ההכשרה המקדימה למנהלי בתי הספר תקוצר בצורה משמעותית ומרביתה תתרחש במהלך השנה הראשונה בתפקיד. זאת לפי מסמך שפרסם משרד החינוך בתחילת השבוע שעוסק בשינוי מבנה הכשרת המנהלים.
עיקר השינוי הוא העברת ההכשרה לשנה הראשונה בתפקיד וליווי צמוד בשלוש השנים הראשונות, לצד קיצור ההכשרה המקדימה ל'פרק זמן אינטנסיבי' במהלך ימי הקיץ. ההכשרה היא למנהלי בתי הספר היסודיים, חטיבות הביניים והתיכונים בחינוך הממלכתי.
אין פירוט על מועד תחילת התוכנית, אך כיון שיש חוזר מנכ"ל להכשרת מנהלים לשנת הלימודים הנוכחית, ניתן להניח שמודל ההכשרה יחול בשנת הלימודים הבאה תשפ"ד.
נכון להיום ההכשרה אורכת שנה וכוללת מיונים מקדימים. ההכשרה מתקיימת בלעדית במכון 'אבני ראשה' של קרן רש"י ומשרד החינוך, והשינוי במבנה ההכשרה מגיע על רקע חידוש החוזה בין משרד החינוך ל'אבני ראשה'. כיוון שמודל ההשכרה החדש דורש ליווי צמוד יפתחו מסלולי הכשרת מנהלי בתי ספר במוסדות אקדמאיים נוספים.
כיום מועמדים למשרת ניהול צריכים להיות בעלי ניסיון של ארבע שנות הוראה במוסדות החינוך הממלכתיים ובעלי היקף שליש משרה לפחות בעת הגשת המועמדות, או לחילופין בעלי ניסיון של שנתיים בהוראה במוסדות החינוך הממלכתיים ובעלי ניסיון ניהולי מוכח של מוסד חינוכי כלשהו עם 30 אנשי צוות. נוסף על כך, על המועמדים להיות בעלי תואר שני ממוסד אקדמי מוכר וכמובן בעלי תעודת הוראה מוכרת על ידי משרד החינוך.
כבר היום מנהלים רבים לא עוברים את ההכשרה הרשמית: בדו"ח מבקר המדינה שעסק בהכשרת מנהלי בתי הספר ובמינויים, נמצא כי 1,038 מתוך 2,724 מנהלים מונו בין השנים 2016-2020 בתהליך של מינוי בפועל, כלומר לא דרך ההכשרה של מכון 'אבני ראשה'. בנוסף כמעט שליש ממנהלי בתי הספר שנבדקו לא עמדו בתנאי הסף כמו תואר שני או לא סיימו את ההכשרה.