דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שואה

הרצוג בטקס בפולין לציון 80 למרד גטו ורשה: "זיכרון השואה אינו פוסט-מודרני"

את הדברים אמר הנשיא הרצוג בטקס המרכזי לציון 80 שנה למרד גטו ורשה בפולין | "היה רוע מוחלט בדמות הנאצים ועוזריהם, והיה טוב מוחלט בדמות הקורבנות והמורדים, וכל הנחלה של המורשת הזאת לדורות חייבת לשקף את האקסיומה הבלתי מעורערת הזאת" אמר הנשיא

נשיא המדינה יצחק הרצוג יחד עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ונשיא פולין אנדז׳יי דודה, בלחיצת יד משותפת באנדרטת גטו ורשה בתום הטקס המרכזי (צילום: קובי גדעון/ לע״מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג יחד עם נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ונשיא פולין אנדז׳יי דודה, בלחיצת יד משותפת באנדרטת גטו ורשה בתום הטקס המרכזי (צילום: קובי גדעון/ לע״מ)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה יצחק הרצוג, נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר ונשיא פולין אנדז׳יי דודה ציינו אמש (רביעי) 80 שנה למרד גטו ורשה, בטקס המרכזי לציון המרכז בפולין. אל המנהיגים הצטרפו בטקס שורדי שואה ומבני משפחותיהם.

"כאן, במקום שבו אנחנו ניצבים עמד הגטו, צפוף, הומה ושוקק חיים. בסמוך, 'כיכר השילוחים', האומשלַגפָץ. שם נגזר גורלם של כשלוש מאות אלף יהודים-פולנים, ילדים, זקנים, נשים וגברים, שנשלחו למחנה המוות טרבלינקה," אמר נשיא המדינה הרצוג "כאשר אני עוצם את עיני אני יכול לראות את לוחמי המרד האמיצים, אנשי הארגון היהודי הלוחם, והארגון הצבאי היהודי, מאות בודדות, מול אלפי החיילים הנאצים שנהרו פנימה אל הגטו, כדי להשמידם. מול כוחות הצורר הנאצי המאומנים, המפלצתיים, המזויינים מכף רגל עד ראש, שפרצו דלת אחר דלת, בית אחר בית, במצוד אכזרי ובלתי נתפס אחרי יהודים שדינם אחד: מוות והשמדה – עמדו חבורת צעירים יהודים-פולנים נחושים, חדורי אמונה ותקווה, שואבים את כוחם ממידת הגבורה העוברת כחוט השני בכול תולדות ישראל; מגיבוריו של דוד המלך, ועד לוחמי מצדה, בר כוכבא והמכבים. הם לחמו נגד כל הסיכויים. מעל גגות הבתים, מתוך תעלות הביוב, מעומקם של המרתפים, ברחובות ובחצרות, מאחורי קירות קורסים ומתוך חדרים עולים באש. והם ניצחו".

"מכובדי נשיא פולין אנדז'יי דודה – אני מודה לך על המאמצים הכבירים ועל המחויבות למלאכת הזיכרון וההנצחה, בין היתר כאן במקום הזה. עלינו לזכור – זיכרון השואה הוא לא פוסט-מודרני אוֹ רלטיבי. היה רוע מוחלט – בדמות הנאצים ועוזריהם, והיה טוב מוחלט – בדמות הקורבנות והמורדים – מכל העמים, וכל הנחלה של המורשת הזאת לדורות חייבת לשקף את האקסיומה הבלתי מעורערת הזאת, ללא כחל ושרק. גבורת המתנגדים והמורדים, וצוואת הזיכרון של אותו פרק נורא בהיסטוריה, בו העם היהודי עמד בפני השמדה מוחלטת, וחורבן פקד את פולין, ומדינות רבות אחרות, הם מצע לדיאלוג חשוב בין פולין וישראל, ולקידום הידידות בין עמינו; ידידות שאני מאמין ומקווה שתצמח ותתפתח; ותאפשר ללבן ולנתח לעומק מחלוקות וכאבים, ולבנות שותפויות חשובות – לא רק על בסיס יסודות העבר, אלא גם על בסיס העתיד המשותף".

"אני ניצב כאן היום לבקש סליחה, אמר נשיא גרמניה פרנק וולטר שטיינמאייר, "הפשעים המזוויעים שביצעו הגרמנים כאם ממלאים אותי בבושה. אולם בו זמנית או מלא הוקרה וענווה על יכולתי לקחת חלק בציון האירוע, כראש המדינה הגרמני הראשון לעשות זאת".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!