר כנסת בעבר | בנוסף אליהם, ישיאו משואה, החקלאית ורד בן סעדון, נינה אבידר, מייסדת קרן אייסף ומפקד יחידת דובדבן

משיאי המשואות ליום העצמאות ה-75. למעלה מימין: דייוויד בלאט, אביגדור קהלני, שלום אסייג, סא"ל ד',  נינה ווינר (אבידר), רעות עמיחי, אופק ראשון, אליהו צלאח, סילבן אדאמס, ורד בן סעדון, יהודית נגוסה, סיון יערי, ד"ר חתאם חוסיין ופרופ' אבי ריבקינד (צילומים: פלאש 90, אתר צה"ל, המרכז הרפואי רמב"ם, דוברות הדסה, סלי בן ארי, איתן גאל-דור)
משיאי המשואות ליום העצמאות ה-75. למעלה מימין: דייוויד בלאט, אביגדור קהלני, שלום אסייג, סא"ל ד', נינה ווינר (אבידר), רעות עמיחי, אופק ראשון, אליהו צלאח, סילבן אדאמס, ורד בן סעדון, יהודית נגוסה, סיון יערי, ד"ר חתאם חוסיין ופרופ' אבי ריבקינד (צילומים: פלאש 90, אתר צה"ל, המרכז הרפואי רמב"ם, דוברות הדסה, סלי בן ארי, איתן גאל-דור)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

משיאי המשואות ביום העצמאות ה-75 למדינת ישראל הוכרזו אתמול (ראשון), על ידי השרה מירי רגב. בין משיאי המשואות: תת-אלוף במיל' אביגדור קהלני, השחקן והקומיקאי שלום אסייג, פרופ' אבי ריבקינד, כירורג שהקים את יחידת הטראומה הראשונה בישראל. יחד עם ריבקינד תשיא משואה ד"ר חתאם חוסיין, רופאה מבית החולים רמב"ם בחיפה ומאמן הכדורסל דייוויד בלאט. משואת התפוצות תודלק על ידי איש העסקים והנדבן סילבן אדמס.

תא"ל במיל' אביגדור קהלני

קהלני הוא בעל עיטור הגבורה ועיטור המופת מהקרבות שבהם לחם במלחמות ששת הימים ויום הכיפורים. במלחמת ששת הימים נפצע קשה בקרבות, וביום כיפור פיקד על גדוד בקרב על עמק הבכא בגולן.

תת-אלוף במיל' וחבר הכנסת לשעבר אביגדור קהלני (צילום: דוד כהן/ פלאש90)
תת-אלוף במיל' וחבר הכנסת לשעבר אביגדור קהלני (צילום: דוד כהן/ פלאש90)

"בהתרגשות גדולה הודעתי לגיבור ילדותנו, אביגדור קהלני, על הבחירה בו להשיא משואה ביום העצמאות ה-75", מסרה רגב. "אביגדור קהלני הוא סמל ומופת למסירות, למנהיגות ולציונות. יחד איתו יעמדו על הבמה כל עשרות האלפים שלחמו לפני חמישים שנה בשדות הקרב של הגולן וסיני, ביבשה באוויר ובים. גיבורי מלחמת יום הכיפורים שמדינת ישראל חבה להם את חייה".

שלום אסייג

זוכה פרס האקדמיה לטלוויזיה שלום אסייג היה מראשוני הסטנדאפיסטים שהופיעו בערוץ 2 בראשית דרכו. מאז, היה לשחקן קולנוע וטלוויזיה, מפיק, תסריטאי, עורך, מנחה ויוצר טלוויזיה מוביל. בכל שנותיו על הבמה ועל המסך לא התרחק אסייג ממורשת משפחתו ומעיירת הולדתו טירת הכרמל, אליה עלתה משפחתו ממרוקו. הוא בחר להשתמש באמנות כדי להשמיע את סיפורה של משפחתו ושל קהילתו – מתוך תחושה עמוקה של אהבה, שייכות וחמלה, ועורר הזדהות בקרב משפחות עולים מכל תפוצות העם.

השחקן והיוצר שלום אסייג (צילום: אבשלום ששוני/ פלאש90)
השחקן והיוצר שלום אסייג (צילום: אבשלום ששוני/ פלאש90)

״שלום אסייג מצחיק ומרגש את החברה הישראלית כבר שנים רבות״, הוסיפה השרה. ״הוא מלמד אותנו שהסיפור הישראלי שלם רק כשהוא מורכב מסיפוריהם של כל גווני החברה״.

