דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
22.4°תל אביב
  • 16.9°ירושלים
  • 22.4°תל אביב
  • 19.7°חיפה
  • 21.0°אשדוד
  • 19.9°באר שבע
  • 26.0°אילת
  • 22.6°טבריה
  • 14.2°צפת
  • 22.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון התשפ"ג

נתניהו בטקס בהר הרצל: ״כולנו אחים, בכאב, ביגון וגם בשמחה״

אירועי היום נפתחו בטקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי במעמד שר הביטחון | עם סיום הצפירה חלף מטס זיכרון מעל הר הרצל | הרצוג: "מבקש שנפשוט מעלינו את המחלוקות ביום הזיכרון"

  • אירועי היום נפתחו בטקס הקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי במעמד שר הביטחון | עם סיום הצפירה חלף מטס זיכרון מעל הר הרצל | הרצוג: "מבקש שנפשוט מעלינו את המחלוקות ביום הזיכרון"
דבר
צרו קשר עם המערכת:

נשיא המדינה יצחק הרצוג נשא היום (שלישי) דברים בטקס יום הזיכרון לנפגעי פעולות האיבה בהר הרצל ואמר: "שוב כמו בכל שנה אנחנו נפגשים כאן. השנה אני פונה לכלל הציבור בישראל ומבקש שנפשוט מעלינו את המחלוקות, נתעטף בכאב ובגעגוע וניזכר בזכרם של ההרוגים".

"אני זוכר שעמדנו פה בשנה שעברה וקיוונו שמשפחת השכול לא תגדל. כעבור יממה אחת בלבד, במוצאי העצמאות, זעזע את כולנו הפיגוע באלעד", הוסיף הנשיא. "מאז, מיכל ואני פוקדים את בתי האבלים של כל משפחה ומשפחה שהצטרפה למעגל השכול. מכל אמונה, תפיסה ואורחות חיים. כל משפחה וסיפורה. כל משפחה ואסונה הכבד".

אחריו נאם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בזמן נאומו, בן למשפחה שכולה הרים דגל ישראל שעליו הודפס נוסח מגילת העצמאות. בנאום עצמו, אמר נתניהו כי "כל דור בתורו חייב לעמוד איתן מול אויבנו. בניגוד לקיומנו השברירי ביישוב העברי הקטן, היום עוצמתנו איננה מוטלת בספק. אנחנו שולחים את מיטב לוחמינו כדי להיאבק בטרור. כל מי שמרים ידו, לא ינקה. אנחנו מרחיבים את אחיזתנו ברחבי המולדת. נוסיף לבנות, נוסיף לנטוע, נוסיף חיים".

"הרב ליאו די מהיישוב אפרת הביא למנוחות יום אחר יום את בנותיו ואת רעייתו לוסי", הוסיף נתניהו. "ארגוני הטרור, כך אמר, אינם מבחינים בין תושבי אפרת לתושבי תל אביב. אנחנו בני האור, הלוחמים בבני החושך, תמיד ננצח כי עם ישראל חי". "משפחות יקרות, החיבוק האוהב של העם עוטף אתכם. כולנו אחים, כולנו אחים בכאב, ביגון, וגם בשמחה".

בכל רחבי הארץ התקיימו טקסי זיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה. בשעה 11:00 בבוקר, נשמעה צפירת זיכרון באורך שתי דקות, ולאחריה החלו טקסי הזיכרון הממלכתיים ב-52 בתי העלמין הצבאיים ברחבי הארץ ובאתרי ההנצחה.

״אני חלק מכם, חלק ממשפחת השכול״, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בהר הרצל. ״אני מכיר את העצב והיגון, את הגאווה והגעגועים. ואני מכיר את הרצון שלנו, המשפחות, להנציח את זכרם של יקירינו, אהובינו, שמסרו נפשם עבורנו, עבור המדינה שלנו ועבור העם שלנו״.

כלוחם ומפקד בסיירת מטכ"ל, איבדתי אחים לוחמים: זוהר ליניק מיהוד, חיים בן יונה מקיבוץ יחיעם ודוד בן חמו מבאר שבע שמת בזרועותיי. כעבור כמה שנים איבדתי את אחי הבכור יוני, שנפל בראש לוחמיו שנחלצו לשחרר את החטופים באנטבה.

