דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
24.0°תל אביב
  • 22.4°ירושלים
  • 24.0°תל אביב
  • 18.9°חיפה
  • 21.6°אשדוד
  • 22.2°באר שבע
  • 26.5°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

דיון מתוח בוועדת הקליטה: ״יהודים שרוצים לעלות לישראל חיים במחנות זמן ארוך״

העלייה מאתיופיה לא קיבלה התייחסות בתקציב, ונציגי הקהילות בישראל הגיעו לוועדת הקליטה וסיפרו: ״12 אלף עולים ממתינים, כולם חיים כיהודים כבר שנים ארוכות״ | סורפל עלמו מהמטה לעליית יהודי אתיופיה: ״5 אחיי נשארו מאחור והמתינו 16 שנים, 2 מהם נפטרו״

עולים מאתיופיה יורדים מהמטוס השמיני שהגיע לארץ במבצע העלייה 'צור ישראל' (צילום: דוברות משרד הקליטה)
עולים מאתיופיה יורדים מהמטוס השמיני שהגיע לארץ במבצע העלייה 'צור ישראל' (צילום: דוברות משרד הקליטה)
יהל פרג'

ועדת עלייה וקליטה קיימה היום (שני) את דיונה הראשון בכנס הקיץ בנוגע להמשך העלייה מאתיופיה, נוכח הטענות שאין בתקציב הקרוב הקצאת כסף ייעודי להמשך העלייה. נציגי משפחות קרועות, שחלקן עוד במחנות הממתינים בגונדר ואדיס אבבה, לצד פעילים חברתיים מהקהילה הגיעו לדיון להשמיע את קולם.

השרה לשעבר פנינה תמנו שטה, שחתומה בקדנציה שלה על עליית 'צור ישראל' אמרה בדיון שממשלות ישראל עשו 'הפרד ומשול' ביחסן לעלייה מאתיופיה ושעל הקהילה להתבגר. 

"עוד תהיה ועדת חקירה על איך קרעו משפחות", אמר היו"ר פורר בהתייחסו לאופן בו המדינה ממדרת את העולים ובודקת בציציות. "מדינת ישראל לא יכולה להתמודד עם 12,000 איש? יודעים ויכולים. אנחנו דורשים חד משמעית מהממשלה – אין מכסות לעלייה. אני לא חי בשלום עם זה שיש אנשים שחיים במחנות כשהם רוצים להכנס לישראל". 

"אני הרב שלהם כבר 31 שנים״, אמר הרב ולדמן בהתייחסו לסוגיית יהדותם של הממתינים, "רובם נבדקו אחד אחד על ידי. בגונדר ממתינים 9,000, כאשר רובם (5,000) הם יהודים מבחינה הלכתית, השאר יהודים מצד האב. המכנה המשותף לכולם הוא שהם חיים בקהילות יהודיות דתיות ומשתדלים ללכת בדרך זו עשרות שנים, לימודי תורה, מקוואות, בני עקיבא. צריך לדבר על מתווה. לא כל פעם פרוסה אלא פתרון״. 

"יש רשימות שמיות אחד לאחד, 12,000 ממתינים, בכל אתיופיה", אמר הרב ולדמן, "הרשימות עודכנו ב-2020, נוכח הריבוי הטבעי. הרשימות נעשות עם זקני הקהילות, אחרי בדיקה מדוקדקת, כשלרובם קרובים בארץ דרגה ראשונה ושנייה. 

"השארנו מאחורה 5 אחים שהמתינו 16 שנים, בזמן הזה נפטרו 2 וגם אמא שלי", אמר סורפל עלמו, מהמטה לעליית יהודי אתיופיה. "באוגוסט האחרון הם עלו בזכות תמנו שטה. זו האוכלוסיה הכי ציונית שיש, הכי יהודית שיש. אני איבדתי משפחה, זה ביזיון שממשלות ישראל לא מביאות את האחים שלנו, בזמן שלהביא יהודים ממדינות אחרות יש תקציב". 

לאורך הדיון התגלה מתח עם נציג ארגון 'המרכז למדיניות הגירה ישראלית', עו"ד יונה שריקי שהטיל ספק ביהדותם של הממתינים. תמנו שטה, שתקפה לא פעם את המרכז, קראה לעברו שהוא מייצג את הגזע העליון של העם היהודי. גם ח"כ צגה מלקו, חברת כנסת חדשה מהליכוד, נציגת הקואליציה היחידה בדיון, ספגה אש כשח"כ תמנו-שטה דרשה ממנה לפעול ליישום ההחלטות של הממשלה. מלקו מצידה טענה שמחדלי העלייה נמשכים כבר 30 שנה. 

יהודה עציון, המלווה את העלייה מאתיופיה כבר שנים, אמר: "צריך להתחיל לעבור להבנה שהם זכאי בהיותם יהודים, כחלק מהעדה. כל סיפור חצייה העדה הוא עוול. המסלול שבו הלכו כל השנים ההומניטרי, כי הסבל רב, הוא חלק, אבל לא המדד הראשי". 

בסיום הדיון הבטיח היו"ר פורר כי יתקיים דיון המשך בנודע לאופן בו פועל משרד הפנים, ובקרוב לכשיאושר התקציב, נדע אם העלייה תימשך.  

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!