דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הת-חדשות ניוזלטר אפריל 2023

שיפור הסכם הסעדה לעובדי המדינה

הסכם ההסעדה לעובדי המדינה זכה זה מכבר לשדרוג משמעותי בזכות העלאת סכום ההשתתפות של המדינה ל-22 ש"ח והרחבת ההטבות שההסכם מעניק לעובדים | עוד שיפור בתנאי ההעסקה לעובדי המדינה שמשדרג את תנאי עבודתם

חדר אוכל. צילום אילוסטרציה. (צילום: הדס יום טוב)
חדר אוכל. צילום אילוסטרציה. (צילום: הדס יום טוב)

"הסכם ההסעדה" נחתם ביום 1.3.2017 בין ההסתדרות הכללית והסתדרות עובדי המדינה לבין מדינת ישראל. הסכם ההסעדה עיגן, בין היתר, את השתתפות המדינה בהוצאות של עובדים בשירות המדינה בגין ארוחות בשעות העבודה. הרעיון שעמד בבסיס ההסכם הינו שכל עובד מדינה יוכל לאכול באופן מסודר במהלך יום העבודה. בהסכם ההסעדה נקבע כי עובד יהיה זכאי לסכום השתתפות בגובה 16.80 ₪ ליום עבודה. עוד נקבע כי במסגרת ההסדר יוכל עובד לממש זכאות זו באחת משלוש הדרכים להלן: ניצול במזנון המספק ארוחת צהרים במסגרת התקשרות המדינה. לדוגמה, חדר אוכל במקום העבודה. ניצול באמצעות הזמנת ארוחה דרך אחת משלוש חברות ההסעדה שהמדינה התקשרה איתן לעניין זה – נכון להיום תן ביס, סודסקו וגודי. ניצול באמצעות רכישת ארוחה ישירות מאחת המסעדות שבהסדר.

ההסכם היווה בשורה משמחת ושדרג בצורה משמעותית את תנאי השירות של עובדי המדינה. למעשה, כל עובד מדינה אשר חל עליו ההסכם נהנה מהשתתפות המדינה בהוצאות הארוחה בשעות העבודה. יחד עם זאת, לאחר החתימה על ההסכם ואישורו נוכחו הסכם ההצדדים כי יישומו של ההסכם "בשטח" נתקל בכשלים ובעיוותים שונים.

כך הסתבר כי בניגוד לעקרונות ההסכם עובדים רבים אינם יכולים לממש את ההטבה מסיבות שונות ובייחוד עובדים במקומות עבודה בהם אין מזנון. לדוגמה, עובדים אשר אין במקום עבודתם מזנון רשאים להזמין ארוחה מחברות ההסעדה אשר זכו במכרז. חברות אלו מחייבות את העובד בהזמנת מינימום כתנאי לביצוע המשלוח ללא עלויות. סכום המינימום עולה על מחירה של ארוחה מסובסדת אחת ולפיכך נוצר מצב בו העובדים מוגבלים ביכולת ההזמנה מחברות ההסעדה אשר בהסדר. להבדיל, עובד המועסק במבנה בו קיים מזנון – כגון קריית ממשלה, אשר מלכתחילה בקריית הממשלה מחיר הארוחה נוח יחסית בשל הליכי מכרז קודמים והתקשרות עם המדינה – אינו מוגבל ויכול לנצל את זכותו להשתתפות בארוחה ללא קושי. בחלק ממקומות העבודה של עובדי המדינה אין כלל אפשרות להזמין ארוחה – מתחמי עבודה מרוחקים למשל. כתוצאה מהכשלים וחבלי הלידה ביישום ההסכם נפגעו באופן ניכר העובדים בשירות המדינה אשר מוצבים בפריפריה נוכח מיעוט מזנונים ומסעדות והדבר הביא לפערים בין עובדים. כמו כן, אילוצי העבודה מנעו את האפשרות של חלק מהעובדים לעשות שימוש בהסדר ההסעדה.

הסתדרות עובדי המדינה פעלה למול המדינה כדי למקסם את הסדר הארוחות אשר יושם באופן חלקי בלבד ועובדים רבים לא יכלו ליהנות בפועל מפירותיו. בחלוף הזמן, מרכולים וסופרים הוכנסו להסדר הארוחות באופן שאפשר רכישת מזון. חב' ההסעדה שבהסדר השתדרגו ואף יצרו אפליקציה שאפשר להזמין במשותף ממקומות עבודה משותפים בסכום מצטבר של מס' עובדים שעבר את סכום המינימום להזמנה. כמו כן, בשנת 2022 עודכן הסדר הארוחות וסכום השתתפות המדינה בארוחה עמד על סך של 18 ₪ וכן התאפשר לנצל את הסדר הארוחות כשעתיים לאחר ולפני תחילת העבודה.

לאחרונה, ביום 14.2.23 ההסתדרות הכללית והסתדרות עובדי המדינה חתמו על הסכם קיבוצי נוסף אשר העלה את סכום השתתפות המדינה בארוחה באופן משמעותי לסך של 22 ₪. כמו כן, ההסתדרות הסדירה מול המדינה את האפשרות למימוש הסדר הארוחות במשך שלוש השעות הקודמות לתחילת יום העבודה של העובד ובשלוש השעות העוקבות לסיום יום העבודה.

הצדדים במעמד החתימה על הסכם ההסעדה, פברואר 2023. (צילום: דוברות ההסתדרות)
הצדדים במעמד החתימה על הסכם ההסעדה, פברואר 2023. (צילום: דוברות ההסתדרות)

להעלאת סכום השתתפות המדינה בארוחות, לרבות הרחבת שעות ניצול הסדר הארוחות הפוטנציאליות, יש עלויות תקציביות משמעותיות בשיעור של עשרות מילוני שקלים שמגיעים לטובת העובדים ולרווחתם. גם בדוגמא זו ההסתדרות והסתדרות עובדי המדינה ממשיכות לפעול לקידום תנאי השכר והשירות של עובדי המדינה באופן שוטף ובפרט לשיפור ולשדרוג הסכם ההסעדה.

הכותב הינו יו"ר האיגוד המקצועי ומנהל חטיבה ארצי בהסתדרות עובדי המדינה.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!