דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.2°תל אביב
  • 20.0°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.8°אשדוד
  • 26.3°באר שבע
  • 32.7°אילת
  • 27.6°טבריה
  • 19.4°צפת
  • 24.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון התשפ"ג

הרצוג בטקס יום הזיכרון: "לוחות האבן על הקברים הם לוחות ברית גורל וברית ייעוד"

הרמטכ"ל הרצי הלוי בנאומו הראשון בטקס הזיכרון: "כל אחד ואחת הם הבטחה שלא מומשה, תקווה שנגדעה באבחה אחת" | מאות מטרים מטקס האזכרה הממלכתי לחללי צה"ל בירושלים נפצעו 8 אנשים בפיגוע דריסה | 59 חללים נוספו למניין הנופלים בשנה החולפת

  • הרמטכ"ל הרצי הלוי בנאומו הראשון בטקס הזיכרון: "כל אחד ואחת הם הבטחה שלא מומשה, תקווה שנגדעה באבחה אחת" | מאות מטרים מטקס האזכרה הממלכתי לחללי צה"ל בירושלים נפצעו 8 אנשים בפיגוע דריסה | 59 חללים נוספו למניין הנופלים בשנה החולפת
דבר
צרו קשר עם המערכת:

יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה נפתח אמש (שני). בשעה 20:00 נשמעה בכל רחבי הארץ צפירת זיכרון באורך דקה. מיד לאחר הצפירה החלו עצרות הזיכרון ברחבי הארץ. הטקס המרכזי התקיים ברחבת הכותל בירושלים במעמד נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שר הביטחון, יואב גלנט והרמטכ"ל, הרצי הלוי.

נשיא המדינה הדליק את נר הזיכרון יחד עם ילדיו של רס"ן רן יהושע כוכבא, נווט מסוק פתן שנהרג במהלך פעילות מבצעית במלחמת לבנון השנייה. "הצפירה שפילחה את הדממה זה עתה, עושה את דרכה מקצה הארץ עד קצה, מרעידה את נפשנו, מפלסת דרך לזיכרון, המציף אותנו בדממה", פתח הרצוג את דבריו. "אני שואל את עצמי, אותנו: לאיזו עוד מדינה בעולם יש קול מיוחד כזה? זה קולם של הכאב והתקווה, היגון והגאווה. זה קולה של מדינת ישראל. קול שקורא לנו לעצור לרגע, לנצור את הקדושה, לזכור ולהתחבר, ביחד. והשנה, בעיצומם של ימי מחלוקת, הקול הזה חזק, וצורב, וזועק, וכואב מתמיד".

הרצוג: "מבקש שנניח לגעגוע לעטוף אותנו – יחד"

"השנה, יותר מאי פעם, הקול קורא לנו, בלב הדומיה הזועקת: כולנו – יחד. קורבנם לא היה לשווא, ולעולם לא יהיה לשווא. אני פונה אליכם – אחיי ואחיותיי אזרחיות ואזרחי ישראל, ברגע הקדוש הזה, מכאן – מכותל הגעגועים והדמעות, ממנו לא זזה שכינה מעולם; ומבקש שנתאבל ביגוננו – יחד. שנניח לגעגוע לעטוף אותנו – יחד. שניתן לקול כאבנו המשותף, להישמע ברמה ביום הזיכרון הזה כשהוא נקי ממחלוקות. כשאנו בוכים על בנינו ובנותינו. כשאנו ממאנים להינחם. כי אינם".

"מחר עם עלות השחר, נצא ברבבותינו, ונגיע לבתי העלמין; אל החלקות הצבאיות. הן, שמספרות את הסיפור הישראלי הייחודי כל כך. הן, שמספרות את המגוון והיחד. פנים. שמות. אבנים. מצבות. לוחות האבן המונחים על קברם, הם לוחות של ברית – ברית גורל וברית ייעוד".

