דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

לראשונה, התקיים כנס לעובד הלהט"ב בהסתדרות: "מקום של כבוד בבניין הזה"

הכנס נערך כחלק מהאגף לצדק חברתי ושוויון מגדרי בהסתדרות | יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד: "אנחנו פה כדי להגן, לשמור, להיות לכם לפה ולעזר" | ראש האגף, יאיא פינק: "לעזור ולהפגין ערבות הדדית זה הבסיס של היהדות, הציונות וההסתדרות"

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס העובד.ת הלהט"ב הראשון בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות)
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס העובד.ת הלהט"ב הראשון בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

זכויות, סיוע והכלה ייחודיים לעובדים הלהט"ב. היום (ראשון) התקיים הכנס הראשון לעובד.ת הלהט"ב במסגרת ההסתדרות, כחלק מהאגף לצדק חברתי ושוויון מגדרי בהסתדרות. את הכנס הנחתה מגי מור, יו"ר ועד עובדי אסותא רמת החייל ומקימת התא הגאה באגף.

"כבר ארבע שנים שאנחנו מניפים מדי שנה את דגל הגאווה מעל לבית ההסתדרות בחודש הגאווה. ללהט"בים יש מקום מרכזי ואותנטי, מקום של כבוד בבניין הזה", אמר יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בכנס העובד.ת הלהט"בי הראשון של האגף לצדק חברתי ושוויון מגדרי בהסתדרות, "אנחנו פה כדי להגן, לשמור, להיות לכם לפה ולעזר, לייצר דברים חדשים וחדשניים".

בר-דוד הדגיש כי הוא רואה את הטיפול בעובד הגאה כחלק מתפקידי ועדי העובדים שאמורים לשרת את כלל העובדים במקומות העבודה, וכי הקמת האגף נועדה לספק לוועדים ולעובדים שירות מוכוון, דגשים ועזרה לפעילות זו. "אני שמח שעשינו כאן היסטוריה ואני מחכה ומצפה לפעילות האגף הזה ולתוכניות העבודה שיציג".

"אני חושבת שהדבר הכי חשוב בעבודה שלנו עבור הקהילה הגאה היא קידום נראות, הכרה וביטחון" אמרה מגי מור, יו"ר ועד עובדי אסותא רמת החייל ומקימת התא הגאה באגף. "לפעמים, זה מספיק לשים דגל גאווה קטן בחדר הועד. כשעובד באסותא עובר ליד החדר שלי ורואה שליו"ר הועד יש דגל גאווה בחדר, הוא יכול להרגיש ביטחון, לדעת שהוא לא צריך להסתתר". לפי מור, כ-10% מהעובדים בכל מקום עבודה הם להט"ב. "כוועדי עובדים אנחנו צריכים לזהות את הצרכים הייחודיים והקשיים השונים של הקהילה הגאה ולתת להם מענה".

"כבוד האדם ושוויון, חביב אדם שנברא בצלם, אלו ערכים בסיסיים ביהדות שלנו", אמר יו"ר האגף לצדק חברתי ושוויון מגדרי, יאיא פינק, והוסיף שקידום זכויות הקהילה הגאה חשוב לו דווקא כאדם דתי והטרוסקסואל. "לכן מבחינתי לדאוג, לעזור ולהפגין ערבות הדדית עם כל אחת ואחד בחברה הישראלית זה הבסיס של היהדות, הציונות וההסתדרות".

לדברי פינק, בתוכניות העבודה של האגף תהיה הכשרת וועדי עובדים באמצעות ארגוני הקהילה הגאה השונים לטיפול מיטבי וזיהוי הצרכים הייחודיים לאוכלוסייה זו. לצד זאת, האגף עתיד להפעיל מוקד במסגרת מוקד המידע והשירות של ההסתדרות שיוכל לתת תשובות וסיוע לעובדים להט"בים בהיבטים של זכויותיהם במקומות העבודה. "אנחנו הולכים לייצר גם אות בדיקה והערכה לוועדי עובדים שמקומות העבודה שלהם שוויוניים ומכילים, וכמובן נציין כאן בהסתדרות את חודש הגאווה" הוסיף פינק.

שני שטרית מארגון LGBTech הציג את תוצאות הסקרים שנערכו בארגון המלמדים ש-68% מהעובדים הלהט"בים בגילאי 18-24 בוחרים להשאר בארון במקומות עבודתם. 30% מקהילת הלהט"ב דיווחו ב-2019 שהוטרדו במקום העבודה ו-90% ממקרי האפליה אינם מדווחים ולכן אינם מטופלים. לפי שטרית, אוכלוסייה שמופלית במיוחד בשוק העבודה היא אנשים טרנסג'נדרים שסיכויים להיות מובטלים גבוהים פי שישה בהשוואה לאנשים שאינם טרנסים. עוד ציין שטרית כי 92% מחברי הקהילה העידו בשנת 2022 שמקום עבודה ידידותי ללהט"בים מהווה שיקול שלהם בבחירת מקום עבודה.

