דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
23.1°תל אביב
  • 20.7°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 22.8°חיפה
  • 23.5°אשדוד
  • 23.6°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 25.1°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 24.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
צבא וביטחון

פרשנות / המחלוקת על גיל הפטור ומבחן בג"ץ: מאחורי ההצעות לחוק הגיוס החדש

הורדת גיל הפטור ל-21 זוכה לתמיכת שר האוצר, אבל המפלגות החרדיות מעדיפות את גיל 23 מחשש לפגיעה במוטיבציה של האברכים להישאר בישיבות | במהלך השנים בג״ץ התערב ואף פסל מתווים שונים שחוקקה הממשלה, והנושא לא הוסדר סופית, עוד מימי קום המדינה

צעירים חרדים בשכונת סנהדריה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
צעירים חרדים בשכונת סנהדריה בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הדיון המחודש בחוק שיסדיר את גיוס החרדים לצה"ל התעורר בשל דרישת המפלגות החרדיות להסדיר את הסוגיה במקביל לאישור תקציב המדינה. תנאי זה כורך את הישרדות הקואליציה עם העברת החקיקה בנושא.

אבל עיתוי הדרישה של החרדים אינו מקרי: בג"ץ הורה לממשלה ולכנסת להסדיר את הסוגיה עד יולי 2023, לאחר שקבע שהמצב הנוכחי, בו תלמידי הישיבות החרדיות פטורים מגיוס באופן גורף כל עוד הם לומדים בישיבה ולאחר גיל הפטור, אינו חוקי. האתגר, בהקשר זה, הוא גיבוש הצעת חוק שתעמוד גם במבחן בג"ץ (בניגוד להצעות קודמות שנפסלו על ידו), וזו גם חלק מהמוטיבציה של המפלגות החרדיות בכל הקשור לרפורמה המשפטית.

לפי פרסום ב'ישראל היום' מתחילת השבוע, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מבקש להוריד את גיל הפטור לגברים חרדים מגיל 26 היום ל-21, תוך כריכת הצעה זו בקיצור משך השירות של גברים בתפקידים עורפיים בצבא לשנתיים, את משך השירות של לוחמים לשנתיים ושמונה חודשים, כשבמהלך שמונת החודשים האחרונים ישתכרו לוחמים בצה"ל 6,000 שקלים.

גיוס חובה לחרדים אינו על הפרק, גם בהצעות האופוזיציה. מדי שנה, כ-50 אלף גברים חרדים שלומדים בישיבות ימשיכו לקבל פטור משירות צבאי. בממשלה לא מעוניינים לכפות עליהם גיוס, ומעדיפים לעודד גיוס בתכניות ומסלולים ייעודיים של חרדים שירצו בכך. הדיון נע בין מועד גיל הפטור מגיוס (שעד אליו תלמידי הישיבה מחויבים ללמוד בה כדי לא להתגייס), ומרכיבים נוספים כמו 'פיצויים' למי שכן משרתים בצה"ל בדמות הגדלת שכר הלוחמים.

באוצר מעדיפים השתלבות בשוק העבודה

הורדת גיל הפטור לחרדים היא מהלך שנתמך מזה שנים על ידי משרד האוצר. מהלך זה עשוי להקל על שילובם של חרדים בגיל צעיר יותר בשוק העבודה, שכן עד גיל הפטור מחויבים החרדים להמשיך ללמוד בישיבה על מנת להימנע מגיוס.

במפלגות החרדיות לא מעוניינים להוריד את גיל הפטור ל-21, עקב חשש מפגיעה במוטיבציה של חלק מהצעירים החרדים להאריך את לימודיהם בישיבות. הדבר עשוי גם לצמצם את תלותם של הצעירים החרדים בממסד החרדי השולט במערך ישיבות הפטור. עם זאת, נראה שביהדות התורה מסכימים למתווה, ובש"ס היו רוצים לקבוע גיל פטור גבוה יותר, אך יתפשרו במידה בה החוק יהיה חוק יציב, שיעמוד בביקורת השיפוטית של בג"ץ וייתמך על ידי משרד הביטחון.

לפי הפרסומים, הרמטכ"ל הרצי הלוי תומך במהלך בהנחה שילווה בהגדלת תוספת השכר לאנשי הקבע. המהלך עשוי גם להגביר את המוטיבציה של צעירים חרדיים להתגייס מרצונם, משיקולים של מוביליות חברתית-כלכלית, ועל פי הפרסום ילווה בפתיחת מסלולים ייעודיים נוספים לחרדים בצה"ל. עם זאת, שר הביטחון יואב גלנט (הליכוד) איננו שלם עם הורדת גיל הפטור ל-21, מחשש לצמצום מספר המתגייסים, ומבקש להורידו ל-23 בלבד, במקביל להגדלת חבילת ההטבות למשרתים.

גם באופוזיציה תקפו את ההצעה להוריד את גיל הפטור לגיל 21 או 23. שר האוצר לשעבר ליברמן טען כי נציגי המפלגות החרדיות "מבקשים להסדיר בחקיקה ראשית את חזונו של גפני לחלוקת העם לשניים – לאלו שיתגייסו לצה"ל ויסכנו את חייהם, ולאלו שילמדו בישיבות".

שר הביטחון לשעבר בני גנץ וח"כ איזנקוט ממפלגתו הציגו מתווה אלטרנטיבי תחת הכותרת 'שירות ישראלי', במסגרתו ביקשו לקבוע כי צעירות וצעירים מכלל המגזרים, לרבות חרדים וערבים, ישרתו שירות כבן שנתיים במסלולים המותאמים לאורח חייהם, בצה"ל או במערכות אזרחיות אחרות כמו בתי חולים, זק״א, מד״א, הכשרות טכנולוגיות, מתנ"סים ועוד. הצעה זו לא צפויה לזכות לתמיכת הקואליציה בכלל והמפלגות החרדיות בפרט.

