דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום ראשון י"א באייר תשפ"ד 19.05.24
23.6°תל אביב
  • 20.8°ירושלים
  • 23.6°תל אביב
  • 23.7°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 24.7°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 23.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

נפרדים מיהונתן גפן: ״אהב את הארץ ואת אנשיה, ולכן לא חסך את ביקורתו השנונה״

פוליטיקאים, חברים ויוצרים ספדו ליוצר המוערך שהלך לעולמו | הנשיא הרצוג: ״נכסי צאן הברזל שהותיר לנו הם מורשת נצח ואנדרטה״ | לפיד, שהיה מקורב לגפן: ״אחי הגדול נפטר, איבדנו קול ישראלי חשוב״ | שלמה ארצי: ״היה יוצר חד, משפיע ואמיץ״

המשורר והסופר יהונתן גפן (צילום ארכיון: משה שי/ פלאש 90)
המשורר והסופר יהונתן גפן (צילום ארכיון: משה שי/ פלאש 90)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

ישראל נפרדת היום (רביעי) מאחד מיוצריה המשמעותיים ביותר, יהונתן גפן, שהלך לעולמו בגיל 76. גפן הותיר אחריו שורה של טקסטים ישראליים נצחיים לילדים ולמבוגרים, ובשל החותם שהשאיר בתרבות המקומית, וגם אישיותו שנודעה לחיוב ולשמצה, בעיקר בעניינים הפוליטיים, רבים ומוכרים מפוליטיקאים עד אמנים וחברים ספדו לו.

״יהונתן גפן נפטר, ואיתו הלך מאיתנו חיוך שובבי ונצחי, של מי שידע ללכוד את הרגעים הקטנים ביותר והגדולים ביותר, ולהפוך אותם לטקסטים נצחיים״, כתב נשיא המדינה יצחק הרצוג. ״קשה לדמיין את הוויית היצירה הישראלית, את הפזמונים שלנו, את עולמות הספרות והתיאטרון – ללא תרומתו הייחודית והבלתי-נשכחת.

איבדנו היום בטרם-עת יוצר חד ונפלא, יחיד מסוגו, בן למשפחה עתירת זכויות שגם זכה להעמיד אחריו דור שני, יוצר ומוכשר, שכולנו מתברכים בכישרונו. הנסיך הקטן מהעמק, בן נהלל שהיה ללוחם ולקצין, מי שאהב את הארץ ואת אנשיה, ודווקא בשל כך לא חסך מהם את שבט ביקורתו השנונה.

נכסי צאן הברזל שהותיר לנו הם מורשת נצח ואנדרטה חיה ולא פחות מכך בועטת – לפועלו המרשים, הייחודי והישראלי כל כך. י(ה)ונתן סע הביתה, אנחנו כבר מתגעגעים. תנחומיי הכנים למשפחת העמק, למשפחות גפן ודיין ולכל אוהביו״.

שר התרבות והספורט מיקי זוהר: ״הצטערתי לשמוע על פטירתו של המשורר והסופר יהונתן גפן, שכתב, בין השאר, את ילדותנו בתבנית נוף המולדת ברגש ובעוצמה רבים. יהונתן זכרו לברכה כתב סיפורים ושירים שישארו עמנו לנצח ויתנגנו בקרבנו עוד שנים רבות, כהדהוד של הישראליות, יהי זכרו ברוך״.

ראש האופוזיציה יאיר לפיד, שהיה מקורב לגפן עוד מימיו כסופר ועיתונאי, העלה את התמונה האחרונה שצילם עימו וספד לו: ״לפני זמן קצר נפטר אחי הגדול יהונתן גפן. איבדנו היום קול ישראלי חשוב ואהוב. יהי זכרו ברוך״.

יו״ר מפלגת המחנה הממלכתי, בני גנץ, תיאר את גפן כ״שילוב מיוחד – הוא היה פטריוט שלחם עבור המדינה, ואיש מחאה אידיאליסט שיצא כמעט נגד כל נורמה. הוא היה קשוח וציניקן, וידע לגעת ברגש אינסופי בשיריו בכל אחד – מהמבוגרים ביותר שקראו את טוריו וסיפוריו, ועד לילדים שנרדמו בכבש השישה עשר. הוא דיבר וכתב על אהבה ועל השלום״.

הזמר שלמה ארצי ספד: ״יהונתן גפן היה מגדולי הכותבים הישראלים. חד, משפיע ואמיץ שגידל דור כותבים אחריו. "הנסיך הקטן מפלוגה ב׳" הוא השיר הראשון שעולה על דעתי לקראת יום הזיכרון. רק יהונתן היה יכול לנסח הגדרה מהסוג הזה. חייל ישראלי, נסיך קטן שנופל בקרב במדבר. או "יונתן סע הביתה, קח רכבת קח אווירון, קח מתנה קטנה לילד". מה יותר יפה משורות שיש בהן רצון עז לחזור לארץ?

‏8 שנים הופיע יונתן בני כגיטריסט מלווה של יהונתן גפן ובכל רגע אהב אותו. חיבוק לאביב, שירה ולמשפחה. יהי זכרו ברוך״.

גם איגוד אמני ישראל ״נפרד בעצב רב מענק התרבות יהונתן גפן ז"ל. בשיריו, בטורים שלו, בספריו, גפן ביטא את הישראליות עצמה, אותנו. בין אם היו אלה שירי ילדים שזיקקו את חוויות הילדות שלנו, או טורים ומופעים סאטיריים נוקבים, גפן העניק לדורות של ישראלים אינספור אוצרות תרבות בלתי נשכחים. יהי זכרו ברוך״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!