דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
22.1°תל אביב
  • 19.5°ירושלים
  • 22.1°תל אביב
  • 18.7°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 20.7°באר שבע
  • 26.3°אילת
  • 23.5°טבריה
  • 17.4°צפת
  • 21.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט

משרד המשפטים התיר גישה מוגבלת למקטע נחל האסי שעובר בניר דוד: "מהווה קניין של הציבור"

המתווה החדש מאפשר להגביל את כמות האנשים הנכנסים בו זמנית למקום, ולא מתיר כניסה דרך אחד משערי הקיבוץ | שר הפנים משה ארבל, שהגיש את העתירה: "ניצחון נוסף במאבק לשוויון" | קבוצת 'משחררים את האסי': "לצד השמחה שהציבור יזכה לגישה לנחל, ההחלטה בלתי שוויונית"

נחל האסי החוצה את קיבוץ ניר דוד (צילום: יעקב סער, לע״מ)
נחל האסי החוצה את קיבוץ ניר דוד (צילום: יעקב סער, לע״מ)
יהל פרג'

משרד המשפטים פרסם היום (שני) את המתווה שגיבש בסוגיית הגישה למקטע נחל האסי העובר בקיבוץ ניר דוד. על פי המתווה החדש, תותר הכניסה לנחל ולגדה הצמודה לנחל, כפי שדרשו מובילי המאבק הציבורי. עם זאת, יתאפשר להגביל את מספר האנשים הנכנסים בו זמנית.

לאחר תהליך ארוך שכלל שיתוף ציבור מעמיק, התייחסות לכלל ההיבטים – הכלכליים, החוקיים, התרבותיים והגיאוגרפיים הציג הצוות שהוקם בפרקליטות לגיבוש הסדר קבע להסדרת גישת הציבור לנחל האסי את מסקנותיו.

כזכור, מזה 11 שנים, וביתר שאת בשנים האחרונות, סוערת הארץ סביב הגישה המוגבלת לנחל האסי שזורם בחלקו בשטח קיבוץ ניר דוד שבעמק בית שאן. בשנים האחרונות התארגנו תושבי בית שאן הסמוכה ופעילים חברתיים רבים במטרה להנגיש את הנחל היפה לכלל הציבור. המחאות הגיעו לא פעם להתנגשויות אלימות, ובמשך השנים נעשו נסיונות גישור ופשרה משפטיים, לא היו מקובלים לחלוטין על כלל הצדדים.

את המסקנות ניתן לסכם בקביעה החד משמעית של הצוות כי "הנחל עצמו, אף שנמצא בתחום הקיבוץ וטופח על ידו עשרות שנים, מהווה קניין של הציבור, ומקרקעי יעוד שנועדו לתועלתו". לצד התמיכה הברורה בעמדות העותרים, למען פתיחתו של הנחל לכלל הציבור, הציב הצוות מספר סייגים שנועדו לשמור על מרקם החיים בקיבוץ ניר דוד.

נחל האסי בניר דוד (צילום ארכיון: יהל פרג')
נחל האסי בניר דוד (צילום ארכיון: יהל פרג')

עיקר הסדר הקבע המוצע הוא הרחבת ה"חוף הירוק", שטח שהונגש כבר לציבור הכללי, באופן בו יוכלו לשהות בו כ-600 אנשים באותו הזמן. לצד זה תותר גם כניסה לחלקים נוספים של הנחל הנמצאים בשטחי הקיבוץ. מרבית ההוצאות הכלכליות על הפיתוח וההנגשה לא יושתו על הקיבוץ, אלא יופנו מהקרן לשמירה על המקומות הפתוחים. הצוות מבהיר לקיבוץ שאם לא יקבל את ההסדר, "יהיה צורך לחזור לברירת המחדל ולאפשר את הגישה הרחבה האמורה". בנוסף, קובע הצוות כי הקיבוץ התפרנס שנים מיופי הנחל, וכל עסק מעבר לאירוח הכפרי בגדות הנחל הוא אסור.

ההצעה מתירה את פתיחת הנחל לאורך ימי השבוע, מלבד ימי שבת, בין השעות 9:00-17:00 בחוף הירוק ועד 15:00 בתוך שטחי הקיבוץ. בימי שישי ניתן יהיה לרחוץ בנחל עד השעה 13:00.

"ככלל", מסכם הצוות את הצעתו, "לזכות הגישה החופשית של הציבור למשאבי טבע, בדגש על משאבי טבע המהווים מקרקעי יעוד, חשיבות רבה בארצנו הקטנה אשר משאבי הטבע המצויים בה מוגבלים ממילא. לפיכך, עלינו להבטיח שמשאבי הטבע אשר נפלו בחלקנו יעמדו לטובת הציבור ולרווחתו".