התרגשתי אתמול לראות את האלוף יוסי בן-חנן, גיבור ישראל בעל עיטור העוז, ליד קברו של אחי. לפני 50 שנה, במלחמת יום הכיפורים, בקרבות ברמת הגולן, חילץ יוני את יוסי שנשאר פצוע בשטח, למרגלות המוצב הסורי תל שמס. על כך קיבל יוני את אות המופת. יוסי בא אתמול לקברו של יוני אחי, עם בתו – לה קרא יוני. 'צר לי עליך אחי יהונתן, נעמת לי מאוד'.

כך דואבות כל המשפחות שלנו על יקירינו שנפלו. "דלפה נפשי מתוגה" אומר משורר תהילים. משפחה משפחה וייסוריה. אבל תמיכת העם נותנת לנו כוח להיאחז בחיים, להתגבר על אובדן אחים ובנים. ומשפחות השכול מצידן, בגבורת הנפש שלהן, מחזקות את רוח העם.

רוח זו מלווה אותנו ב-75 שנות עצמאותנו, ואין לה ביטוי כאוב יותר, נשגב יותר, מסיפורה המטלטל של משפחת ליכטנשטיין. שלושת בניה, שלושה אחים נפלו במערכות ישראל. הבן הראשון, יעקב, ליווה שיירות לירושלים הנצורה במלחמת השחרור, הוא נפל בהר הזיתים, תשעה ימים לפני הקמת המדינה. הבן השני, אבנר, נפל באותה מלחמה בחזית ארמון הנציב. הבן השלישי, אלי, השתתף במלחמת ששת הימים, ושנה אחר המלחמה – בשובו משירות מילואים ברמת הגולן הוא נפל בתאונת רכב. שלושת האחים היו נכדיו של זאב אלימלך ליכטנשטיין, שנרצח בפרעות תרפ"ט בחברון.

ביאליק כתב: "היה איש ואיננו". אבל עבורנו, עבורנו המשפחות יקירינו תמיד איתנו. הם חיים בתוכנו, והם חיים בלב העם. וכולנו, כולנו חיים בזכותם. לאחינו הפצועים אני מאחל החלמה שלמה. צפיתי בהתרגשות בסרטון על קצין הצנחנים נדב וינברג, שנפצע קשה בפיגוע בעיר דוד לפני חודשיים. למרות הפציעה שלו, הוא חתר למגע, פגע במחבל, והציל את משפחתו. נדב היטלטל בין חיים ומוות. בבית החולים כאן, ביקרנו אותו, אבל בפלא הוא השתקם, וכשהוא הגיע למסדר של חייליו בכותל המערבי – הם הריעו לו ממושכות. הם הריעו לו כאחים, בלב ובנפש.

השנה יותר מתמיד, ביום הזיכרון לגיבורי האומה נזכור שאחים אנחנו: יהודים, דרוזים, מוסלמים, בדואים, נוצרים, צ'רקסים. אחים לשירות, אחים לנשק, אחים לדם.

זאת הרוח האמיתית של העם שלנו. יחד נעמוד כאחים – ונשיב את אחינו אורון, הדר, אברה והישאם. יחד נעמוד כאחים – ונבטיח את עצמאותנו מדור לדור. יחד נעמוד כאחים, ונרכין ראשנו בהוקרה אין קץ לגבורת הנופלים, ולתעצומות הנפש של משפחותיהם״.

אירועי יום הזיכרון נפתחו הבוקר בשעה 08:30, בהקראת שמות חללי מערכות ישראל בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל במעמד שר הביטחון יואב גלנט ומנכ"ל משרדו האלוף במיל' אייל זמיר.

"אתם שבכל יום אוזרים מחדש את תעצומות הנפש, זוקפים ראש ודבקים בחיים – מהווים עבורי מקור עוצמה והשראה", אמר גלנט למשפחות השכולות בטקס. "סיפוריהם של הנופלים מכל שדרות העם הם סיפורה הייחודי של המדינה, סיפורו של צבא ההגנה לישראל". גלנט התייחס גם לרפורמה במערכת המשפט ואמר: "ביום הקדוש הזה, אני שב ומבקש מאזרחי ישראל להשאיר את המחלוקות מחוץ לבתי העלמין, לשמור על קדושת היום ולכבד את זכר הנופלים".

