דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

השר כ"ץ יקדם חשמל 'כשר' בלי לציין מאיפה יגיע המימון הדרוש

תקודם החלטת ממשלה לאסדרת פיילוט לחשמל 'כשר' בדמות מתקן אגירה בבני ברק | ההחלטה אמורה לא לייקר את תעריף החשמל, אך היא לא עומדת במודלים הכלכליים המקובלים היום לאגירת חשמל ולא צויין לה מקור מימון

שר האוצר, ישראל כ"ץ (צילום: פלאש 90).
שר האוצר, ישראל כ"ץ (צילום: פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

רשות החשמל הודיעה אתמול (ראשון) על החלטה לקידום פיילוט לחשמל 'כשר', שלא מיוצר בשבת, אלא נאגר בימי חול, כדי להיות מסופק בשבת.

תחת הכותרת "מקדמים אגירת חשמל בערים לטובת הגברת אמינות אספקת החשמל, האצת קצב כניסת המתחדשות ולמען 'חשמל כשר'", נמסר כי שר האנרגיה והתשתיות, ח"כ ישראל כ"ץ, יגיש לממשלה הצעת מחליטים, שתאיץ את הקמת מתקני ייצור חשמל ואגירת אנרגיה בערים ואת חיבורם לרשת החלוקה הציבורית באזורים עירוניים צפופים. על פי ההחלטה, רשות החשמל תייצר את האסדרה המתאימה שתאפשר "חשמל כשר" באזורים בהם יש אוכלוסייה המבקשת זאת.

הנוסח מחבר ביחד שני נושאים שונים הקשורים באגירת חשמל, אך שונים משמעותית זה מזה. בעוד הקמת מתקני אגירה באזורים צפופים היא חיונית להתפתחות משק החשמל העתידי, פיילוט החשמל הכשר הוא סוגיה אחרת.

על בסיס הטכנולוגיות הקיימות כיום, שילוב מוגבר של אנרגיה סולארית ברשת, מצריך אגירה לאורך היממה, כדי לאגור חשמל שמיוצר בשעות האור ולספק אותו באותו הערב. מתקן אגירה טיפוסי ברוב התחשיבים הכלכליים המקובלים מבוסס על היקף אגירה של 4 שעות בהספק המירבי של מתקן היצור.

עלות האגירה ליממה שלמה נמצאת מחוץ לכל מודל כלכלי מקובל

לעומת זאת, חשמל 'כשר', נועד לספק חשמל שמסופק ללא עבודת יהודים מכניסת השבת ועד צאתה – כלומר, למשך יממה שלמה. גם אם המתקן יוכל לשמש לאגירה בתוך היממה במשך 4 ימים בשבוע על הגיון עסקי, עלות האגירה ליממה שלמה נמצאת מחוץ לכל מודל כלכלי מקובל. ייתכן כי בעתיד יבססו טכנולוגיות אגירה שמתאימות לאגירת חשמל ליממה שלמה ואף יותר מכך על בסיס כלכלי, אך כיום הן אינן מקובלות לשימוש עירוני ועוד במתכונת אוטומטית, ללא הכרח בעבודה בשבת.

אף על פי כן, הודיעה הרשות כי "האסדרה הרוחבית לחשמל כשר ולפיילוט של חברת החשמל יגובשו כך שלא תהיה עלייה בתעריף החשמל כתוצאה ממהלכים אלה", ולא ברור כיצד זה אפשרי. האפשרות האחת היא קביעת מימון מתקציב המדינה לטובת פיילוט והשניה היא הטלת תוספת תשלום על הנהנים מהחשמל הכשר.

כיום, בחלק מהשכונות החרדיות נעשה שימוש בגנרטורי סולר פרטיים בשבת. שיטה זו אינה בטיחותית ואינה חוקית, לאור ההתערבות ברשת החלוקה של חברת החשמל והיא גם יקרה ומזהמת.

אם בכוונת משרד האנרגיה לקבוע שיש לגבות תשלום מוגדל מתושבים המעוניינים בחשמל כשר, כחלופה לתשלום המוגדל שחלקם משלמים כיום ממילא על שימוש בגנרטור, ההודעה השאירה סוגיה זו ללא מענה, למרות פירוט בסוגיות אחרות.