יו"ר נעמת חגית פאר בירכה על הקמת האגף ואמרה: "אני חושבת שזה אמור להיות ברור מאליו הזכות לבחור את החיים שלנו, את האהבה שלנו, את מקום העבודה שלנו, לבחור להיות הורים. זה זכויות אדם בסיסיות", פאר הוסיפה, "מצער אותי שגם היום בשנת 2023 אנחנו צריכות להמשיך עדיין ולהיאבק עליהן. אנחנו בנעמת במעונות היום, בבתי הספר ובכפרי הנוער שלנו נמשיך לחנך לערכי השוויון והסולידריות, וכך גם בלשכות המשפטיות שלנו בכל הארץ נמשיך לתת שירות לכל מה שצריך בנושא דיני המשפחה, הסכמי חיים משותפים, הסכמי ממון והסכמי הורות".

אליאור זיתוני וגיל אורן בפאנל עם המנחה מגי מור, בכנס העובד.ת הלהט"ב הראשון בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות)
אליאור זיתוני וגיל אורן בפאנל עם המנחה מגי מור, בכנס העובד.ת הלהט"ב הראשון בבית ההסתדרות (צילום: דוברות ההסתדרות)

מנכ"ל האגודה למען הלהט"ב, רן שלבי, בירך את ההסתדרות על קיום האירוע והקמת האגף והוסיף. "מרגש אותי להיות פה היום במעמד ההיסטורי הזה. בשנת 2018 הייתה שביתה על זכויות הקהילה הגאה ומאות חברות יחד עם ההסתדרות הצטרפו למאבק".

שלבי ציין כי השנה נרשמה עליה של 11% במקרי השנאה שהגיעו למרכז הדיווח, ועליה של פי 8 בדיווחים על אפליה בקבלת שירותים בבתי עסק. "ההסתדרות היא התנועה החברתית הגדולה והמשפיעה בארץ, זה משמעותי מאוד שתמשיך ותתנגד לכל סוג של אפליה", אמר שלבי, "להפוך מקומות עבודה לרגישים ללהט"ב. חשוב שזה יהיה תהליך עומק, והדרך לעשות זאת היא להיות בשיח עם הלה"טבים עצמם בארגונים".

גם סגנית ראש העיר תל אביב ומחזיקת תיק הקהילה הגאה בעיר, מיטל להבי, בירכה ואמרה "לארגון עובדים ומשאבי אנוש כוח משמעותי ביצירת מקום תעסוקה פלורליסטי ומגוון. חלק מהביטוי של הדבר הזה הוא גם המקום לחברי הקהילה הגאה לא רק לקחת חלק במערכת התעסוקתית אלא גם לקבל הכרה בצרכים הייחודיים שלהם וביכולת שלהם להיות מי שהם במקום העבודה".

בכנס לקחו חלק ראשי ועדים ונציגי תאים גאים במקומות עבודה. גיל אורן, מקים התא הגאה בחברת כלל ביטוח ואליאור זיתון מועד עובדי פלאפון, סיפרו על פעילות הוועדים לקידום שירותים וסיוע לעובדים להט"בים, שבאים לידי ביטוי בין היתר בסיוע הכלכלי שמציעות החברות לסבסוד הליכי פונדקאות לעובדים הזקוקים לכך, לרבות עובדים להט"בים.

אורן סיפר שפניות רבות שהוא מקבל מעובדים נוגעים למיצוי הזכויות שלהם המגיעות להם כהורים או כבני זוג להט"בים ונתן דוגמה פשוטה לכאורה, שמדגימה את המתח שיכול להיות במצב כזה והיכולת להתמודד איתו בצורה רגישה ובריאה. "למשל, מחלקים אצלנו ילקוטים לילד שעולה לכיתה א' לקראת תחילת השנה. עולה שאלה של עובד – אני לא ההורה הביולוגי, אני ההורה השני. האם מגיע גם לי ילקוט לילד?"

זיתון ומור הדגישו את התפקיד בשמירה על עובדים להט"בים בכלל וטרנסים בפרט, והתמודדות על יצירת סביבת עבודה מיטיבה עבורם. "היה לי עובד שסיפר שאחד מנהגי ההסעות למקום העבודה דיבר אליו לא יפה בהתייחס לזהותו המינית. עוד באותו היום הנהג הזה הפסיק את העבודה עם בית החולים" הבהירה מור. במקרה אחר סיפרה כי לוותה עובד טרנסג'נדר למחלקה והבהירה בקול רם שאם עושים לו בעיות יש לו למי לפנות, "כמובן שאף אחד לא עשה לו בעיות אחרי זה" הבהירה. בין היתר, הדגישה כי ארגון העובדים יצר קשר עם ארגון טרנסיות ישראל במטרה שיפנו אליהם מחפשות עבודה טרנסיות, ושכתוצאה מכך כבר נקלטו מספר עובדות לעבודה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!