ורד בן סעדון

בן סעדון נולדה בהולנד למשפחת גרים, עלתה לארץ והתיישבה בשומרון. יחד עם בעלה ארז הקימו את ביתם בישוב ברכה שבשומרון, ואת כל חסכונותיהם השקיעו ברכישת עשרים דונמים של כרם ומאוחר יותר בפתיחת יקב בשם 'טורא'. על אף התמודדויות וקשיים רבים הפך היקב המשפחתי ליקב בוטיק איכותי, הזוכה בפרסים בינלאומיים ומביא כבוד לענף היין הישראלי כולו.

ורד בן סעדון (צילום: ללא קרדיט)
ורד בן סעדון (צילום: ללא קרדיט)

השרה רגב: ״הכרמים שנטעו אבותינו באדמת השומרון לפני אלפי שנים שבים היום לפרוח בזכות חלוצים כמו ורד בן סעדון. חלוצה, חקלאית, יזמית ואישה מעוררת השראה״.

דייוויד בלאט

בלאט, כדורסלן ומאמן כדורסל, הוא אחד הספורטאים האהודים בישראל ואחראי לרבים מהישגי הכדורסל הישראלי. הוא החל את הקריירה הספורטיבית שלו באוניברסיטאות אמריקניות, אך אחרי השתתפותו במשחקי המכביה החליט לעלות לארץ, והשתלב בעולם הכדורסל הישראלי – תחילה כשחקן ובהמשך כמאמן אגדי, שנחשב לאחד מגדולי המאמנים בהיסטוריה של הספורט הישראלי.

מאמן הכדורסל דייוויד בלאט על הקווים של קליבלנד קאבלירס מה-NBA (צילום: AP/Matt Slocum)
מאמן הכדורסל דייוויד בלאט על הקווים של קליבלנד קאבלירס מה-NBA (צילום: AP/Matt Slocum)

השרה רגב: "דייוויד בלאט מייצג את התרומה האדירה של העולים מארצות הברית ומכל תפוצות ישראל לספורט הישראלי ולמדינת ישראל כולה. בהופעותיו הרבות בעולם כמייצג של הספורט הישראלי הוא מקור השראה לרבים שהולכים בעקבותיו"

נינה אבידר

מייסדת שותפה ויושבת ראש הכבוד של קרן אייסף, תשיא אף היא משואה בהר הרצל ביום העצמאות.

נינה נולדה באלכסנדריה שבמצרים. בשנות החמישים עבדה נינה במחנות עליית הנוער בצרפת ובישראל ושם פגשה צעירים שגורלם יהפוך למפעל חייה: "ראיתי את הילדים, בעיניהם ניצוצות של חכמה, חסרי סיכוי לקבל חינוך טוב ולהגשים את עצמם. זה שבר את לבי, עבורם ועבור כל עם ישראל". נינה הצעירה פנתה אל הנדבן היהודי אדמונד ספרא עם רעיון חלוצי – הקמת קרן אשר תסייע לצעירים שעלו מארצות המזרח לממש את הפוטנציאל הלימודי שלהם. מאז ועד היום, בהובלתה של נינה כנשיאת הקרן, אייסף הייתה ועודנה הקבוצה הפילנתרופית המובילה בפיתוח המנהיגות החברתית והאקדמית בישראל.

נינה אבידר ווינר (צילום: ללא קרדיט)
נינה אבידר ווינר (צילום: ללא קרדיט)

השרה רגב: "נינה היא חלוצה בתחום צמצום הפערים דרך חינוך והשכלה גבוהה. היא הראשונה שזיהתה את הצורך במתן מלגות לסטודנטים מוחלשים ובזכותה זכתה החברה הישראלית בצעירים ובצעירות נהדרים שמובילים היום במחקר, ברפואה, במשפטים, בממשל, באקדמיה, בעסקים ועוד״.

סא"ל ד

מפקד יחידת דובדבן. השרה רגב: ״קיבלתי בהערכה את המלצתו של הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי לבחור בסא"ל ד׳, מפקד יחידת דובדבן, לנציג שישיא את משואת צה"ל בטקס המשואות״.

סא"ל ד' הוא מטובי בניה של הארץ הזאת, פצוע צה"ל שהשתקם וחזר לשירות קרבי מלא, ומוביל את חייליו מדי יום ומדי לילה למבצעים עלומים ונועזים, שהודות להם כולנו יכולים לישון בשקט. סא"ל ד. יעמוד שם בשם כל הלוחמים והלוחמות החשאיים שלנו, שבאומץ, בתחכום ובאנושיות גדולה מגנים על מדינת ישראל ועל אזרחיה.

