דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

נמרחת כבר שנתיים: חקיקת "רשת הביטחון לעצמאיים" תידחה בחצי שנה נוספת

הצעת החוק נועדה להבטיח דמי אבטלה לעצמאים שעסקיהם ייסגרו |לפי ההצעה, הם יוכלו לתבוע שוב אבטלה לאחר שלוש שנים, ולא כעבור שנה כמו שכירים| יו"ר פורום העצמאיים בהסתדרות: "מליון עצמאים לא מצליחים להתקיים"

עצמאים מפגינים נגד מתווה הפיצויים (צילום: צילום שי שבירו, מחאת העצמאים)
עצמאים מפגינים נגד מתווה הפיצויים (צילום: צילום שי שבירו, מחאת העצמאים)
הדס יום טוב

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה אמש (ראשון) לדחות בשישה חודשים נוספים את המשך חקיקתו של חוק "דמי אבטלה לעצמאיים", עליו הוסכם כבר לפני שנה וחצי, בתקופת כהונת ממשלת בנט-לפיד, במסגרת "עסקת החבילה" שנחתמה בין הממשלה, ההסתדרות וארגוני המעסיקים.

הצעת החוק של ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד) עלתה כבר בכנסת הקודמת, ועברה את אישור ועדת השרים לחקיקה גם בכנסת הזו, כאשר לפי עסקת החבילה המתווה היה אמור להיות מאושר במסגרת חוק ההסדרים הקרוב.

"הממשלה הכריזה מלחמה על העצמאים, שהיא מלחמה על הכלכלה הישראלית", טוען בליאק בתגובה לדחייה. "ממשלת הניתוק ממשיכה לרסק את הכלכלה, לפגוע בצמיחה ולרמוס את ציבור העצמאים. ההחלטה האומללה הזו מרסקת את התקווה ל-600 אלף עצמאיים בישראל לשוויון ולרשת ביטחון סוציאלי, לאחר ששנים רבות העצמאים מופלים לרעה בזכויות הסוציאליות לעומת ציבור השכירים".

בליאק המשיך בביקורת על הממשלה, והצהיר שיביא את הצעת החוק כהצעת חוק פרטית למליאת הכנסת כבר ביום רביעי הקרוב. "הממשלה חסרת האחריות הזאת החליטה להוציא את המתווה מחוק ההסדרים וכעת גם דחתה את הצעת החוק של סיעת ׳יש עתיד׳ בנושא. המשך כהונת הממשלה הרעה הזאת הוא חורבן לכלכלת ישראל ולאזרחיה".

החוק שהציע בליאק טוען שחוק הביטוח הלאומי במתכונתו הנוכחית מפלה לרעה את אוכלוסיית העצמאים לעומת העובדים השכירים. בניגוד לעובדים השכירים, עצמאי שסוגר את העסק שלו לא זכאי לכל סיוע מהמדינה. החוק מציע שעצמאים יחויבו בתשלום דמי ביטוח אבטלה לביטוח הלאומי, ובמקרים שבהם ייסגרו העסקים שלהם, או שהם יחדלו לעסוק במשלוח ידם, הם יהיו זכאים לתשלום דמי אבטלה בדומה לעובדים שכירים.

אולם, אליה וקוץ בה. על פי החוק המוצע, עצמאים יהיו זכאים רק לארבע תקופות מלאות של תשלום דמי אבטלה, ולאחר מיצוי ימי האבטלה לא יהיו זכאים לתשלום דמי אבטלה למשך שלוש שנים, זאת בניגוד לשכירים הזכאים לתבוע שוב דמי אבטלה לאחר שנה. במידה ותבעו לאחר פחות מ-4 שנים, עצמאיים יהיו זכאים לדמי אבטלה מופחתים בלבד, מה שלא מרצה את כל ארגוני העצמאיים.

יו"ר פורום העצמאיים והפרילנסרים מבית ההסתדרות רמי בז'ה: "ממשלות ישראל מפקירות פעם אחר פעם כמיליון משפחות עצמאיים ופרילנסרים הנמצאים במצב תמידי של חוסר ודאות, וקורסים תחת נטלי המס המושת עליהם. למרות שמשלמים כמו כל ציבור העובדים בישראל ביטוח לאומי אינם זוכים לכל הגנה מצד המדינה ביום בו יזדקקו לכך. דחיית הדיון בחוק בחצי שנה משמעותה גזר דין מוות לעסקים רבים והכנסת משפחות רבות למצב של חדלות פרעון והמשך חוסר הוודאות במשק. אנו קוראים לשר האוצר, כמו גם לשרי הממשלה בוועדת השרים לענייני חקיקה להביא את החוק שוב לוועדה ולהילחם על מיליון משפחות שלא מצליחות להתקיים.״

רועי כהן, נשיא לה"ב: ההחלטה הלא צודקת של הממשלה לדחות את הצעת החוק ׳דמי אבטלה לעצמאים׳ מרחיקה שוב את הזכות ל-600 אלף עצמאיים בישראל לזכות בשוויון זכויות ולרשת ביטחון סוציאלי. זאת לאחר ששנים רבות העצמאים מופלים לרעה בזכויות הסוציאליות לעומת ציבור השכירים, ובעיקר לאחר משבר הקורונה. אני קורא למשרד האוצר לשלב כבר בחוק ההסדרים הקרוב הסדרה של מתן דמי אבטלה לעצמאים ונוהל לחיצת כפתור של סיוע לעצמאים במצבי משבר .

יו"ר תנועת העצמאים אורן בוטא: "התוכנית הזו ממילא לא הייתה מספקת, ויצאנו נגדה בכל הכוח. עובדה שגם ממשלת השינוי לא הצליחה להעביר אותה לפני שקרסה. טוב שהתכנית נדחתה, אנו בונים תוכנית טובה יותר, והיא גם תעבור, יש לנו גב בנושא מכל סיעות הקואליציה. ולדימיר בליאק יכול להיות רגוע, הממשלה דואגת ותדאג לעצמאים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!