דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
20.5°תל אביב
  • 14.4°ירושלים
  • 20.5°תל אביב
  • 19.8°חיפה
  • 20.2°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 20.5°טבריה
  • 15.1°צפת
  • 19.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

ביקורת על הפרקליטות וצמצום הליכים פליליים: תכנית המחנה הממלכתי לרפורמה משפטית

המחנה הממלכתי מציעים הפחתה של ריביות לחייבים בהוצאה לפועל והעברת התביעה המשטרתית לפרקליטות, לצד חיזוק הביקורת על גופי התביעה | גנץ: "הסכנה להרס הדמוקרטיה עדיין לא הוסרה מהשולחן"

גדעון סער ובני גנץ במסיבת עיתונאים של המחנה הממלכתי (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
גדעון סער ובני גנץ במסיבת עיתונאים של המחנה הממלכתי (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

המחנה הממלכתי הציגו היום (רביעי) את תכניתם לרפורמה במערכת המשפט. יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ פתח והסביר על חמשת העקרונות המרכזיים עליהם הם מתעקשים בדיונים על הרפורמה. "הסכנה להרס הדמוקרטיה עדיין לא הוסרה מהשולחן", אמר גנץ, "אנחנו מחוייבים לשבת בחדר עד שיצא עשן לבן, אך לעולם לא נניף דגל לבן על הדמוקרטיה. אני פונה מכאן גם לתומכי החקיקה: המשימה שלנו היא לצאת מפה מאוחדים יותר עם דמוקרטיה חזקה יותר".

בפתח התכנית מוצג סעיף "מהפכת הדה פליליזציה", שמטרתה צמצום הליכים פליליים
והעברתם להליכים מנהליים. לפי התכנית, בחלק מההליכים יש צורך בהעברת הדיונים מהדין הפלילי להליך מינהלי בעבירות "טכניות", כמו למשל על חוק רישוי עסקים. בכך, לפי התכנית, המהלך יקל על העומס בבתי המשפט ויאפשר להם להתמקד בניהול הליכים פליליים על עבירות חמורות במהירות וביעילות. לצד זאת, במחנה הממלכתי מצהירים כי ישלימו את חקיקת הרפורמה במשפט התעבורה, שעברה בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, ומטרתה להפוך עבירות תעבורה פליליות קלות לעבירות מנהליות.

בהמשך, במחנה הממלכתי קוראים ל"חיזוק זכויות האזרח בדין הפלילי", ואומרים כי תושלם חקיקת חוק יסוד זכויות האזרח במשפט הפלילי שעבר בקריאה ראשונה בכנסת הקודמת, וקידם שר המשפטים לשעבר גדעון סער. לפי התכנית, זכויות האזרח בהליך הפלילי יהפכו לזכויות חוקתיות והחוק יעגן גם את זכויותיהם של נפגעי ונפגעות עבירה, קטינים ובעלי מוגבלות בהליך הפלילי.

בתכנית מוצע לחזק את הפיקוח על רשויות התביעה ולהפוך את נציבות הביקורת על הפרקליטות לעצמאית. ביטול החובה של הנציב לקבל אישורים שונים מהיועץ המשפטי לממשלה, ומתן סמכות לפרסום החלטותיו לציבור ללא הצורך לקבל את אישור שר המשפטים והיועץ המשפטי לממשלה. הנציב יוסמך לפתוח בבירור יזום בעקבות טענה על התנהלות בלתי ראויה.

לצד חיזוק הפיקוח על הפרקליטות, תכנית המחנה הממלכתי מציעה להעביר את התביעה המשטרתית לפרקליטות המדינה. לפי התכנית, התביעה המשטרתית מגישה כיום מעל 90% מכתבי האישום. התיקון המוצע מבקש למנוע מצב בו הגוף החוקר (המשטרה) הוא גם הגוף התובע. לדברי המחנה הממלכתי, השלמת ההליך תביא בהכרח גם לצמצום הגשת כתבי אישום נגד אזרחים בעבירות קלות ותתרום למדיניות תביעה אחידה.

במחנה הממלכתי מציעים "שינוי נרחב בהליכי הוצאה לפועל", שעיקרו הפחתת הריביות המוטלות על החייבים. "ההליכים בהוצאה לפועל דרקוניים, מה שמייאש לא אחת חייבים לשלם את חובותיהם", נכתב בהצעה. "באופן הזה נוצר מצב בו החייבים לא חוזרים למסלול החיים הרגיל והנושים לא מקבלים את כספם".לפי התכנית, הרפורמה והפחתת הריביות יעודדו את החייבים לשלם את חובותיהם כבר בשלבים מוקדמים ללא ריביות או שכר טרחת עורכי דין.

בנוסף, מציעים במחנה הממלכתי עידוד התדיינויות בבוררויות ובחינת תיקוני החקיקה הנדרשים לשם כך; קיצור משכי הזמן של חקירות והחלטות בדבר הגשת כתבי אישום הקבועים בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה; והוספת תקני שופטים ותובעים תוך חתירה להשוואה לממוצע במדינות ה-OECD.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!