הטקס המרכזי בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים במעמד נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת, אמיר אוחנה. מיד לאחר הצפירה, ב-11:02, חלף מעל בית העלמין הצבאי והיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל מטס מיוחד של מטוסי קרב במבנה חסר. משרד הביטחון יעביר בשידור חי את הטקסים הממלכתיים, ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת.

במקביל יתקיימו טקסים בבתי העלמין הצבאיים ובחלקות הצבאיות. על רקע המתיחות החברתית סביב הרפורמה המשפטית, פרסם משרד הביטחון את רשימות השרים וחברי הכנסת שצפויים להגיע לכל אחד מבתי העלמין.

אירועי יום הזיכרון

הטקס המרכזי החל בשעה 11:00 בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל בירושלים במעמד נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת, אמיר אוחנה.

במקביל מתקיימים טקסים בבתי העלמין הצבאיים ובחלקות הצבאיות. על רקע המתיחות החברתית סביב הרפורמה המשפטית, פרסם משרד הביטחון את רשימות השרים וחברי הכנסת שצפויים להגיע לכל אחד מבתי העלמין.

הנצחת חללי פעולות האיבה

הביטוח הלאומי, במסגרת אחריותו על הטיפול בנפגעי איבה ובמשפחות החללים, עוסק כאמור גם בהנצחת החללים.  אתר ההנצחה באינטרנט "לעד" מביא את סיפור חייהם ומותם של 4,255 החללים שנספו בפעולות איבה עד היום. באתר ניתן להדליק נר "יזכור", לכתוב הקדשה אישית לחללים ולשתף ברשתות החברתיות.

גם השנה הביטוח הלאומי ממשיך בתהליך איתור ותיעוד של מקום קבורת החללים בבתי העלמין (מס' גוש וחלקה), כאשר עד כה אותרו ותועדו 3,540 קברים של חללי פעולות איבה.

טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של חללי פעולות האיבה יתקיים ביום יום שלישי ד' באייר תשפ"ג, 25.4.2023, בהר הרצל בשעה 13:00 ברחבת האנדרטה לחללי פעולות האיבה. הטקס יערך במעמד נשיא המדינה, ראש הממשלה, יושב ראש הכנסת ונשיאת בית המשפט העליון בהשתתפות המשפחות השכולות וישודר בעמוד הפייסבוק ובאתר הביטוח הלאומי.

יישומון איתור קברים והנצחת נופלי מלחמת יום כיפור

לצד אירועי הזיכרון בישראל, משרד הביטחון משיק השנה שירותים חדשים ופעילויות לזכר הנופלים:

  • יישומון "נתיבי זיכרון" לאיתור וניווט אל קברי חללי מערכות ישראל בבתי העלמין הצבאיים השונים. ביישומון ניתן להזין את שם החלל בשורת החיפוש ובלחיצת כפתור יוכל המשתמש לנווט לקבר החלל באופן רגלי ונגיש. השירות יופעל כפיילוט ב- 10 בתי עלמין צבאיים, בהם הר הרצל וקריית שאול ויורחב בהמשך השנה.
  • לציון 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, משרד הביטחון ישפץ וישדרג עשרות אתרי הנצחה ברמת הגולן בשיתוף עם קק"ל והמועצה האזורית גולן. במסגרת הפרויקט, אנדרטאות שהוקמו לאחר מלחמת יום הכיפורים, יעברו שדרוג משמעותי, כאשר המטרה היא להשלים את העבודות עד חודש אוקטובר השנה, בו מדינת ישראל תציין יובל שנים למלחמת יום הכיפורים, שגבתה את חייהם של 2,689 חללי מערכות ישראל.
  • פרויקט "קנים", בו משפחות שכולות ממלחמת יום הכיפורים וסטודנטים לאומנות מנציחים את זכר הנופלים, באמצעות תחומי יצירה שונים כמו הרצאות, וידאו ארט, הקלטת פודקאסט, יצירה באמנות פלסטית וסדנת כתיבה. היצירות המשותפות יוצגו בתערוכות ובאירועים.
  • טקס יום זיכרון היברידי-מקוון יופץ לאלפי קהילות יהודיות ברחבי העולם, בפרויקט משותף של משרד הביטחון וההסתדרות הציונית העולמית. הטקס, המיועד לקהילות ישראליות ברחבי העולם, מחולק לשניים: טקס שצולם בהיכל הזיכרון הממלכתי בהר הרצל ויוצג בעמוד היוטיוב של משרד הביטחון וכן תכנים לקיום טקס זיכרון לקהילה, שמפורסמים באתר האינטרנט של אגף משפחות, הנצחה ומורשת. התכנים יופצו לאלפי קהילות יהודיות ברחבי העולם. טקס הזיכרון מתורגם למספר שפות: עברית, אנגלית, ספרדית, צרפתית ורוסית.
  • שמותיהם של כלל חללי מערכות ישראל ישודרו ברצף באפיק 26 (יס, הוט וסלקום), בפרטנר ובעידן פלוס תחת לשונית: ערוץ שמות הנופלים/יזכור (ללא מספר ערוץ). באתר "כאן" ובאתר izkor. השמות יופיעו לפי סדר תאריך נפילתם, החל מערב יום הזיכרון  (יום שני, ג' באייר תשפ"ג 24.4) בשעה 20:45, ועד למוצאי יום הזיכרון. באתר "כאן" ניתן לבדוק את שעת פרסום שמות החללים.

אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, השלים את הכנת 52 בתי העלמין הצבאיים, את אתר ההנצחה ללוחם הבדואי בצומת המוביל, מאות חלקות קבורה צבאיות ואלפי קברים הפזורים ביישובים השונים מקריית שמונה ועד אילת. העבודות כללו שיפוץ, הנגשה, אחזקה, ניקיון, גינון וכן ליטוש והחלפת מצבות פגומות או ישנות. עובדי האגף יזמו במהלך השבועות האחרונים שיחות למשפחות השכולות לקראת יום הזיכרון, במטרה להעניק להן כל סיוע שיצטרכו.

 סמנכ"ל וראש אגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, אריה מועלם: "ביום הזיכרון כולנו חשים בערבות ההדדית, חוויית היחד חזקה ואמיתית. זהו יום, בו חוברים נימי הרגש אל דם המכבים הזורם בעורקינו ומתוך הדומייה חשים ברעות ובברית בין החיים לנופלים."

לצד אירועים אלו יתקיימו המסורות הקבועות של יום הזיכרון: הדלקת נר זיכרון על קברי החללים, כולל אפשרות להדליק נר זיכרון וירטואלי באתר 'יזכור/ של משרד הביטחון; הנחת דגלון המדינה הנושא שלהבת וסרט "יזכור" שחור על ידי חיילי צה"ל, על קברם של כל אחד ואחת מחללי מערכות ישראל, כביטוי של כבוד לאומי וממלכתי לנופלים, והשתתפות המדינה בתחושת האובדן של בני המשפחות השכולות; והנחת צרור פרחים. כמדי שנה תקיים תנועת הנוער העובד את מבצע 'זר לנופל' בו יחולקו בחינם זרי פרחים למשפחות השכולות בבתי העלמין.

24,213 חללים במערכות ישראל, 4,255 נרצחו בפעולות איבה

משרד הביטחון פרסם בשבוע שעבר את מניין חללי מערכות ישראל משנת 1860 ועד היום: 24,213 חללים. מיום הזיכרון תשפ"ב ועד היום נוספו 59 חללים למניין הנופלים ועוד 86 נכים, שנפטרו כתוצאה מנכותם והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

המוסד לביטוח הלאומי הודיע ש-4,255 אזרחים נרצחו בפעולות איבה מאז הקמת הישוב החדש ב-1851. מאז קום המדינה (16 למאי 1948) נרצחו 3,236 נשים, גברים וילדים נרצחו בפיגועי טרור ובפעולות איבה, מתוכם 740 ילדים ובני נוער עד גיל 18, 120 ישראלים שנהרגו בחו"ל, ו-135 אזרחים זרים שנהרגו בפיגועים.

מאז יום הזיכרון האחרון נרצחו 31 גברים, נשים וילדים בפיגועי טרור ובפעולות איבה. בשנת 2022 נראתה עלייה במספר הנרצחים בפעולות איבה ופיגועי טרור – 28 אזרחים, לעומת 23 נרצחים בשנת 2021 ארבעה בלבד בשנת 2020 ו-13 נרצחים בשנת 2019.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!