הרצוג סיפר על חלקה 9 בבית העלמין בהר הרצל, בה קבורים אלה לצד אלה יוסף צבי הירש, נער חרדי בן 17, שהגיע מהונגריה כדי להילחם במלחמת העצמאות בברכת רבותיו; יוסף אחרק שעלה ארצה מתימן ונהרג בקרב על מאה שערים; אריק פניגשטיין שהיה מוזיקאי מחונן שויתר על לימודים בחו"ל כדי להילחם בשירות משטרת ישראל על ירושלים; רחל זלצר רייס שהגיעה לארץ לאחר ששרדה את השואה ונלחמה בשורות הלח"י, וקבורה לצד אמהּ, עדה זלצר-רייס ששירתה כאחות בבית החולים הצבאי.

הרמטכ"ל: "המחלוקת היא אולי המתנה היפה ביותר שהעניק העם היהודי לאנושות כולה"

הרמטכ"ל הרצי הלוי נשא את נאומו הראשון בטקס יום הזיכרון הממלכתי. הוא סיפר על יראת הכבוד שחש בהגעה לבית של משפחה שכולה. הוא סיפר על אבנר שנהרג במלחמת יום הכיפורים ועל דמותו אותה העריץ כחניך בשבט משואות של תנועת הצופים בירושלים.

״24,213 חללי מערכות ישראל, וכל אחד יחידי בעולם. כאשר התגייסו לצה"ל, הם היו צעירים וצעירות שעתידם לפניהם, מלא בתקווה למשמעוּת, להשפעה ולחברות. כל אחד ואחת הם הבטחה שלא מומשה, תקווה שנגדעה באבחה אחת״

"המחלוקת היא אולי המתנה היפה ביותר שהעניק העם היהודי לאנושות כולה", אמר הלוי, "עם ישראל נושא את הלל ושמאי כאלפיים שנה. בגמרא מסופר כי אף על פי שנחלקו הלל ושמאי, הם לא נמנעו מנישואים אלה עם אלה. ללמדך שחיבה ורעות נוהגים זה בזה, שנאמר: האמת והשלום אהבו".

בשעה 21:15 יתקיים האירוע לזכרם של חללי מערכות ישראל וחללי פעולות האיבה "שירים לזכרם" במשכן הכנסת. האירוע ישודר בערוצי הטלוויזיה ובפייסבוק של הביטוח הלאומי.

טקס אזכרה בצל הפיגוע

טקס האזכרה הממלכתי לחללי צה"ל של ארגון "יד לבנים" בירושלים החל בשעה 16:00, ונמשך על רקע החשד לפיגוע הדריסה שאירע במהלכו.

"לפני דקות אחדות, לא רחוק מכאן, נעשה ניסיון נוסף לרצוח את אזרחי ישראל", אמם ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בטקס של ארגון יד לבנים. "הפיגוע הזה, במקום הזה, ברגע הזה, מזכיר לנו שארץ ישראל ומדינת ישראל נקנות בייסורים רבים. הפיגועים האלה באים בציפייה שיוכלו לנו ויעקרו אותנו מכאן, ואם הם יכלו היו רוצחים את כולנו. אבל הם לא יכלו לנו ואנחנו יכולנו להם. הקמנו מדינה לתפארת עם צבא לתפארת ומשטרה לתפארת, במחיר קורע לבבות".

נתניהו סיפר על סרטון שראה של סיום מסע אלונקות של חטיבת גולני, בו היה מסר שאותו ביקש להעביר הלאה. "אחד ממפקדי הצוות אמר לחייליו: "מתחת לאלונקה יש איש שמאל ואיש ימין, ויש מזרחי, ויש דרוזי, ויש עולה חדש. יש פה חמש שפות. יש פה אנשים מהצפון, מהדרום ומהמרכז. יש פה מצפון תל אביב, ויש פה מיהודה ושומרון. פה, כמו במדינה, אם אחד עוזב את האלונקה, אם אחד מפקיר את המשימה, כל האלונקה תיפול יחד איתו". וסיכם המפקד הצעיר: "אז אנחנו אומרים לעם ישראל – אנחנו מאוחדים מתחת לאלונקה".

יושב ראש הכנסת, אמיר אוחנה, אמר "גם היום יש מי שעדיין לא הסכינו עם הרעיון של מדינה יהודית ומוכנים לעשות הכל כדי לפגוע בה. הידיעה הזאת היא תזכורת כפולה ומהדהדת – ראשית, לכך כי אויבים יש לנו רק מחוץ לעם ישראל. ושנית, לחשיבות שבאחדות – שבזכותה יכולנו לאויבינו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!