סיוון יערי

יערי, מייסדת ומנכ"לית עמותת "אינוביישן אפריקה", הגיעה למדגסקר שבאפריקה לפני 20 שנה כעובדת בתאגיד בינלאומי. למראה הילדים הצועדים קילומטרים רבים כדי להביא מים למשפחתם, החליטה להקדיש את חייה, בהתנדבות, להטמעת החדשנות הטכנולוגית הישראלית בכפרים המרוחקים של אפריקה.

סיון יערי (צילום: ללא קרדיט)
סיון יערי (צילום: ללא קרדיט)

העמותה שהקימה סיוון בגיל 24 מספקת היום אנרגיה סולארית, ציוד לחקלאות ותשתיות מים בלמעלה מ-100 פרויקטים שונים למעל מיליון בני אדם באפריקה ותורמת רבות למאבק בתופעת הרעב ביבשת, לביסוס מערכת הרפואה ולהפעלת בתי ספר ומוסדות חינוך.

השרה רגב: ״החדשנות הישראלית מביאה בשורה לעולם כולו, וביחוד במדינות העולם השלישי, הודות ליזמים ויזמיות כמו סיוון, שמביאה במו ידיה אור לעולם כולו״.

יהודית נגוסה

יהודית נגוסה היא מייסדת וראש המכינה הקדם-צבאית "הזדמנות לשנות". מכינה הפועלת בקיבוץ עין השלושה, הסמוך לגבול עזה. המכינה פונה לנערים אשר קיבלו פטור מגיוס על רקע אי-התאמה ועבר פלילי ומוכנים לעבור תהליך שינוי אינטנסיבי, ומעניקה להם הזדמנות שניה לשירות צבאי משמעותי.

נגוסה, בת למשפחה יוצאת אתיופיה, שירתה בעבר בשירות הבטחון הכללי. אחרי שחרורה פנתה לחנך בעולם המכינות הקדם-צבאיות ופעלה רבות לשילוב צעירי הקהילה האתיופית והפריפריה הישראלית במכינות.

יהודית נגוסה (צילום: אלבום פרטי, ללא קרדיט)
יהודית נגוסה (צילום: אלבום פרטי, ללא קרדיט)

השרה רגב: ״יהודית, מופת של חינוך ושל דוגמא אישית, תשיא את המשואה לכבודם של כל אנשי ונשות החינוך שמוסרים את חייהם למען דור העתיד שלנו, ולא משאירים אף אחד מאחור, ולכבודה של הקהילה האתיופית, והכוחות האדירים שהיא מצמיחה מתוכה״.

פרופ' אבי ריבקינד

פרופ' ריבקינד, מבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, הוא מחלוצי רפואת הטראומה בישראל. במשך שנותיו הרבות עמד בחזית המענה הרפואי לנפגעי טרור בבירה, והוא מוביל המיזם הארצי "צעירים נוהגים אחרת" להסברת הסיכון שבנהיגה לא זהירה. פרופ' ריבקינד מלווה בהתנדבות ארגוני רפואה וסיוע רבים, מייעץ לקצין רפואה ראשי בצה"ל בתחום כירורגיה כללית וטראומה, ומוביל את "ועידת ישראל לרפואה" אותה יזם והקים.

השרה רגב: עבודתו החלוצית של פרופ' ריבקינד הצילה אינספור בני אדם, בלי כל הבדל דת גזע ומין. במקצוענות שלו, באהבת האדם שלו, במסירות ובמרץ הבלתי נלאה, פרופ' ריבקינד הוא הסמל של רפואת הטראומה הישראלית.

ד"ר חתאם חוסיין

חוסיין, בת העדה הדרוזית, תשיא משואה, יחד עם פרופ' ריבקין. היא שימשה כרופאה בכירה ביחידה למחלות זיהומית בית החולים רמב"ם וב-2011 התמנתה לרכז את תחום בקרת הזיהומים בבית החולים. כיום היא מנהלת את היחידה למניעת זיהומים. בתקופת המאבק בנגיף הקורונה ניהלה ד"ר חוסיין את מערך הקורונה ברמב"ם ומונתה למנהלת שתי מחלקות ייעודיות לקליטת חולי קורונה. היא משמשת גם כמרצה קלינית בכירה בפקולטה לרפואה של הטכניון.

