דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ליאור הרוש היא אלופת ישראל הראשונה ב-MMA: "כשהרימו לי את היד לא האמנתי"

ליאור הרוש מוכתרת לאלופת ישראל ב-MMA. "אם הייתי מפסידה לא הייתי בוכה כמו כשניצחתי" (צילום: יפעת ירושלמי, באדיבות איגוד ה-MMA בישראל)
ליאור הרוש מוכתרת לאלופת ישראל ב-MMA. "אם הייתי מפסידה לא הייתי בוכה כמו כשניצחתי" (צילום: יפעת ירושלמי, באדיבות איגוד ה-MMA בישראל)

הרוש (20), המתאמנת רק שנתיים בלבד בענף, הפתיעה באליפות שנערכה החודש, עם ניצחון ענק על הפייבוריטית רוני ניסימיאן | בראיון ל'דבר' היא מספרת איך הגיעה לענף הלא שגרתי, כל הדרך להישג ההיסטורי: "לא באתי כדי להיות אלופת ישראל, פשוט התאהבתי בזה על הדרך"

ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

"מה אני אוהבת בענף הזה? זאת שאלה טובה. הרבה שואלים אותי למה את אוהבת לקבל מכות? אני אוהבת את ההרגשה שאני חיה ברגע הזה, בהווה, שאני עושה את הכי טוב שאני יכולה".

ליאור הרוש זכתה החודש באליפות ישראל הראשונה לנשים באיגוד ה-MMA שנערכה בפתח תקווה. הרוש, המתאמנת רק שנתיים בלבד בענף, הפתיעה עם ניצחון ענק על הפייבוריטית רוני ניסימיאן, בעלת תארים רבים בענף הג'ו ג'יטסו. "לא באתי כדי להיות אלופת ישראל, לא באתי כדי להתחרות, פשוט התאהבתי בזה על הדרך", אומרת הרוש בראיון ל'דבר'.

לוחמת ה-MMA ליאור הרוש. "הפכתי מילדה ביישנית וחסרת ביטחון למי שאני היום ואני ממש אוהבת את עצמי עכשיו" (צילום: יפעת ירושלמי, באדיבות איגוד ה-MMA בישראל)
לוחמת ה-MMA ליאור הרוש. "הפכתי מילדה ביישנית וחסרת ביטחון למי שאני היום ואני ממש אוהבת את עצמי עכשיו" (צילום: יפעת ירושלמי, באדיבות איגוד ה-MMA בישראל)

אמנויות לחימה משולבות (באנגלית: Mixed Martial Arts) הוא ספורט לחימה שבו מותר השימוש במגוון רחב של שיטות לחימה גופנית ללא נשק. ענף לחימה זה ייחודי בכך שמותר בו קרב קרקע לצד מגוון רחב של טכניקות הכאה, כאשר ברוב ענפי הלחימה מותר רק אחד מהשניים. איגוד ה-MMA בישראל הוקם בדצמבר 2020. הענף שצובר פופולריות אדירה ברחבי העולם ונמצא בצמיחה מטאורית, יצר עניין גם בישראל ותוך שנתיים בלבד פועלים בתוכו מעל 65 מועדונים.

"תקשיבי, את יכולה לעשות את זה"

מארגני האליפות יזמו קרב היסטורי לנשים. רוני ניסימיאן בת ה-23, קיבלה את הכרטיס האוטומטי לגמר, לוחמת מאותרת ששנים רבות מתאמנת באומנויות הלחימה. נמסיאן הגיע לשיאה בענף הג'ו גיטסו עם זכיה במדליית הכסף במשחקי העולם 2022 (הנערכים פעם בארבע שנים), זכתה באליפות אירופה 2021 וסיימה כסגנית אלופת אירופה 2022. בנוסף, היא בעלת מדליות כסף וארד באליפויות העולם.

באופן מפתיע, הרוש שעלתה מהמוקדמות, בכלל לא ידעה שהולכת להתקיים אליפות ישראל. היא פשוט אהבה להגיע ולהתאמן במועדון X-ARTS בבת-ים. "אני לא ידעתי שזה בכלל קיים, עד שהמאמנים שלי באו ואמרו לי 'תקשיבי את יכולה לעשות את זה'. את פשוט צריכה להשקיע מעצמך" מספרת הרוש "החלטתי לסמוך עליהם והשקעתי את כל כולי. המועדון שלי האמין בי ואני מתוך זה האמנתי בעצמי".

"שלושה שבועות לפני הגמר גיליתי שאני מתחרה מול רוני נסימיאן. היו לי בהתחלה הרבה חששות, יש לה תארים בג'ו ג'יטסו ולחימה משולבת, חגורות שחורות", היא נזכרת. "התגברנו על זה, כי היה לי תכנון להישאר כל הקרב בעמידה כמו קיקבוקסינג או אגרוף תאילנדי. יום לפני הקרב אמרתי לעצמי אין לי מה יותר להילחץ ושאני באה ליהנות".

