דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"ח בניסן תשפ"ד 06.05.24
18.9°תל אביב
  • 11.5°ירושלים
  • 18.9°תל אביב
  • 18.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 15.1°באר שבע
  • 19.3°אילת
  • 15.4°טבריה
  • 11.9°צפת
  • 16.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

פורסם המתווה לקיצור תורנויות המתמחים ל-21 שעות: הרחבתו מותנית בגידול במספר הרופאים החדשים

לפי טיוטת המתווה שפרסם המשרד, הרחבתו מעבר לבתי החולים בפריפריה או למקצועות שלא נכללו בו תתאפשר רק אם מספר הרופאים החדשים יעמוד ביעדי המשרד | יישום קיצור התורנויות בבית החולים יוספטל באילת יידחה בשנה

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

משרד הבריאות פרסם טיוטה לתיקון נוסף בהיתר העסקת רופאים בשעות חריגות, בהתאם למתווה החדש לקיצור תורנויות הרופאים המתמחים מ-26 שעות ל-21 שעות, בבתי החולים בפריפריה בלבד, החל מספטמבר הקרוב. ההיתר החדש קובע גם תנאים מחמירים חדשים להרחבת מהלך קיצור התורנויות למקצועות נוספים מעבר לאלו שנקבעו בו, או לבתי החולים במרכז הארץ. עוד נקבע בו שיישום קיצור התורנויות בבית החולים יוספטל באילת יידחה בשנה ויחל רק באוקטובר 2024.

התיקון אמור להחליף את ההיתר הנוכחי שקובע קיצור של התורנויות ל-18 שעות, אך לא יושם בפועל. השלב הראשון ביישום המתווה צפוי לצאת לפועל בספטמבר הקרוב, בעשרה בתי חולים בפריפריה הצפונית והדרומית (מלבד יוסטפטל אילת שיחל באיחור של שנה).

ההיתר מעגן את המתווה החדש לקיצור התורנויות, עליו הודיע משרד הבריאות לפני חודש, ומשקף את מסקנות המשרד מבדיקה לגבי היתכנות היישום שלו, והסכמה עם משרד האוצר, שהתנגד למתווה הקודם. מלבד קיצור התורנויות ל-21 שעות ולא ל-18 שעות (כלומר קיצור של 5 שעות במקום 8 שעות), הוא קובע גם שהקיצור לא יחול כלל בסופי השבוע, במקום מתן בחירה לרופא המתמחה האם לעבוד משמרות קצרות או ארוכות בשבת כפי שקובע ההיתר הנוכחי. זאת מתוך הבנה של המשרד שהמשמעות של קיצור התורנויות בסופי השבוע היא שרוב המתמחים ייאלצו לעבוד כמעט בכל סופי השבוע, ושמתן הבחירה ייצור קשיים לבתי החולים.

בטיוטת ההיתר נכללים שינוי שמשרד הבריאות לא הודיע עליו בהצגת המתווה – התניית הרחבת קיצור התורנויות בהגדלה משמעותית של מספר הרופאים החדשים בישראל. הטיוטה מציבה תנאים מחמירים להרחבת קיצור התורנויות לעוד בתי חולים, מקצועות או יחידות מעבר למה שנקבע בו כרגע.

לפי הטיוטה, קיצור התורנויות יורחב רק אם הממשלה תצליח להעלות באופן משמעותי את מספר הרופאים החדשים. ההיתר החדש מתנה את קיצור התורנויות בבתי החולים במרכז הארץ בכך שבמשך שלוש שנים יוענקו בממוצע 2,000 רשיונות רפואה חדשים בשנה. לשם הפרופורציה, בשנת 2020 הוענקו 1,721 רישיונות רפואה. מספר הרישיונות החדשים צפוי לרדת החל מ-2026 עקב רפורמה שהחיל המשרד ותשלול זכאות לרישיון רפואה לבוגרי אוניברסיטאות במדינות שאיכות לימודי הרפואה בהן אינה מספקת, בעיקר מדינות ממזרח אירופה.

נוסף לתנאי זה, ההיתר קובע שקיצור התורנויות יורחב רק למקצועות בהם מספר הרופאים המתמחים הרשומים במקצוע עומד ביעדים לאומיים שיקבע משרד הבריאות. התנאי להרחבת קיצור התורנויות למרכז הארץ הוא שהיחס בין מספר הרופאים המתמחים במקצוע העובדים בפריפריה לעומת אלו העובדים במרכז הארץ לא ירד לעומת היחס שיהיה במאי 2023.

טיוטת ההיתר החדשה מבטלת תנאי שנקבע בתיקון המקורי להיתר, לפיו משרדי הבריאות והאוצר יכינו תוכנית חומש לקיצור תורנויות "בהיקף נרחב" וידווחו על התקדמותה. בכך המשרדים מנמיכים את הציפיות להרחבת קיצור התורנויות לכלל הרופאים בעתיד הנראה לעין, בניגוד להצגת המהלך המקורי לקיצור התורנויות בפריפריה כשלב ראשון לקראת קיצור התורנויות בכלל בתי החולים, מהלך שמשרד הבריאות מזהיר שאינו אפשרי.

המקצועות בהם יחול קיצור התורנויות ומועדי היישום לא משתנים בתכנית החדשה וזהים להיתר ההעסקה הקיים כיום. לפי המתווה הנוכחי, קיצור התורנויות יחל בספטמבר 2023 בעשרה בתי חולים בפריפריה (זיו, לגליל, פוריה, העמק, שלושת בתי החולים בנצרת, ברזילי וסורוקה; ביוספטל שבו הקיצור יחל שנה מאוחר יותר). בשלב הראשון יקוצרו התורנויות  במחלקות הפנימיות, במחלקות הגריאטריות ובחדרי המיון; עד מרץ 2024 יורחב קיצור התורנויות למחלקות הניורולוגיה, הדימות, הפסיכיאטריה, האונקולוגיה, השיקום, הנפרולוגיה וההמטולוגיה; וביוני 2024 יצטרפו למתווה הקיצור גם מחלקות הילדים.

מקצועות הקרדיולוגיה, כירורגיה, הרדמה וטיפול נמרץ אינם כלולים בהיתר גם כיום, ולפי טיוטת ההיתר המעודכן הם ייכללו בו רק בהתאם לתנאים שהוגדרו על מספר רשיונות הרפואה החדשים במקצועות אלו.

לפי חוק שעות עבודה ומנוחה, משמרת לילה יכולה להיות 7 שעות ככל היותר. ההיתר שמאפשר לבתי חולים להעסיק רופאים במשמרות של עד 26 שעות חוקק לראשונה ב-2012, והוארך ב-2020 על ידי שר העבודה והרווחה דאז איציק שמולי. ב-2021 שרת העבודה אורנה ברביבאי חתמה על היתר חדש שקיצר את התורנויות החוקיות ל-18 שעות בהדרגה תוך חמש שנים, שהיה אמור להיכנס לתוקף באפריל 2022. אחרי שהשינויים לא יושמו, הממשלה תיקנה את ההיתר כך שייכנס לתוקף רק בספטמבר 2023. במרץ הודיע משרד הבריאות על השינויים המהותיים שהיא מציעה למתווה קיצור התורנויות, ושינויים אלה משתקפים בתיקון החדש להיתר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!