דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת כ"ו בניסן תשפ"ד 04.05.24
23.1°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 20.0°חיפה
  • 21.1°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 23.0°טבריה
  • 15.2°צפת
  • 22.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

בתום משא ומתן לילי בין האוצר למועצת החלב: מחיר החלב יעלה ב-9.28%

עליית המחירים ב-16% שסוכמה לפני חצי שנה, צומצמה בקרוב למחצית | עלייה נוספת של 3.1% תחול במאי 2024 | סמוטריץ': מודים למחלבות שהסכימו לפרוס את ההתייקרות ולהקל על הציבור"

חלב בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
חלב בסופרמרקט (צילום: נתי שוחט/ פלאש90)
מאיה רונן

מחיר החלב יעלה ב-9.28%, כך לפי ההסכמות בין משרד האוצר למועצת החלב והמחלבות בתום משא ומתן לילי. בנובמבר 2023 יחול עדכון שוטף של המחירים בהתאם לשינוי במחירי התשומות. לעדכון המחירים שיחול במאי 2024, יתווסף החזר רטרואקטיבי של 3.1% על ההפסדים שספגו המחלבות, במספר פעימות למשך שנתיים.

זאת לאחר ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם צו ביום חמישי, שתכליתו דחיית הפעימה הראשונה של ההחזר הרטרואקטיבי למחלבות ופריסתו מחדש, שאמורה הייתה להיכנס היום לתוקף. בהסכם של האוצר עם המחלבות לפני חצי שנה דובר על עלייה על 16% במחיר מוצרי החלב שבפיקוח.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "הצלחנו לבלום את התייקרות החלב כמעט בחצי. זה לא היה פשוט, בעיקר בעקבות ההתנהלות חסרת האחריות של הממשלה הקודמת. לאחר משא ומתן ארוך – בלמנו את ההתייקרות שהיתה אמורה להיות כפולה. אנחנו מבקשים להודות למחלבות שעל אף ההסכם הקודם, הסכימו לבקשת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לפרוס את ההתייקרות ולהקל על הציבור".

קרטון ליטר חלב 3% יעלה מ-6.23 שקלים ל-6.80
גביע גבינה לבנה 5% יעלה מ-4.98 שקלים ל-5.44
שמנת מתוקה 38% תעלה מ-6.47 שקלים ל-7.07.
במחלבות עדיין ממתינים לפרסום הצו החדש של משרד האוצר, למרות שההתייקרות כבר נכנסה לתוקף. במרבית המכולות ורשתות השיווק המחירים טרם עודכנו.

לטענת גורמים בשולחן המשא ומתן, נציגי ענף החלב הביאו לדיון מספר פתרונות ישימים שאותן הציעו לאורך החודשים האחרונים. בראשם: הפחתת המע"מ על מוצרי החלב המפוקחים, ואפשרות לסבסוד זמני של מוצרי החלב כדי לעשות אותם נגישים לציבור, למרות עלויות הייצור הגבוהות.

מע"מ דיפרנציאלי הוא כלי מקובל מאוד במדינות מפותחות רבות בעולם. הפחתת מע"מ על מחירי מזון נהוגה במדינות אירופה, בארה"ב ובקנדה. מדובר בכלי שיכול להוות פתרון מיידי, גם אם רק חלקי, בהוזלת מחירי המזון בישראל. לפי גורמים במשא ומתן, הרעיון של הפחתת מע"מ על מוצרי מזון מפוקחים מעורר התנגדות עזה מצד האוצר. על סבסוד זמני לא מוכנים באוצר לשמוע בכלל.

הדיון בעליית מחיר מוצרי החלב המפוקחים הגיע אתמול עד למשרד ראש הממשלה. שם אמנם השתכנעו שניתן להגיע להסכמות בעניין, ואף קיבלו חלק מהפתרונות שהציעו נציגי המחלבות. אלא שבאוצר לא מוכנים לסגת מכוונתם לקצץ בגובה העדכון, ומציעים פריסה מחדש של ההחזר הרטרואקטיבי שעומד על כ-200 מיליון שקלים. הניסיון לפצל את ההתייקרות ולדחות אותה בחודש נוסף מעוררת סימני שאלה, שכן כל דחייה רק תעלה את גובה ההחזר, ולמעשה, תטיל על כתפי הציבור את השלכות המהלך הנוכחי. בנוסף לכך, אי העלאת המחיר עלולה להוביל את המחלבות להפחתת ייצור מוצרי חלב בפיקוח לטובת מוצרים שלא בפיקוח כגון, חלב מועשר, ובכך תגביר את יוקר המחייה לצרכנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!