דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

רוח ספורטיבית / "אין כישלון בספורט"

ליאניס אנדטוקומבו נמאס מהעמדת הפנים. קבוצתו, מילווקי באקס הפסידה בסיבוב הראשון של פלייאוף ה-NBA למיאמי היט וסיימה את העונה מוקדם מהצפוי | לאחר המשחק נשאל הסנטר שאלה די פשוטה אבל החליט לענות תשובה של פילוסוף יווני

יאניס אנדטוקומבו ממלווקי באקס במשחק הרביעי של סדרת פלייאוף ה-NBA מול מיאמי היט (צילום: AP/Marta Lavender)
יאניס אנדטוקומבו ממלווקי באקס במשחק הרביעי של סדרת פלייאוף ה-NBA מול מיאמי היט (צילום: AP/Marta Lavender)
איתן דולפן
איתן דולפן
כותב אורח
צרו קשר עם המערכת:

בסיום כל אירוע ספורט גדול מתקיימת "ועידת עיתונאים" ("מסיבת עיתונאים" זאת המצאה ישראלית). מפגש מחייב בין הספורטאים לעיתונאי הספורט רגע אחרי שהמשחק מסתיים. מקום, שבדרך כלל מייצר שלל אמירות חסרות משמעות. למאמנים ולשחקנים, שמגיעים לאירוע, אין סבלנות לשאלות העיתונאים, שכבר רגילים לצטט קלישאות שחוקות. כמעט אף פעם לא נאמר שם משהו מעניין, מחדש או יוצא דופן. יש יוצאים מן הכלל אבל מדובר בהצגה, שלאף אחד מהמשתתפים אין ממש חשק לקחת בה חלק. את המאמנים והשחקנים – המועדון והליגה מחייבים, ואת הכתבים – העיתון או האתר מחייבים. נדיר לשמוע בחלל המנומנם הזה תשובה מעניינת.

בשבוע שעבר ליאניס אנדטוקומבו נמאס מהעמדת הפנים. קבוצתו, מילווקי באקס, שסיימה את העונה הסדירה במאזן הטוב ביותר בליגה, הפסידה בסיבוב הראשון של הפלייאוף למיאמי היט, וסיימה את העונה מוקדם מהצפוי. ב"ועדת העיתונאים", שהתקיימה לאחר המשחק נשאל הסנטר היווני שאלה די פשוטה אבל הוא היה עצבני והחליט לענות תשובה מורכבת.

אריק נהם, הכתב שמלווה את מילווקי עבור "האתלטיק" שאל:
"האם אתה רואה את העונה הזאת ככישלון?"
יאניס ענה: "האם אתה מקבל קידום בעבודה שלך כל שנה? לא. נכון? אז האם כל שנה שאתה לא מקבל קידום היא כישלון? בכל שנה אתה עובד עבור מטרה: לקבל קידום, לדאוג למשפחתך, לדאוג להורים שלך. זה לא כישלון. אלה הצעדים שאתה עושה לקראת הצלחה. מייקל ג'ורדן שיחק 15 שנים. הוא זכה בשש אליפויות. האם תשע השנים, שבהן הוא לא זכה באליפות הן כישלון. זה מה שאתה אומר לי?", תהה הסנטר היווני והוסיף, "אין כישלון בספורט. יש ימים רעים ויש ימים טובים. זה ספורט. השנה קבוצה אחרת תזכה. בעונה הבאה נחזור וננסה להיות טובים יותר, בתקווה שנוכל לזכות. ב-50 השנים שעברו מ-1971 עד 2021 בהן המועדון לא הצליח לזכות באליפות – אלה היו 50 שנים של כישלון? לא. אלו היו שלבים בדרך לזכייה. זכינו פעם אחת, ואני מקווה שנעשה את זה שוב בעתיד".

השאלה של הכתב הייתה השאלה הכי קלה וגם הכי הכי מתבקשת. מילוווקי סיימו את העונה הסדירה עם המאזן הטוב ביותר בליגה, לפני שנתיים הם זכו באליפות ה-NBA  וגם השנה הציפיות מהם היו גבוהות. בדרך כלל התשובה לשאלה הזאת די משעממת. אגב, המאמן שלי יאניס, מייק בודנהולצר, אכן סיפק תשובה משעממת לאותה שאלה בדיוק. אבל תודה רבה, שיש את אנדטוקומבו, שלא ענה בקלישאה. הוא ענה תשובה של פילוסוף יווני. האם בגלל שהוא לא זכה באליפות השנה, כפי שעשה לפני שנתיים, אז העונה הזאת היא כישלון? האם כל עונה שלא מסיימת עם אליפות היא כישלון?

***

חייו של ספורטאי מקצועני קשוחים מאוד. לאורך כל הקרירה הוא חי תחת המשוואה הבלתי אפשרית וכמעט בלתי אנושית, שניצחון שווה הצלחה והפסד הוא כישלון. במשוואה הזאת אין שום משמעות לדרך. אם ניצחון הוא הצלחה אז האם כל מי שלא זוכה באליפות הוא כישלון? כל מי שמודח בפלייאוף הוא כישלון? כלומר, יש למעשה רק קבוצה אחת, שהיא לא כישלון, הקבוצה שתזכה באליפות וכל שאר הקבוצות הן כישלון. המושגים הצלחה וכישלון הרבה יותר מורכבים מזה.

יאניס אדטוקומבו, זוכה באליפות ה-NBA עם קבוצתו המלווקי באקס בעונת 2021/22 (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
יאניס אדטוקומבו, זוכה באליפות ה-NBA עם קבוצתו המלווקי באקס בעונת 2021/22 (צילום: AP Photo/Paul Sancya)

האם העובדה שמילווקי, הקבוצה של יאניס, ניצחה במהלך העונה הסדירה יותר משחקים מכל קבוצה אחרת לא נחשבת להצלחה? אז לפני שהפלייאוף התחיל הם היו "הצלחה" ועשרה ימים אחר כך הם "כישלון"? האם המעבר בין "הצלחה" ל"כישלון" יכול להיות כל כך חד? האם המדד היחיד להצלחה הוא זכייה באליפות? מה לגבי אלן אייברסון, צ'ארלס בארקלי, סטיב נאש, רג'י מילר, פטריק יואינג או קארל מלון? האם הקריירות של כל השחקנים האלה, שלא זכו באליפות NBA מעולם, הן כישלון?

***

למייקל ג'ורדן לקח שבע עונות, עד שהוא זכה באליפות הראשונה שלו. האם שבע העונות האלה היו כישלון? לא. הן היו הדרך שלו להצלחה. בשנים האלה הוא גיבש את הזהות שלו. הוא שכלל את סגנון המשחק שלו. הוא בנה סביבו קבוצה. הוא עבר תהליך ודרך עד שהוא הצליח.

הכתב ששאל את יאניס את השאלה לא העמיד את הקריירה של היווני למבחן, אלא רק את העונה הנוכחית. הוא לא טען שהקריירה של יאניס היא כישלון אלא רק הדרך שבה העונה הנוכחית הסתיימה. בכל זאת, דווקא מסע חייו האישי והמאתגר של יאניס, שגדל כמהגר עבודה חסר מעמד ביוון והגיע עד לפסגות הספורט הגבוהות בעולם, היה אמור להזכיר לכתב, שהדרך מעניינית ומורכבת יותר מעוד ניצחון או הפסד במשחק כדורסל. הכתב בסך הכול רצה לדבר על ספורט ויאניס בחר לדבר על החיים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!