דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.8°תל אביב
  • 19.1°ירושלים
  • 20.8°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 18.0°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 19.6°צפת
  • 20.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

לטובת הסביבה והחקלאים: רשות המים תשקיע 5 מיליארד ש"ח בחיבור החקלאות למי קולחים

התכנית תחבר את החקלאות בפריפריה למערכת מי הקולחים במרכז, תחסוך הזרמה של מים לנחלים, ותוריד את מחיר המים לחקלאות | מנהל רשות המים: "התכנית יכולה להצעיד את החקלאות קדימה. אנחנו רוצים להגיע למצב שבו לא תהיה הזרמה לים כלל"

מתקן טיהור שפכים השפד"ן (צילום: יצחק הררי/פלאש90)
מתקן טיהור שפכים השפד"ן (צילום: יצחק הררי/פלאש90)
מור הופרט
מור הופרט
סביבה ואופנה
צרו קשר עם המערכת:

רשות המים השיקה היום (חמישי) תכנית אב למי קולחים בהשקעה מוערכת של 5 מיליארד שקלים עד 2050. התכנית הוצגה בכנס שיתוף ציבור, ביחד עם משרדי האנרגיה, האוצר והחקלאות. לפי רשות המים, התכנית צפויה להוביל לחיסכון ישיר של 3 מיליארד שקלים בהחזר הון ותפעול מרכזי טיהור שפכים (מט״שים) והגדלה של אספקת קולחים, לטובת ענף החקלאות.

התכנית נועדה לפתור שתי בעיות מהן סובל משק המים בישראל. הראשונה היא עודף מי קולחים, מים שעברו תהליך טיהור וסינון לשימוש בחקלאות, והשנייה היא מחיר מים גבוה לחקלאים, וניצול לא אופטימלי של מי הקולחים, שחלקם לא מחוברים למערכת מי הקולחים. לפי הרשות, בשנת 2020 זרמו בנחלים עודפי קולחים בהיקף של כ-90 מיליוני מטרים מעוקבים (מלמ"ק), כאשר קצב הגידול בתפוקת הקולחים עומד על כ- 13-14 מלמ"ק לשנה.

במסגרת התכנית, עודפי קולחים צפויים להיות מנוידים מהמרכז לאזורים חקלאיים בדרום, בצפון ובמזרח בהם יש פוטנציאל לפיתוח חקלאי . עוד כוללת התכנית תקצוב לטיפול בבעיית הזרמה של קולחים מהמטשי"ם לנחלים, הגדלת כמויות מים באיכות השקיה ללא מגבלות ועוד.

על פי עקרונות התכנית, כל מי-הקולחים המיועדים לניוד, יהיו באיכות השקיה חקלאית ללא מגבלות, כבר בשנת 2027. השימוש בקולחים צפוי להכפיל את עצמו ואף יותר מכמות של כ-500 מלמ"ק בשנת 2020, לכמות של למעלה ממיליארד מ"ק, עד 2050.

ברשות המים צופים כי התכנית תגביר את הייצור החקלאי, באמצעות תוספות משמעותיות של מי-קולחים להשקיה קבועה במקום המים השפירים ולטובת פיתוח חקלאי נוסף. המתווה שהוצג כולל תכנית להזרמת קולחים מאזורי המרכז להשקיה של שטחים חקלאיים בנגב, ומאזור הצפון לעמק חרוד ועמק המעיינות.

מנהל רשות המים, יחזקאל ליפשיץ, אמר עם השקת התכנית : "הפתרון המיטבי לצרכני הקולחים ולמשק המים, הוא שענף החקלאות יגדל ויתפתח וייקח את הקולחים לצרכיו. תכנית זו באה למצוא את האיזון, בין יצרני השפכים – המגזר הביתי – לבין צרכני הקולחים. אנחנו רוצים להגיע למצב שבו לא תהיה הזרמה לים כלל. הצלחת גיבוש התכנית וקבלת מלוא התקציב לביצועה, תלוי בהשגת תמיכה מוסכמת בין משרד האוצר, משרד החקלאות, החקלאים ורשות המים. אני מאמין שהדבר הזה יכול להצעיד את ענף החקלאות קדימה ולייצר ודאות באספקת המים לחקלאים, במקום תלות בגשמים ובעונות השנה."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!