דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
24.3°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 24.5°אשדוד
  • 28.5°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 18.9°צפת
  • 25.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם": 40 שורדי שואה הובילו את מצעד החיים בפולין

המצעד מציין השנה 35 שנה להיווסדו, ומתקיים לראשונה מאז פרוץ הקורונה | את המצעד מובילים שורדים מהארץ ומהעולם | יו"ר המצעד: "השנה נותנים במה לסיפורי גבורה יהודית, שצעירים בארץ ובעולם לא מכירים"

צעירים במצעד החיים בפולין, בין מחנות המוות אושוויץ לבירקנאו (AP Photo/Michal Dyjuk)
מצעד החיים מאוושיץ-בירקנאו 2020 (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מצעד החיים נערך היום (שלישי) בפולין, מאושוויץ לבירקנאו. המצעד מציין 35 שנים להיווסדו, בהשתתפות אלפי צועדים מרחבי העולם.

לראשונה מזה שלוש שנים, מאז פרוץ מגפת הקורונה, התקיים המצעד במתכונת מלאה עם משלחות מיותר מ-25 מדינות. המצעד עמד בסימן "הגבורה היהודית בשואה ורוח האדם", ומציין 80 שנה למרד גטו ורשה.

בשונה ממצעדים קודמים, שבהם צעדו בשורה הראשונה ראשי מדינות וגנרלים, הפעם הובילו את המצעד 40 שורדי שואה מישראל ומרחבי העולם. אחת מהן היא הסופרת והמשוררת הלינה בירנבאום, ילידת וורשה שגדלה כילדה בגטו, ועברה שם את המרד בבונקר, עד שגורשה למיידנק ומשם לאושוויץ. "עברתי את השואה ממש, בכול החוזק שלה" מתארת הלינה. עוד משתתפים נכדיהם של לוחמי המחתרת היהודית איל צוקרמן נכדתם של מפקדי הארגון היהודי הלוחם צביה לובטקין ואנטק צוקרמן, וניר יערי נכדה של הלוחמת בלה יערי.

שר החינוך יואב קיש נאם במצעד ואמר: " יחד עם כולכם, משתתפי מצעד החיים, צעדתי היום מאושוויץ לבירקנאו, צעדתי וזכרתי את אחינו ואחיותינו שעונו, נרצחו ונשרפו חיים, כאן על האדמה המקוללת הזאת. אני ניצב כאן ומצדיע לניצולי השואה, אלה שזוועות השואה צרובים בבשרם ובנשמתם. רבים מהם כבר אינם בינינו. רבים מהשורדים הצליחו, למרות הכל, לקום מאפר ולבנות חיים חדשים לאחר המלחמה, ואף להקים משפחה, אולם לא שכחו מה שעבר עליהם."

"אני מצדיע לגיבורים היהודים שלחמו בנאצים ובעוזריהם", אמר קיש, "אחד מאלה הינו סבי, בריגדיר פרידריק הרמן קיש זכרו לברכה". הוא סיפר על סבו, שהיה מפקד בצבא הבריטי, וכוחותיו שחררו את מחנה הריכוז ג'אדו שבו תכננו הנאצים להשמיד את יהודי לוב.

לדברי קיש, "היום אני כאן על מנת לייצג את ממשלת ישראל, ובני אייל, שאף הוא נוכח כאן, צעד היום על מנת לייצג את הנוער הישראלי. עם ישראל חי. מדינת ישראל חוגגת 75 שנות עצמאות. מדינה שעדיין נאבקת על קיומה, אך יחד עם זאת מהווה בית לעם היהודי. מדינה חזקה, מוצלחת ומשגשגת, מדינה שיש לה את אחד הצבאות מהמובילים בעולם, וכל זאת על מנת להבטיח כי לעולם לא תתרחש שואה נוספת. מדינה שזוכרת את הנספים ומעבירה הלאה את מורשת זיכרון השואה. לעולם אל לנו לשכוח".

"השנה היא שנה מיוחדת בה מציינים מספר אירועים משמעותיים: 80 שנה למרד גטו ורשה, 75 שנה למדינת ישראל ו-35 שנה למצעד החיים", אמר ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים. "השנה אנו נותנים במה לגבורה היהודית בשואה. במשך שנים הוצגו היהודים כקורבן בלבד, שהלך כצאן לטבח. צעירים בישראל וברחבי העולם היהודי לא יודעים מספיק על מעשי הגבורה הרבים שביצעו מאות ואלפי יהודים במהלך השואה, וכארגון חינוך בינלאומי תפקידנו לתת על כך דגש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!