כך למשל, החלטת הממשלה תאפשר לחברת חשמל להקים מתקן פיילוט לחשמל כשר, מה שיאפשר לשוק ולרגולטורים לבחון בפועל את הישימות הטכנולוגית והמנגנון הנדרש ברשת החלוקה לטובת הפעלת חשמל כשר.

מתקני האגירה יימכרו לשוק הפרטי

סוגיה נוספת היא הבעלות על מתקני האגירה. הרשות הודיעה כי על מנת להבטיח שמירה על התחרות במשק, חברת החשמל תמכור לשוק הפרטי את המתקן אותו תקים במסגרת הפיילוט תוך מספר שנים. החלטה זו אמורה לתת מענה לחשש לפיה שוק האגירה המתפתח בעצם יפר את הרפורמה בחברת החשמל, שקבעה כי חלקה בתחום ייצור החשמל יילך ויירד.

לאגירת חשמל מגוון שימושים במשק החשמל העתידי – תחליף רשת, ייצוב מתח ותדר, 'גילוח' ביקוש בזמני שיא ביקוש וכן תחליף ייצור קבוע. חשמל "כשר" הינו מקרה מובהק של שימוש באגירה כתחליף יצור ומכאן האפשרות שחברת החשמל תוכל להיכנס בעקיפין לתחום היצור דרך אגירה. היות והחברה נשארת כמונופול הולכה וחלוקה, הרי שאגירה כתחליף רשת היא חיונית לקידום קליטה של עוד מתקני ייצור חדשים על בסיס רשת החשמל הקיימת, ששדרוגה הוא תהליך ארוך ומסובך.

שר האנרגיה והתשתיות, חה"כ ישראל כ"ץ: "ההחלטה שלפנינו מהווה בשורה משמעותית שתיטיב עם כלל הציבורים במדינת ישראל. בניגוד לנטען במקומות שונים, תעריף החשמל לא יתייקר, וההחלטה התקבלה בהתאם למדיניות אותה אני מוביל – תוך שמירה על עקרונות של רגישות חברתית ותחרות במשק. האצת הבנייה של מתקנים לאגירת אנרגיה חיונית ומתבקשת עבור הביקוש ההולך וגובר ברחבי הערים המתפתחות, ותגדיל את השימוש באנרגיות מתחדשות. לצד זאת, ציבור רחב בישראל יוכל סוף סוף לצרוך חשמל שלא יוצר בשבת – מבלי שהדבר יהווה עבורו סכנה בטיחותית ופגיעה סביבתית חמורה. ברצוני להביע את הערכתי לאנשי רשות החשמל על העבודה המקצועית, ובטוח שהיוזמה הנוכחית תשפר את איכות חייהם של ישראלים רבים המבקשים לצרוך חשמל כשר ונקי".

יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט: "מברכים על תהליך מקצועי שנערך בשיתוף פעולה בין משרד האנרגיה לרשות החשמל, שיקדם אגירה במרכזי ערים ויועיל לקידום אנרגיות מתחדשות ומענה לביקושים הגוברים, תוך יצירת אפשרות לצריכת חשמל כשר למעוניינים בכך. זאת, ללא עלות עודפת בתעריף החשמל לצרכן, ובהתאם להנחיית השר בנושא".

מנכ"ל חברת החשמל, מאיר שפיגלר: מדובר בפיילוט שבמסגרתו יוקם ציוד מיתוג ראשוני, על מנת לאפשר אספקת חשמל כשר במקביל למתן מענה לצורכי מערכת החשמל הארצית. הצלחת הפיילוט, שלאחר כשלוש שנים ימכר לגורם פרטי, יאפשר פתיחת השוק לתחרות גם בהספקת חשמל כשר, לאחר שישימותו הטכנית, בדגש על הממשק של המתקן עם רשת החלוקה, תגיע לבשלות מלאה. הפרויקט מורכב מאוד מבחינה מקצועית ותפעולית שלחברת החשמל הניסיון והידע להוציא אותו אל הפועל, לטובת הציבור במדינת ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!