"מכאן, נובעת גם האחריות, למנוע מבעוד מועד מצבים בהם זכות זו של הציבור עלולה להיפגע עקב תוספת מגרשים, בייעוד מגורים, בקרבה למשאבי טבע, מה שעשוי להעצים את המתח שבין שני אינטרסים אלו", מוסיפים בצוות. "בסופו של יום, הסדר הקבע מגדיל באופן משמעותי את היקף הציבור שיוכל ליהנות ממשאב הטבע, זאת, לאורך כל תוואי הנחל, מה שהיה עד כה בגדר הבלתי אפשרי. עוד יצוין כי לעמדת הצוות, התפוסה שנקבעה בהסדר היא פרופורציונלית לזו שקיימת בגן השלושה (הסחנה), נוכח גודלו של הסחנה לעומת שטחו של החוף הירוק והפעילויות המוצעות על ידו".

צילום אווירי של נחל האסי בקיבוץ ניר דוד (צילום: מנחם נדרמן/פלאש 90)
צילום אווירי של נחל האסי בקיבוץ ניר דוד (צילום: מנחם נדרמן/פלאש 90)

שר הפנים והבריאות משה ארבל (ש"ס): "אני מברך את המשנה ליועמ״ש לממשלה עו״ד כרמית יוליס וצוותה על הנחייתם להסדיר את גישת הציבור לנחל האסי. הצוות הוקם בעקבות העתירה שהגשתי ולאחר שבית המשפט קיבל את טענתי שלציבור זכות קניינית במקרקעי הנחל ואין לקיבוץ סמכות למנוע גישה למשאב טבע נדיר זה".

הצוות הורה להרחיב פי שניים ולשדרג את מתחם החוף הירוק במערב הקיבוץ ולאפשר במקביל כניסה אל הנחל והגדה הדרומית שבתוך הקיבוץ, כל זאת ללא תשלום בעבור הכניסה לחוף או בעבור החניה", הוסיף השר. "הצוות גם קבע שאם המועצה והקיבוץ יטרפדו את קיום ההסדר הרי שהמצב המשפטי מחייב לאפשר גישה חופשית לנחל, לכל אורכו וללא סייגים. מדובר בניצחון נוסף במאבק לשוויון ובבשורה לאוהבי הארץ הטובה הזו ולזכויות הציבור הרחב שמגיע אחרי מאבק משפטי ארוך ומורכב".

תגובת קיבוץ ניר דוד להחלטת הפרקליטות בנושא נחל האסי:" אנו נלמד את ההחלטה ומשמעויותיה ונתייחס בהמשך".

תגובת העותרים, קבוצת 'משחררים את האסי': "לצערנו משרד המשפטים לא אזר את האומץ הצפוי ממנו וקיבל החלטה בלתי שוויונית שאינה עומדת בשורה אחת עם שלטון החוק. מצד אחד הם קובעים שהנחל שייך לציבור, שאין זכות לגוף פרטי לסגור גישה אליו ושמוטב שהבנייה הקרובה לנחל שהחלה בשנת 2017 לא הייתה מתבצעת ומבקשים להרחיב את החוף הירוק. מצד שני, למרות שהם קובעים שאי אפשר למנוע גישה אל הנחל וגדותיו, הם מגבילים אותה ל-50 אנשים לאורך כקילומטר וחצי, בכפוף לרישום אצל קיבוץ ניר דוד, הפקדת אמצעי זיהוי והתחייבות שלא להכנס לשאר השטחים הציבוריים בקיבוץ".

"מלבד זאת, ההחלטה סוגרת את הגישה לנחל בשבתות וחגי ישראל ומצמצמת את שעות הפעילות, דבר שימנע מהציבור הרחב, הכולל עובדים, סטודנטים וחיילים להיכנס לנחל האסי", מוסיפים העותרים. "מדובר ברצף של קביעות והחלטות בלתי סבירות, ההופכת את קיבוץ ניר דוד לפתית שלג ייחודי ומרשה לו, דה פקטו, לסגור גישה אל ישוב בישראל ואל השטחים הציבוריים שבו".

"זהו תקדים מסוכן, שלמרות אזהרות משרד המשפטים 'פן יקרה בעוד מקומות', יקרה גם יקרה, ובספק אם חוקי", הוסיפו. "לצד השמחה שהציבור יזכה לגישה אל נחל האסי ולמרות הרצון לשמוח בהישגים המשמעותיים של המחאה, אין לנו אלא לבכות את צרות הראייה של משרד המשפטים וכניעתו לבריונות משפטית. חוסר היכולת של משרד המשפטים לתת קביעה ערכית משמעותית היא זאת ששמה בסכנה עתידית את משאבי הטבע של ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!