דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שני כ"א בניסן תשפ"ד 29.04.24
24.0°תל אביב
  • 21.9°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 21.8°חיפה
  • 24.8°אשדוד
  • 27.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 27.0°טבריה
  • 21.4°צפת
  • 24.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

בדרישה להעלאת שכר: הסתדרות המורים תשבית את אולפני העברית לעולים

השביתה תיערך במחאה על הימנעות האוצר מקיום ההבטחה לקיים משא ומתן על שכר מורות האולפנים | יפה בן דויד: "אם כל כך חשוב למדינת ישראל שתהיה קליטה מיטבית של העולים, אז שבאוצר יכניסו יד לכיס ויעלו את שכר מורי האולפנים מיד"

יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים (צילום: דוברות אשמורת)
יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים (צילום: דוברות אשמורת)
מיכל מרנץ
מיכל מרנץ
כתבת חינוך
צרו קשר עם המערכת:

הסתדרות המורים הכריזה היום (שני) כי החל ממחר יתקיימו עיצומים באולפני עברית, זאת לאור סירוב משרד האוצר להקצות תקציב לשכרם של המורים לאולפנים. הסתדרות המורים הכריזה על סכסוך עבודה עוד במרץ.

העיצומים כוללים אי פתיחת כיתות חדשות, אי קבלת קהל, אי קיום טיולים וסיורים, אי קיום מבחנים וחלוקת תעודות. לעיצומים אלו יש משמעויות נרחבות על העולים: לא תהיה חפיפה בין מועד האולפן למועד קבלת סל קליטה, שיבוש הגשת העולים למבחן סיום יגרום לעיכוב בסיום האולפן וימנע השתלבות של העולים בקורסים מקצועיים, אי מתן תעודות, אישורי לימודים ונוכחות לא יאפשר מתן דמי קיום ממשרד הקליטה ועוד.

מורות האולפנים אינן חלק מהסכם השכר 'אופק חדש' שהוא ההסכם של המורות בבתי הספר היסודיים והגננות בגני הילדים. הסיבה לכך היא בין היתר חוסר התאמה בין ההסכם לאופי העבודה של המורות לאולפנים. כיוון שהן אינן חלק מ'אופק חדש' העלייה בשכרן נמוכה יותר לאורך השנים. מורות האולפנים הן עובדות משרד החינוך ועובדות ב-90 אולפנים.

במהלך הקיץ האחרון בו נערך משא ומתן עם הסתדרות המורים על הסכם קיבוצי חדש, הוחלט לקיים משא ומתן נפרד למורות האולפנים. בין היתר הוחלט שלא יקבלו תוספת של 500 שקלים, שהיא התוספת של חברים בהסכם הקיבוצי שאינם חברים ב'אופק חדש'. למרות הסכמה משרד האוצר כאמור לדברי הסתדרות המורים לא הקצה תקציב להסכם נפרד.

סכסוך העבודה של הסתדרות המורים הוכרז במרץ. לפני כחודש, מורות באולפנים החלו  בצעדי מחאה שלא בהובלת הסתדרות המורים, שכללו השבתה של האולפנים והתפטרות מחאתית של מאה מורות באולפנים.

לפני חודשיים, בוועדת העלייה והקליטה שעסקה בשכרן ובתנאי העסקתן של המורות לאולפנים הוצג שכרן: שכר התחלתי של מורה שעובדת בחוזה של 28 שעות בשבוע עומד על 3,000 שקלים בלבד. השכר המקסימלי של מורה עם 36 שנות ותק נע בין 6,336 ל-7,186 שקלים. מרכז המחקר והמידע מצא שבשלוש השנים האחרונות הצטמצם תקציב השכר למורות האולפנים ב-10.5 מיליון שקלים, ירידה של 16%. סקר של הרשות למדידה והערכה ב-2015 מצא שרק 31% מהמורים מרוצים משכרם.

בשנת 2021 הגיעו לישראל כ-14,600 עולים שלמדו באולפנים ואילו בשנת 2022 הגיעו כ- 24,500. נכון להיום, מספר העולים בכיתה גדל מ-25 שהיה נהוג עד לפני כשנה ל-35 עולים בכיתה. בנוסף, כ-5,000 עולים ממתינים שיתפנה מקום באולפני משרד החינוך ולא יכולים להתקדם בתהליך הקליטה שלהם בארץ. לצד זאת, לא נקלטו במערכת מורים חדשים עקב השכר הנמוך.

מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דוד: "משרד האוצר רוצה שהעולים ישתלבו בשוק העבודה, אבל עושה הכל כדי שזה לא יקרה. אם כל כך חשוב למדינת ישראל שתהיה קליטה מיטבית של העולים, אז שבאוצר יכניסו יד לכיס ויעלו את שכר מורי האולפנים מיד".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!