25 שנה של סחרור משפטי

ראשיתו של הקונפליקט בנושא גיוס חרדים בימיה הראשונים של מדינת ישראל, עת נחקק חוק שירות חובה בצה"ל. על תלמידי ישיבות הוחל אז הסדר שנקרא 'תורתו אומנותו' אשר קבע כי הם דוחים את גיוסם לצה"ל כדי שיוכלו לעסוק בלימודי תורה בישיבה. בפועל רוב האברכים בהסדר מוסיפים ללמוד בישיבות לאורך שנים עד גיל הפטור, דבר המקשה עליהם את ההשתלבות בשוק העבודה. בעוד שבראשיתו הקיף הסדר זה מספר מוגבל של מאות אברכים בלבד, לאורך השנים עלה מספרם והדיון הציבורי בהסדר החל בראשית שנות ה-70. כיום, מהווים תלמידי הישיבות הפטורים מגיוס כ-15% ממחזורי הגיוס מספר העומד על למעלה מ-50 אלף.

לאורך השנים הפכה הסוגיה למרכזית בפוליטיקה הישראלית, בין היתר עם עליית מפלגות כמו ׳שינוי׳ בסוף שנות ה-90. בעוד שבשנות ה-70 דחה בג"ץ עתירות כנגד הסדר 'תורתו אמונתו', בטענה להיעדר זכות עמידה וחוסר שפיטות של הסוגיה, ולאור אופיה החברתי והפוליטי השנוי במחלוקת, בשנת 1998 פסק בג"ץ כי סמכותו של שר הביטחון להעניק פטור למועמדים לשירות צבאי משירות אינה כוללת הענקת פטור גורף לכלל תלמידי הישיבות, וכי דרושה חקיקה ראשית בנושא.

בעקבות פסיקה זו הוקמה ב-1999 ועדת טל בראשות השופט בדימוס צבי טל. בעקבות המלצות הועדה עבר בשנת 2002 'חוק טל' אשר ביקש לאפשר את המשך הסדר דחיית השירות למי ש'תורתם אומנותם'. החוק קבע כי לאברכים תנתן בגיל 22 'שנת הכרעה' שתאפשר להם לבחור האם להמשיך את לימודיהם בישיבה לבין שירות צבאי מקוצר בן שנה וארבעה חודשים (ולאחריו שירות מילואים) או שירות אזרחי של שנה ללא שכר אך עם אפשרות לעבוד במקביל.

חוק טל עבר כהוראת שעה לחמש שנים, אולם בתום התקופה הודיעה המדינה לבג"ץ כי הניסיון להגביר את שיעור ההתגייסות מקרב החרדים באמצעות החוק נכשל, והביא לגיוס של עשרות בודדות בלבד של בני ישיבות – שעה שמספר מקבלי דחיית השירות הוסיף לגדול באופן משמעותי. בפברואר 2012 קבע בג"ץ שחוק טל סותר את חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ואסר על הכנסת להוסיף ולהאריך אותו.

במרץ 2014, על אף מחאה גדולה וחריפה של הציבור החרדי, עבר חוק שיזמה הממשלה דאז בראשות נתניהו (שהמפלגות החרדיות לא היו חלק ממנה), המטיל סנקציות פליליות כנגד בני ישיבות המסרבים להתגייס. עם זאת, בנובמבר 2015, לאחר כניסתן המחודשת של המפלגות החרדיות לקואליציה, הוכנסו לחוק תיקונים המאריכים את תקופת ההסתגלות שנקבעה בחוק, ודוחים את האפשרות להטלת סנקציות פליליות על תלמידי ישיבות עד שנת 2023.

המשבר שפירק את ממשלת נתניהו ב-2019 חוזר

אלא, שבספטמבר 2017 התערב בג"ץ פעם נוספת בסוגיה, ופסל ברוב של שמונה מתוך תשעה שופטים את התיקונים שהובילו המפלגות החרדיות בחוק שירות ביטחון, זאת בעקבות עתירה של התנועה לאיכות השלטון ומפלגת יש עתיד. בג"ץ קבע כי בטלות התיקונים תיכנס לתוקף בתוך שנה על מנת לאפשר לכנסת לחוקק חוק מתוקן.

סוגיית גיוס החרדים הובילה בסופו של דבר להתפרקות ממשלתו של נתניהו, ולמשבר הפוליטי שכלל שלוש מערכות בחירות. הסיבה הרשמית לפירוק הממשלה היתה סירוב המפלגות החרדיות בהצעת חוק מטעם שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן. הצעה זו כללה את הורדת גיל הפטור ל-21, והתבססה על המלצות ועדה שהורכבה מנציגי צה"ל, משרד הביטחון ומשפטנים, במטרה להציע נוסח חוק שיעמוד במבחן בג"ץ.

הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה בלבד בתמיכת יש עתיד מהאופוזיציה, אך לא זכתה לרוב בקריאה שניה ושלישית. ליברמן פרש מהממשלה, הבחירות הוקדמו, והסוגיה הקשתה על הקמת ממשלה והובילה לבחירות חדשות שגם לאחריהן לא הוקמה ממשלה. ליברמן התנה את כניסתו לקואליציה עם החרדים בהעברת החוק שהציע ככתבו וכלשונו, ונתניהו לא הצליח להקים קואליציית ימין.

ממשלת בנט-לפיד העבירה אף היא חוק בנוסח דומה בשנת 2022 בקריאה ראשונה, אולם החוק נתקע פעם נוספת על רקע פיזור הכנסת ה-24. עקב כך, בג"ץ אישר דחיה נוספת בחקיקתו עד יולי 2023.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!