דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי כ"ה בניסן תשפ"ד 03.05.24
20.0°תל אביב
  • 12.2°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 19.8°אשדוד
  • 15.9°באר שבע
  • 22.1°אילת
  • 19.8°טבריה
  • 12.3°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

הטבות מס, הגדלת סבסוד ובינוי מעונות: הממשלה הציגה את תכנית החינוך לגילאי לידה עד 3

לפי התכנית, הסבסוד להורים יוגדל ב-500 ש"ח בחודש בממוצע לפעוט, לצד הטבות מס של עד 470 ש"ח בחודש להורה על כל פעוט | תעריפי המעונות יועלו בספטמבר, ולטענת השרים יאפשרו את העלאת שכר המטפלות והגדלת היחס בין מטפלות ופעוטות | ההכשרה והפיקוח במעונות וייבנו מעונות יום נוספים

ראש הממשלה בנימין נתניהו (משמאל) מציג את תכנית החינוך לגיל הרך. מימין: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (משמאל) מציג את תכנית החינוך לגיל הרך. מימין: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החינוך יואב קיש (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציגו היום (ראשון) את 'תכנית החינוך לגילאי לידה עד 3'.

רוב התכנית הכלכלית נוגעת למעונות היום המפוקחים שמהווים כשליש מכלל המעונות בישראל. במעונות אלו המחיר המירבי נקבע על ידי הממשלה, וניתן סבסוד להורים לפי מצבם הכלכלי על חשבון המדינה.

לפי התכנית, הסבסוד להורים במעונות המפוקחים יוגדל ב-500 ש"ח בחודש בממוצע לפעוט, לצד הטבות מס של עד 470 שקלים בחודש להורה על כל פעוט, כלומר, עד 940 שקלים של הטבות מס לפעוט למשפחה עם שני הורים. עוד הודיעו השרים תעריפי המעונות יועלו בספטמבר, ולטענת השרים יאפשרו את העלאת שכר המטפלות והגדלת היחס בין מטפלות ופעוטות. נוסף לכך יורחבו ההכשרה והפיקוח בכלל המעונות וייבנו מעונות יום נוספים, ומעונות פרטיים יוכלו להצטרף למערכת מעונות הסמל (המכונה גם המעונות המפוקחים) וכך ההורים בהם יוכלו לקבל סבסודים.

לפי התכנית, הסבסוד הניתן לפעוטות במעונות המפוקחים יוגדל ב-500 שקלים בממוצע לחודש לפעוט, מ-1,200 שקלים בחודש בממוצע כיום ל-1,700 שקלים בחודש.

לפי התכנית שהוצגה, יינתנו הטבת מס להורה עם ילדים בגיל לידה עד שלוש בסך עד 470 שקלים בחודש לפעוט, כלומר 940 שקלים בחודש לפעוט למשפחה עם שני הורים. לא הובהר איך לא יימנע פער בין משפחות עם הורה אחד. עוד נאמר על ידי ראש הממשלה והשרים שהורים שאינם משלמים מס הכנסה עקב הכנסה נמוכה, יקבלו את הטבת המס כחלק ממענק עבודה (מס הכנסה שלילי) החל מינואר 2024. עם זאת, מענק עבודה משולם פעם בשנה על השנה הקודמת, כך שהסיוע לא יגיע למשפחות בזמן אמת.

נוסף לכך כוללת התכנית העלאת התעריף במעונות המפוקחים בספטמבר 2023, כך שיתאפשר להם להעלות את שכר המטפלות-מחנכות במעונות, ולמעונות שיבחרו בכך גם להגדיל את התקינה במעון ולהקטין את מספר הפעוטות על כל מטפלת. לפי נתניהו העלאת השכר תכלול גם מענק התמדה שנתי למטפלות בסך 2,400 שקלים.

המשמעות היא דחייה ביותר משנה של החתימה על המלצות ועדת המחירים להעלאת התעריף במעונות המפוקחים, שהוצגו כבר ביוני האחרון. דחיית העלאת התעריפים מכניסה את המעונות לקשיים כלכליים ולמשבר כוח אדם. לפי הארגונים המפעילים את מעונות היום, המהלך לא מספיק כדי להתמודד עם המחסור החמור במטפלות-מחנכות.

מהלך נוסף, שנוגע גם למעונות היום הפרטיים הוא הרחבת ההכשרה הפדגוגית למטפלות. מהלך זה נוגע בכלל המעונות. לפי התכנית מטפלת-מחנכת שתשתתף בהכשרה תקבל מענק. במשרד מתכוונים להרחיב את היקף ההכשרות. נוסף על כך, התכנית כוללת הרחבה של מערך הפיקוח על המעונות במשרד החינוך.

