רשות המסים הודיעה אתמול (רביעי) על עדכון מערכת הדיווח של מעסיקים ועובדים בעת הפסקת עבודה, במטרה לסייע לציבור למלא את חובתו, ולמצות את זכויותיו במעבר בין עבודות וביציאה לפנסיה.
בעת עזיבת מקום עבודה, אם בשל יציאה לפנסיה או בשל התפטרות או פיטורים, ייתכן שהעובד זכאי למענק פרישה המורכב מפיצויי פיטורים וכל תשלום אחר או זכות הנובעים מהפרישה. נכון להיום, המעסיק נדרש לדווח לרשות המסים על כל פרישה של עובד ולכלול בדיווח את כל הסכומים והזכויות שהועמדו לרשות העובד באמצעות טופס 161. לצד דיווח המעסיק, העובד שפרש נדרש להודיע על בחירותיו בנוגע לכספי המענק כדוגמת משיכת הכספים בפטור, או ייעודם לקצבת פנסיה באמצעות טופס 161א.
במסגרת המהלך הנוכחי, אוחדו הטפסים – כך שמעסיקים ועובדים ידווחו על הפרישה מעבודה באמצעות טופס אחד, שיחליף את טופס 161 הישן ואת טופס 161א. הטופס החדש כולל דיווחים נוספים שנועדו לשקף לעובד את כל הסכומים והזכויות שהועמדו לרשותו וכן דיווחים שנועדו לסייע לעובד בבחירותיו ביחס למענק הפרישה. כמו כן, במסגרת הטופס החדש יובאו בפני העובד כל חלופות המיסוי ביחס למענקים תוך מתן הסברים מפורטים על גבי טופס.
במקביל לפרסום הטופס החדש ולהסברים בו, רשות המסים פרסמה באתר שלה "מדריך לעובד שפרש", המסייע לעובד שפרש במילוי הטופס ובו דגשים והסברים לחלופות העומדות בפני העובד ביחס למענקי הפרישה. הגישה למדריך תתאפשר גם באמצעות סריקת ברקוד בטופס. במקביל מקדמת רשות המסים – בשיתוף עם ישראל דיגיטלית ורשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון – את פרויקט "דיווח מקוון על עזיבת מקום העבודה", במסגרתו דיווחי המעסיקים על פרישה ובחירות העובדים ביחס למענקי פרישה ייעשו באופן מקוון.