דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
23.8°תל אביב
  • 24.8°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 23.1°אשדוד
  • 23.9°באר שבע
  • 34.3°אילת
  • 27.2°טבריה
  • 22.8°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

היעדים של שר הבריאות החדש משה ארבל: צמצום פערים, קיצור התורנויות ומאבק בקשירת מתמודדי נפש

במכתב לעובדי המשרד כתב ארבל שיציב את בריאות הנפש במקום מרכזי בעבודתו ויערוך ביקורי פתע במרכזים הפסיכיאטריים | השר החדש הציב גם את שימור המוכנות למגפה או אירוע חירום: "לדאוג שבניין הכוח לא ייפגע"

שר הבריאות והפנים, משה ארבל (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
שר הבריאות והפנים, משה ארבל (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)
דפנה איזברוך
אסף צבי
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

בריאות הנפש, קיצור תורנויות המתמחים, צמצום פערים בבריאות ומוכנות למגפה – אלו היעדים שהציב שר הבריאות החדש, משה ארבל לכהונתו במשרד.

ארבל, שמינויו לשר אושר בכנסת ברביעי, כתב לעובדי המשרד: "אנו נמצאים אחרי משבר הקורונה שהשפיע על יכולת המשרד והמדינה לקדם ולתכנן יוזמות ורפורמות נחוצות וחשובות, ואלו במידה רבה נדחקו, למרבה הצער, לקרן זווית. כעת, מוטלת עלינו האחריות להמשיך ולפעול בנחישות ולכפר על הזמן שאבד בכל אחד מתחומי פעולותיו הרבים של המשרד".

ארבל כתב שנושא בריאות הנפש נזקק לתשומת לב מוגברת מהנהלת המשרד, זאת בדומה לשר הבריאות בממשלה הקודמת ניצן הורוביץ שהקדיש לנושא תשומת לב ופעל להגדלת התקציבים לתחום. ארבל הודיע שיפעל לביטול קשירות ואיזוק מטופלים בבתי החולים לבריאות הנפש, אותן הגדיר כ"פעולה משפילה הפוגעת לא רק בכבוד האדם אלא גם בזכותם לבריאות ולחיים". לדבריו, "בכוונתי לפעול למיגור התופעה, לרבות במסגרת ביקורי פתע לבתי החולים.

סוגיה נוספת שארבל מציב בראש סדר העדיפויות הוא קיצור תורנויות הרופאים המתמחים, לאחר שהשבוע פרסם המשרד רשמית את טיוטת המתווה החדש לקיצור המשמרות מ-26 ל-21 שעות, שיחול בעשרה בתי חולים בפריפריה ברוב מקצועות הרפואה, החל מספטמבר הקרוב. לדבריו, "משימה לאומית ראשונה בדחיפותה ובחשיבותה, כולנו בהנהלת המשרד מחויבים לה". המתווה הוסכם עם האוצר, אך כדי להוציא אותו לפועל, ארבל יידרש להסכים עם ההסתדרות הרפואית על שכר הרופאים שהמשמרות שלהם יקוצרו.

עוד נושא שארבל מציב לטיפול המשרד הוא הפערים בשירותי הבריאות, בין הפריפריה למרכז ובין "מי שיש לו ומי שידו אינה משגת". לדבריו, "משרד הבריאות ימשיך לפעול ביתר שאת לחיזוק הרפואה הציבורית והרפואה בפריפריה מתוך תפיסה ממלכתית שכן חובותינו הן כלפי אזרחי ישראל כולם, יהודים וערבים, תושבי הפריפריה והמרכז".

לדברי ארבל יש לפעול לחיזוק יכולת המשרד להתמודד עם אירועי חירום עתידיים, כלקח ממגפת הקורונה. עלינו לדאוג לכך שבניין הכוח לא ייפגע וכשירותנו להתמודד עם מגפה או חלילה אירוע לאומי אחר תמשיך ותהיה מעולה".

על תקציב המשרד אמר ארבל שימשיך ויפעל לחיזוק משרד הבריאות בדיוני התקציב בשבועות הקרובים, ברוח ההסכמות שהוביל יו"ר ש"ס אריה דרעי בהסכמים הקואליציוניים. הסכמים אלו כוללים תכנית חסרת תקדים להגדלת תקציב הבריאות ולחיזוק העצמאות הכלכלית של משרד הבריאות מול משרד האוצר. בפועל, לא ברור עד כמה הסכמות אלו יהיו חלק מהצעת התקציב הדו-שנתי 2023-2024, וככל הנראה הן ימומשו באופן חלקי.

סוגיות שארבל לא הזכיר אך הוא יהיה מחויב להתייחס אליהן במהלך כהונתו: ההתמודדות עם אלימות כלפי אנשי צוותים רפואיים, ברמת החקיקה, הטיפול בתלונות ותגבור שוטרים ומאבטחים בבתי החולים; משבר כוח האדם הרפואי שדורש הגדלת מספר הרופאים החדשים, כדי למנוע 'בור' של רופאים חדשים ב-2026 בה תיכנס לתוקף רפורמה שתאסור לקלוט בוגרי רפואה ממזרח אירופה; והמשא ומתן להסכם שכר חדש עם ההסתדרות הרפואית, שעדיין לא התחיל.

ארבל מונה לתפקיד כמחליף של יו"ר הסיעה אריה דרעי, שבג"ץ פסל את מינויו לשר בממשלה הנוכחית. לאחר פיטוריו מונה כממלא מקומו השר יואב בן צור מש"ס, אך תקופת מילוי המקום מוגבלת לשלושה חודשים שהסתיימו בינתיים. בקואליציה מקדמים חוק שיגביל את שיקול הדעת של בג"ץ ביחס למינוי שרים, שאם יאושר, יאפשר לדרעי לחזור לתפקיד, אך עם הקפאת החקיקה של הרפורמה המשפטית, גם חוק זה הוקפא. לכן, לא ידוע האם דרעי צפוי לחזור לתפקיד ומתי. מבחינת ארבל, הוא כתב במכתבו שיהיה בתפקיד "עד שובו לתפקיד (של אריה דרעי) במהרה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!