"במהלך מערכת הבחירות פגשתי הרבה זוגות צעירים שסיפרו על הנטל בנושא המעונות", פתח נתניהו, "אנחנו מודיעים היום על השקת השלב הראשון בתכנית חינוך חינם לגילאים 0-3. המטרה הראשונה היא הורדת יוקר המחיה, להקל כלכלית על ציבור ההורים העובדים באחד הסעיפים היקרים ביותר למשפחה – החינוך; הדבר השני זה החינוך, להעלות את רמת הפדגוגיה בגנים" אמר נתניהו ודיבר על שדרוג המערך החינוכי בגנים וחשיבותו. "הדבר השלישי הוא להרחיב את המערכת הזאת בהרבה מאוד גנים כדי לאפשר מסגרות מפוקחות לכל משפחה עובדת שרוצה להכניס את הילדים שלהם לגנים מפוקחים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו (משמאל) מציג את תכנית החינוך לגיל הרך (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו (משמאל) מציג את תכנית החינוך לגיל הרך (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)

"השלב הראשון ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2024.  ילדים שנמצאים כיום ב"מעונות סמל" (מעונות מפוקחים), יקבלו כבר היום סבסוד מלא, באמצעות הטבות המס. עד סוף השנה ההטבה תגיע לכל 60,000 הילדים בגילאים הללו. אנחנו נרחיב את המעונות כך שבכל הארץ יהיה חינוך חינם לגילאי 0-6"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הסביר על התכנית ואמר "בין הצעדים שתעניק התכנית למסגרות המפוקחות ולשיפור תנאי המטפלות החלטנו על העלאת הסבסוד הממוצע לפעוט במערכת הסמל לכ-1,700 ₪ בחודש, מענק התמדה למטפלות, העלאת התעריף המפוקח, יישום המלצות ועדת המחירים, שינוי שעות הפעלות לשיפור תנאי העסקת המטפלות בהשוואה לגנים בגילאי 3-6, עיבוי המערך הפדגוגי במשרד החינוך בסך של 200 מיליון ש"ח שינותבו להקצאת 50 תקני פיקוח, תקצוב הדרכה והרחבת ההכשרות למטפלות".

"אנחנו מקפיצים את מעונות היום ברמה הפדגוגית שלהם", אמר שר החינוך יואב קיש במסיבת העיתונאים, "10 שעות חודשיות ימומנו להכשרת המטפלות. זו חשיבה של מדינת מפותחת ב-OECD בהשקעה בגיל הפעוטות. אנחנו משפרים את יחס המטפלות-פעוטות". השר הדגיש את נושא ההכשרה ואמר כי "מי שיחליט להשתמש בגנים הפרטיים יקבל מטפלות איכותיות יותר", והדגיש את מה שהדגישו גם סמוטריץ' ונתניהו, כי המעונות הפרטיים יתוקצבו ולא ייפגעו. קיש התייחס לנושא העלאת שכר המטפלות, ואמר כי "שכר הסייעות כבר טופל ואנחנו מטפלים בזה ומשווים גם את שכר המטפלות".

פורום מסגרות החינוך לגיל הרך הגיב בחריפות למסיבת העיתונאים: "שכר המטפלות נשחק ואין בתוכנית הממשלה כל מענה לכך", נמסר מהפורום. "נקודות זיכוי זהו דבר מבורך אך בלי מטפלות אין מעונות! אין לנו כח אדם (מטפלות-מחנכות) בכדי להפעיל את המעונות. תוכנית הממשלה כפי שהוצגה תביא לקריסת מערך המעונות לגיל הרך. התנהלות חד צדדית וחסרת אחריות מצד משרדי הממשלה, פוגעת באופן ישיר בהורים, במטפלות-מחנכות ובמעונות היום".

"לאחר למעלה משנה בה האוצר משך ודחה את המלצות ועדת המחירים, החליטו במשרד האוצר להעביר רק חלק זעום מהחלטות ועדת המחירים ולהמשיך ולשחוק את שכר המטפלות מחנכות בגיל הרך", נמסר מהפורום. "נותרנו ללא מענה לשנת הלימודים הנוכחית ומעונות היום המפוקחים על סף קריסה. לצערנו הממשלה רואה בחינוך לגיל הרך כאופציה לשמרטפות במקום לראותו כמערך חינוכי והכרחי ביותר להתפתחות הפעוטות. בעוד שכר הסייעות יעלה – שכר המטפלות יישחק. על כן, לא יתאפשר לשמר את כח האדם של המטפלות ובכך יגדע הרצף החינוכי החשוב כל כך לפעוטות. במצב הנוכחי לא תהיה לנו ברירה אלא לפתוח במאבק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!