דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.7°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 18.7°צפת
  • 23.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במערכת המשפט

מאות אלפים הפגינו בעד הרפורמה במערכת המשפט, לוין: "ניתן להגיע לתיקון בהסכמה"

בהפגנה שהתקיימה בירושלים תקף שר המשפטים לוין בחריפות את בית המשפט העליון: "מעניק זכויות למשפחות הטרוריסטים" | יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן: "הרפורמה היא משימת חיי ואמשיך לקדם אותה בכל דרך"

  • בהפגנה שהתקיימה בירושלים תקף שר המשפטים לוין בחריפות את בית המשפט העליון: "מעניק זכויות למשפחות הטרוריסטים" | יו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן: "הרפורמה היא משימת חיי ואמשיך לקדם אותה בכל דרך"
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאות אלפי בני אדם השתתפו הערב (חמישי) בהפגנת תמיכה ברפורמה במערכת המשפטית מול בית המשפט העליון בירושלים. המפגינים דרשו מהממשלה ומהקואליציה להעביר את הרפורמה המשפטית במושב הכנסת הקרוב, שיחל ביום ראשון הקרוב.

לפי הערכות שפורסמו ב-ynet ובחדשות 12, בהפגנה השתתפו כ-200 אלף בני אדם. לעומתם, מארגני ההפגנה טענו שהשתתפו בה כ-600 אלף בני אדם.

במהלך ההפגנה הוצב על כביש פוסטר עם דמויותיהם של שופטי בית המשפט העליון, באופן שמפגינים רבים שעברו במקום דרכו על השלט. התמונות הופצו ברשתות החברתיות ועוררו ביקורת קשה, בין היתר מצד יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, שאמר "בלתי נתפס בעיני שבמדינת ישראל דורכים אנשים על פוסטר עם דמויותיהם של שופטי בג״ץ והיועמ"שית". לטענת אחד ממארגני ההפגנה, השלט הוצב על הכביש באופן זמני ולאחר מכן המפגינים נשאו אותו.

שר המשפטים, יריב לוין (הליכוד), נאם בהפגנה ותקף בחריפות את מערכת המשפט ובית המשפט העליון, והאשים אותו בין היתר במתן זכויות למשפחות טרוריסטים (ככל הנראה על רקע ההחלטה לאפשר כניסת פלסטינים מפורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני לטקס זיכרון בישראל, על אף שהארגון מתנגד במוצהר לטרור ולאלימות), ובהעדפת חיי פלסטינים על פני חיי חיילים.

לדברי לוין, "לא עוד חוסר שוויון. לא עוד מערכת משפט של צד אחד. לא עוד בית משפט ששופטיו נמצאים מעל הכנסת ומעל הממשלה. הגיעה העת לבית משפט שלא מעניק זכויות למשפחות הטרוריסטים, שלא מאפשר קיום טקסי זכרון בהשתתפות תומכי טרור המבזים את זכר הנופלים. שיהיה לנו בית משפט שמעניש בחומרה אנסים ולא מחפש איך להקל עליהם. בית משפט שדואג לקשישה בדרום תל אביב שאינה יכולה לצאת מהבית, ולא למסתננים שגנבו את הגבול ומטילים עליה אימה. בית משפט שמגן על חייהם של חיילי צה"ל ולא על חיי שכניהם של המחבלים."

עם זאת, השר לוין קרא להגיע להסכמות על הרפורמה. "העם הצביע בעד רפורמה משפטית במשאל העם שהיה לפני חצי שנה. רבים מכירים בצורך לבצע שינוי אמיתי של המצב הקיים. אני משוכנע שניתן להגיע לתיקון בהסכמה. משא ומתן ענייני ונכונות לקבל מרכיבים משמעותיים מהרפורמה. האופוזיציה אומרת כבר חודש 'לא' לכל דבר", הוסיף לוין. כך לא מנהלים משא ומתן ענייני."

ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית), יו"ר ועדת החוקה, אמר בהפגנה: "בחודשים האחרונים שמענו כל כך הרבה שקרים. הגענו לכאן כדי לשמוע את האמת. בהפגנות שלהם הם צועקים דמוקרטיה. ממשלה שנהנית מאמון הכנסת זו דמוקרטיה, אבל יועץ משפטי שמחליט הכול, זו לא דמוקרטיה".

"למנות שופטים באמצעות נבחרי ציבור בהליך פתוח ושקוף זו דמוקרטיה, אבל כששופטים ממנים אחד את השני בשיטת חבר מביא חבר זו לא דמוקרטיה. בלי רפורמה במערכת המשפט לעולם לא נוכל לגשר על המחלוקות בעם. עם ישראל משווע לתיקון עומק במערכת המשפט שיבוא רק עם נחישות ואומץ לב לצד אורך רוח".

מפגינים בעד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ניצן צבי כהן)
מפגינים בעד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ניצן צבי כהן)

ח"כ רוטמן הדגיש שהרפורמה המשפטית היא "משימת חיי ואמשיך לקדם אותה בכל דרך. מי שיוותר בגלל מחאת טייסים ומילואימניקים יוותר שוב ושוב. חשוב לתקן ולנסות להגיע להסכמה, אבל בשום פנים ואופן אסור לוותר. אתם העם ובדמוקרטיה העם הוא הריבון שמחליט, ובזכותכם נחזיר את הצדק".

הפגנת התמיכה ברפורמה במערכת המשפט (צילום: פלאש90)
הפגנת התמיכה ברפורמה במערכת המשפט (צילום: פלאש90)

שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', אמר בהפגנה: "תראו כמה כוח יש לנו. להם יש את התקשורת וטייקונים שמממנים הפגנות. לנו יש את רוב העם, שדורש מאתנו ונותן לנו גיבוי מלא לתקן את מה שצריך לתקן. העם דורש רפורמה משפטית והוא יקבל אותה. אנחנו לא נוותר".

השר במשרד המשפטים, דודי אמסלם (הליכוד): "מדינת ישראל כיום היא לא דמוקרטיה אמיתית. יש אליטה של אלפי בני אדם שהם מנהלים הלכה למעשה את המדינה. זו פעם ראשונה שאנחנו רוצים לשלוט ולכן יש צורך ברפורמה – כדי שנממש את הכוח שהעם נתן לנו בבחירות".

הפגנה בעד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: אריה לייב, פלאש90)
הפגנה בעד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: אריה לייב, פלאש90)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, כתב בחשבון הטלגרם הרשמי שלו: "אני מתרגש עמוקות מהתמיכה האדירה של המחנה הלאומי שעלה הערב לירושלים בהמוניו. כולנו, 64 מנדטים שהביאו את הניצחון, אזרחים סוג א׳!".

בין המשתתפים בעצרת היה גם חתן פרס ישראל, פרופ' ישראל אומן, שאמר: "באנו למחות כנגד הדיקטטורה של אנשים לא נבחרים שכופים את עמדתם על הציבור. זה מחייב את הרפורמה המשפטית".

הפגנה בעד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ניצן צבי כהן)
הפגנה בעד הרפורמה במערכת המשפט (צילום: ניצן צבי כהן)

דוברת סטודנטים למען הרפורמה, שיראל מחלב: "עם ישראל היקר. אני גאה לייצג מעל במה זאת את תנועת הסטודנטים שמייצגת את רוב הסטודנטים. בחודשים האחרונים אנחנו עדים שמנסים להראות מצג שווא כאילו הסטודנטים בצד אחד. הסגל האקדמאי מסרב לעשות את תפקידו, אז אנחנו נייצג את אותם".

שאלת השתתפות הציבור החרדי בהפגנה עוררה ויכוח בטרם ההפגנה. "מי שיוצא להפגנות ימין, אינו נמנה על קהלנו, לא משלנו, נקודה. נשללה ממנו האזרחות של בית ה'. פג תוקף הדרכון", נכתב הבוקר במאמר בעמוד הראשון של העיתון יתד נאמן, המקושר למפלגת 'דגל התורה'. עם זאת חלק מהרבנים במגזר החרדי קראו להגיע להפגנה, בהם ראש מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב מאיר מאזוז.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!