דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
24.4°תל אביב
  • 22.7°ירושלים
  • 24.4°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.4°אשדוד
  • 27.9°באר שבע
  • 35.1°אילת
  • 28.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 25.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

מדריכי המסעות לפולין: "נהיה הראשונים לעצור את המסעות אם יכתיבו לנו מה להגיד ואיפה לבקר"

יו"ר עמותת מדריכי המשלחות לפולין ומנחילי זיכרון השואה פרסם אתמול (ב') את עמדת העמותה, לפיה רק מדריכי המסעות ובתי הספר יחליטו על תוכן המסעות ומסלוליהם | הדברים נאמרו בתגובה להסכם בין ישראל לפולין, שהוסיף לרשימת הבחירה של האתרים כאלו המדגישים את הסבל הפולני

בני נוער במסע לפולין, במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו (צילום: יוסי זליגר/פלאש 90)
בני נוער במסע לפולין, במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו (צילום: יוסי זליגר/פלאש 90)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

מדריכי המסעות לפולין לא ידריכו משלחות אם יידרשו להכניס תכנים ומקומות שהם לא מסכימים להם, כך הודיע אתמול (שני) גיל פארן, יו"ר עמותת מדריכי המשלחות לפולין ומנחילי זיכרון השואה. פארן פרסם את עמדת העמותה על החזרתן של משלחות הנוער לפולין בקיץ הקרוב: "אנחנו מתחייבים להיות הראשונים לזעוק ולעצור את המסעות כשיכתיבו לנו מה להגיד, כשיכריחו אותנו לבקר באתרים שלא מתאימים למטרות המסע או ימנעו ביקורים באתרים מסוימים".

הרקע למכתב הוא ההסכם בין ישראל לפולין לחידוש המסעות, שכלל בין היתר הוספת עשרות אתרים לרשימת האתרים שבתי ספר יכולים לבחור מתוכם היכן לבקר במסע, חלקם אתרים שמדגישים את סבלו של העם הפולני או הצלת יהודים על ידי פולנים. לפי פרסום בעיתון 'הארץ', חלק מאתרים אלו מכחישים את חלקה של פולין בשואה.

מאז הפרסום, משרד החינוך פרסם הבהרה והדגיש את השליטה המוחלטת של מדריכי המשלחות ובית הספר בתוכני המסע. גם פארן במכתבו הדגיש זאת: "תוכני המסעות ומסלולם ימשיכו להיות מתוכננים יחד עם הצוותים החינוכיים במסגרות השונות – כל מסגרת והתפיסה החינוכית שלה".

פארן הוסיף שתפקידם כמדריכי מסעות לפולין הוא "לספר את הסיפור המלא של התקופות האפלות של השואה ומלחמת העולם השנייה". הסיפור כולל תיאור מורכב יותר של העם הפולני: חלקם סייעו להצלת יהודים תוך סיכון חייהם, חלקם רצחו יהודים, והרוב עמדו מהצד.

לטענתו, בניגוד לדימוי הרווח, המסע לא עוסק רק בהשמדתם של יהודי אירופה. "חשוב לנו שהמשתתפים יפגשו גם את העולם היהודי שהיה טרם המלחמה, כשהקהילה היהודית בפולין הייתה השנייה בגודלה".

פארן דוחה את הטענה שלמדריכי פולין יש אינטרס כלכלי בקיום המסעות. לדבריו, מרבית  מדריכי פולין הם עובדי מערכת החינוך שמדריכים פעמיים בשנה לכל היותר, ולוקחים לשם כך חל"ת. מלבד זאת, יש דרישות רבות שהמדריכים צריכים לעמוד בהן כדי לשמור על היתר הדרכת נוער בתוקף.

במכתב טוען פארן שהמסע הוא חלק מתהליך חינוכי שלם, שכולל הכנה לפני המסע ועיבוד אחריו. כלומר, ביקור באתר כזה או אחר הוא בהקשר שמתווה המדריך ובית הספר, והוא בעל משמעות בתוך תהליך חינוכי שלם. כך גם היחס למסעות שמתקיימים בארץ כמשלימים את המסעות לפולין.

ההסכם הנוכחי מסדיר את משלחות הנוער לפולין, לאחר שההסכם האחרון נחתם ב-1991. המסעות הופסקו ב-2020 עקב הגבלות הקורונה, ובהמשך עקב דרישת ממשלת פולין להכניס בהם שינויים. בעקבות זאת, הושבתו המסעות למשך שלוש שנים, שבמהלכן התנהל משא ומתן על היבטי התוכן והאבטחה, שהסתיים בהסכם חדש שהונח לאחרונה על שולחן הכנסת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!