ליאור הרוש בקרב. "תמיד רציתי לדעת איך להגן על עצמי" (צילום: יפעת ירושלמי, באדיבות איגוד ה-MMA בישראל)
ליאור הרוש בקרב. "תמיד רציתי לדעת איך להגן על עצמי" (צילום: יפעת ירושלמי, באדיבות איגוד ה-MMA בישראל)

איך הרגשת כשהכריזו עלייך כמנצחת?
"לא האמנתי כשהרימו לי את היד, התחלתי להתרגש ולבכות. חשבתי שאני חולמת וכל רגע אני אצבוט את עצמי ואתעורר מהחלום. אמרתי לעצמי לא לצפות ליותר מדי. אם הייתי מפסידה לא הייתי בוכה כמו כשניצחתי. אני עדיין לא קולטת שאני אלופת ישראל ואני בנבחרת וכולם מאוד גאים בי. זאת הרגשה מדהימה".

"גאה בתהליך שעשיתי"

הרוש בת ה-20 מחולון, לא עסקה כילדה בשום ענף ספורט, עד שהחליטה לפני שלוש שנים להצטרף לשיעורי קרב מגע. "הרגשתי חסרת אונים, תמיד רציתי לדעת איך להגן על עצמי. פשוט חיפשתי בגוגל קרב מגע וזה הראשון שצץ לי". הרוש נזכרת בשיעור הראשון "אני זוכרת שלמדנו את הטכניקה איך לצאת מחניקה, איך להשתחרר כשמישהו ברחוב מצמיד אותך לקיר".

בעקבות היכולות הגבוהה שהציגה בחוג לקרב מגע, הרוש הוזמנה לפני שנתיים להצטרף למועדון ה-MMA X-ARTS בבתים. "המאמן שלי דורון תורג'מן אמר לי שהוא רואה אצלי זיקה ואהבה לספורט והציע לי לבוא להתאמן במכון שלו. ראיתי את כל שאר השיעורים שהם עושים שם, הם לא עושים רק קרב מגע. MMA, אגרוף, ג'וג'יטסו. פשוט ניסיתי, התחברתי, המשכתי וממש התאהבתי בזה".

מה הענף נותן לך?
"אני חושבת שהוא עיצב לי את האופי בדרך הכי טובה שיש. הפכתי מילדה ביישנית וחסרת ביטחון למי שאני היום ואני ממש אוהבת את עצמי עכשיו. אני גאה בתהליך שעשיתי. הוא לימד אותי להציב לעצמי מטרות ולעקוב אחריהן. להיות עקבית, לעבוד קשה בשביל משהו, להשקיע את עצמך תמיד לתת את כל כולך בכל דבר. אלו תכונות שממש חשוב שלכל אחד יהיה. יצא לי לפגוש אנשים מדהימים שאני אוהבת, אז מבחינתי אני זכיתי".

הרוש היא אחת הספורטאיות הבוגרות הראשונות בענף שנחשב בדימוי שלו לגברי. "הייתה תקופה שבה הייתי היחידה, אבל בזמן האחרון הצטרפו עוד בנות. אני חושבת שרוב הבנות לא ממש מכירות את הספורט הזה, חושבות שזה רק מכות או שזה ספורט לא נשי שיהפוך אותן לגברית".

לוחמת ה-MMA ליאור הרוש. "רוב הבנות חושבות שזה רק מכות או שזה ספורט לא נשי" (צילום: יפעת ירושלמי, באדיבות איגוד ה-MMA בישראל)
לוחמת ה-MMA ליאור הרוש. "רוב הבנות חושבות שזה רק מכות או שזה ספורט לא נשי" (צילום: יפעת ירושלמי, באדיבות איגוד ה-MMA בישראל)

הרוש מקווה לראות עוד נערות וילדות מצטרפות לענף ושמחה לגלות שהגיעו כ-30 מתחרות לאליפות ישראל לנערות וילדות. "כולנו כמו משפחה, אז זה ממש כיף. עם הזמן המודעות כלפי הענף עולה ורואים עוד בנות מצטרפות".

מה המטרות שלך?
"אני רוצה להמשיך ולהשתפר. המטרה הגדולה שלי היא לייצג את ישראל אליפות אירופה שתיערך בספטמבר באיטליה ואחריה בתחילת השנה הבאה יש את אליפות העולם. אני כרגע עובדת מאוד קשה, כדי להשיג את המטרות האלו ואני מאוד מקווה שהנבחרת תגיע להישגים באליפות האלו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!