דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רצח העם הארמני

זוכרים ונאבקים בהכחשה: בירושלים, בחיפה וארמניה ציינו 108 שנה לרצח העם הארמני

הטקסים נערכו תוך אזכור המאבק של הארמנים ברפובליקת ארצאך, ובמחאה על הכחשת רצח העם על ידי טורקיה ומדינות נוספות, בהן ישראל

טקס יום הזיכרון לרצח העם הארמני ברחבת רצח העם הארמני בחיפה (צילום: ירון וייס)
טקס יום הזיכרון לרצח העם הארמני ברחבת רצח העם הארמני בחיפה (צילום: ירון וייס)
אוריאל לוי

יום הזיכרון לרצח העם הארמני צוין אתמול (שני) בארמניה וברחבי העולם, כולל בישראל, בעוד טורקיה ממשיכה להתנער מאחריות ולהכחיש את המאורע. רצח העם שביצעה האימפריה העות'מאנית ב-1915, גבה את חייהם של 1.5 מיליון קורבנות.

הקהילה הארמנית בירושלים ערכה בראשון השבוע צעדה בה השתתפו כמאה איש, ביניהם גם יהודים. הצעדה יצאה מהרובע הארמני דרך ונמשכה עד לכנסיית גריגור המאיר במושבה הגרמנית. בצעדה הונפו דגלי מארמניה והרפובליקה של ארצאך, וכן שלטים לזכר הקרבנות ונגד ההכחשה הטורקית.

בטקס קהילתי שהתקיים אחר הצהריים ברחבת רצח העם הארמני בחיפה, שנחנכה בחודש שעבר ביוזמת הקהילה הארמנית המקומית ומועצת העיר. בטקס נערכה תפילה בהובלת כומר הקהילה האב דיראייר סאהאק הובאקימיאן שגם נשא דברים. נציג ועד הקהילה, האגופ מורדג'ליאן, דיבר על מצבם הקשה של הארמנים בארצאך ועל הצורך בהכרה בג'נוסייד הארמני.

תהלוכת זיכרון לרצח העם הארמני בירושלים (צילום: ירון וייס)
תהלוכת זיכרון לרצח העם הארמני בירושלים (צילום: ירון וייס)

ירון וייס, פעיל למען הכרה בג'נוסייד הארמני, דיבר על הקשר שבין ההשמדה והטיהור האתני שבוצע בארמנים במלחמת העולם הראשונה לבין הניסיונות לבצע גם בימים אלו טיהור אתני בארמנים של ארצאך (נגורנו קרבאך) על ידי אזרבייג'אן ובתמיכת טורקיה.

נשיא ארמניה, והאגן גרניקי חאצ'טוריאן אמר: "היום אנו מציינים את יום-השנה ה-108 לרצח-העם הארמני. ההכרה והגינוי הבינ"ל של הפשע המחריד הזה נגד האנושות, צריכים להיות בלא-פטור מעונש; כדי למנוע ביצוע של מדיניות ג'נוסיידית והישנות של מעשי-זוועה שכאלה בעתיד."

שגרירת ארה"ב בארמניה, קביאן, כתבה: "היום הצטרפתי לעם הארמני באנדרטת רצח-העם הארמני, לזכור את 1.5 מיליון הארמנים שנספו ברצח-העם הארמני, ולהרהר על החוסן והנחישות של העם הארמני."

בטורקיה ביקרו בחריפות את אירועי ההנצחה והמשיכו בקו הלאומי הרשמי שמכחיש את רצח העם. שר החוץ הטורקי, צ'בושולו, אמר: "זה עוד ניסיון בידי שרלטנים פוליטיים לעוות את ההיסטוריה! הצהרות מונעות פוליטית לא תוכלנה לשנות את העובדות". צ'בושלו הגיב לדברי נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לפי סוכנות הידיעות הטורקית אנאדולו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!