ד"ר חתאם חוסיין (צילום: המרכז הרפואי רמב״ם)
ד"ר חתאם חוסיין (צילום: המרכז הרפואי רמב״ם)

השרה רגב אמרה כי ד"ר חוסיין היא "גאוות הכפר ראמה והעדה הדרוזית, חלוצה בתחום הרפואי וחלוצה חברתית. חתאם היא השראה לצעירות ישראליות כולן ובייחוד לצעירות בנות העדה הדרוזית ומראה לכולנו שלעשיית טוב – אין גבולות".

רעות עמיחי

נערה בת ה-17 מהמושב נטע בחבל לכיש, מתנדבת ארגון השומר החדש, להשיא משואה בהר הרצל ביום העצמאות.

"השומר החדש" הינו ארגון חברתי חינוכי וציוני שהוקם בשנת 2007 על ידי קבוצת מתנדבים אוהבי הארץ בכדי לסייע ולהעצים חקלאים וגורמי אכיפה בשמירה על אדמות המדינה ובמקביל לחבר את תושבי הארץ כולה, בדגש על הדור הצעיר, לאדמה, לאהבת הארץ , ציונית וערבות הדדית.

מאז היווסדו בשנת 2007 מוביל הארגון עשרות אלפי ישראלים בפעולות התנדבות חקלאית מגוונת לצד פעילויות חינוכיות שערכי העמל, הערבות ההדדית, האומץ האזרחי ואהבת הארץ הן עמודי התווך שלהן.

רעות מתנדבת בשומר החדש למעלה מ-3 שנים, ופעילה בתכנית מנהיגות צעירה של השומר החדש ע"ש אלכסנדר זייד. היא נבחר על ידי ראשי הארגון לייצג את אלפי המתנדבים.

אופק ראשון

נערה שסבלה מחרם לאורך שש שנים – מכיתה א' עד ו' – וכיום פועלת להעלאת המודעות למאבק בתופעת ה"חרם" וה"שיימינג" בבתי הספר. "היא בחרה לחשוף באומץ את סיפורה בפני החברה הישראלית כולה, והפכה את חוויותיה האישיות הקשות למקור כוח ולשליחות", נמסר מטעם רגב.

הרב אליהו צלאח

צלאח בן ה-91, ממייסדי המושב שתולה. בשיחה עם ynet אמר בנו כי הוא סירב למה שנתפס על ידם כהצעה ראשונית להשיא משואה והלך לישון, אולם ככל הנראה מדובר באי-הבנה, שכן רגב כן שוחחה בטלפון עם צלאח והודיעה לו על הבחירה בו – ובמשרדה פרסמו סרטון שלה עושה זאת. בשיחה הוא נשמע שמח למדי מהבחירה בו.

הרב אליהו צאלח (צילום: ללא קרדיט)
הרב אליהו צאלח (צילום: ללא קרדיט)

צלאח עלה לבדו מכורדיסטן בסמוך להקמת המדינה והשתתף בכמה ממלחמות ישראל. הוא היה כאמור ממייסדי המושב שתולה שליד גבול לבנון, ולצד עבודתו בחקלאות ובתעשייה פעל להנחלת מסורת יהודי כורדיסטן. הוא כתב מאות פיוטים שקובצו בשני כרכים עבי כרס. צלאח, שלפי בני משפחתו אביו היה מגדולי הרבנים בכורדיסטן, הוא רב בעצמו ושימש כרב המושב.

סילבן אדמס

את משואת התפוצות ידליק איש העסקים והנדבן. "כנער בראשית שנות ה-70 בקנדה התקומם אדמס על הפער בין מדינת ישראל המופלאה, החלוצית ומפריחת השממה אותה הכיר, לבין הסיקור התקשורתי העולמי של ישראל. החינוך הציוני והדוגמה האישית שקיבל בקהילה היהודית בקנדה הובילו אותו, כאדם בוגר, לחפש דרכים חדשות ויצירתיות לחשיפה חיובית של פניה היפות של ישראל", נמסר.

הפילנתרופ ואיש העסקים הישראלי-קנדי, סילבן אדמס (צילום: פלאש90)
הפילנתרופ ואיש העסקים הישראלי-קנדי, סילבן אדמס (צילום: פלאש90)

"אדמס, שמחלק היום את זמנו בין קנדה לישראל, עמד מאחורי הבאת הג'ירו ד'איטליה, ממרוצי האופניים הנחשבים בעולם, לישראל; משחק הידידות של נבחרות ארגנטינה ואורגוואי בכדורגל ששודר למאות מיליוני צופים בעולם; הופעת הזמרת מדונה באירוויזיון בתל אביב שהייתה לאחת התחרויות הנצפית ביותר בתולדות האירוויזיון; חמש שנות אירוח של אליפות איש הברזל של המזרח-התיכון ועוד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!