דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ו' באייר תשפ"ד 14.05.24
23.8°תל אביב
  • 20.5°ירושלים
  • 23.8°תל אביב
  • 22.3°חיפה
  • 24.9°אשדוד
  • 25.4°באר שבע
  • 30.4°אילת
  • 27.5°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 25.0°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

הממשלה יוזמת רפורמה למניעת תשלום כפול על ביטוחי בריאות, ארגוני הרופאים מתנגדים

לפי ההצעה שמקודמת כחלק מחוק ההסדרים, פוליסות פרטיות לא יכסו שירותים שניתנים גם בקופות החולים, אלא באישור המטופל | יו"ר ההסתדרות הרפואית ציון חגי: "המערכת סובלת מתת-תקצוב, וחבל ההצלה של הציבור הוא המערכת הפרטית"

רופאים בכניסה לחדר ניתוח (צילום: משה שי/פלאש 90)
רופאים בכניסה לחדר ניתוח (צילום: משה שי/פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

רפורמה שיוזמים משרדי האוצר והבריאות בביטוחי הבריאות הפרטיים זכתה לתמיכת קופות החולים, מול ביקורת מארגוני הרופאים, חברות הביטוח וארגוני זכויות אדם בדיון שנערך אתמול (שני) בוועדת הבריאות של הכנסת.

הרפורמה נועדה להפחית את הכסף שמשלם הציבור על כפל ביטוחי, כלומר, תשלום כפול על אותם ניתוחים לביטוחי הבריאות הפרטיים ולתכניות השב"ן (שירותי בריאות נוספים, הידועים גם בשם 'ביטוחים משלימים') של קופות החולים. בממשלה מתכוונים להעביר אותה כחלק מחוק ההסדרים, שמאגד שורה של רפורמות ומועבר בצמוד לתקציב המדינה.

הסעיף בחוק ההסדרים מציע כי מבוטחים שמחזיקים היום פוליסות בריאות פרטיות עם סעיפים כפולים לסעיפים של פוליסות שב"ן, יועברו באופן אוטומטי על ידי חברות הביטוח לפוליסות 'משלימי שב"ן', שמכסות רק שירותים שאינם מכוסים בשב"ן. מטופלים שירצו להמשיך להיות מבוטחים בביטוח פרטי כולל יוכלו לבחור להמשיך, אבל אם אדם שמחזיק בביטוחים כפולים יקבל טיפול ויתבע החזר מהשב"ן שלו, השב"ן יהיה רשאי לתבוע את חברת הביטוח על הסכום שיצא. 

 "הרגולטור צריך להתערב, ולוודא שהציבור מקבל תועלת עבור הכסף שהוא משלם," אמרה נועה הימן, רכזת תחום הבריאות באגף התקציבים של משרד האוצר. מנגד, יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי טען שהתכנית תגדיל את מספר הניתוחים שמבוצעים על ידי השב"נים, ובכך תעמיס על מערכת השב"נים ותפגע במטופלים. 

הבסיס לרפורמה הוא מסקנות ועדת אש, ועדה בין-משרדית שהתכנסה בשנה שעברה בראשות מנכ"ל משרד הבריאות דאז פרופ' נחמן אש, כדי לבחון את יחסיהן של מערכות הבריאות הציבורית והפרטית. לפי הניתוח שערכה הוועדה, 3.4 מיליון תושבים, שהם 37% מהציבור, מחזיקים גם בביטוח בריאות פרטי וגם בביטוח שב"ן. 40% נוספים מהציבור מחזיק רק בכיסוי שב"ן, 20% מהאוכלוסיה מבוטחים בביטוח הבריאות הממלכתי בלבד, ול-3% מהציבור יש ביטוח בריאות פרטי ואין לו ביטוח שב"ן.

מניתוח הוועדה עולה שאותם 3.4 מיליון התושבים שמחזיקים בפוליסה פרטית בנוסף לחברות בשב"ן משלמים פעמיים עבור כיסוי לביצוע ניתוחים בארץ במסלול פרטי, אבל מקבלים שירות זהה לשירות שהיו מקבלים אם היו קונים רק פוליסת ביטוח אחת. לפי הערכת הוועדה, כ-760 מיליון שקלים מתבזבזים על כפל ביטוחי בכל שנה. לדברי היימן, נציגת משרד האוצר, בהינתן הכמות המוגבלת של רופאים בישראל, החוזק של ביטוח הבריאות הפרטי בא על חשבון המערכת הציבורית: "מוכנות הציבור לשלם יותר עבור קיצור תורים גורמ לרופאים לעזוב את המערכת הציבורית ולעבוד בשכר גבוה יותר בשוק הפרטי, מה שמאריך את התורים עוד יותר."

יו"ר ההסתדרות הרפואית פרופ' ציון חגי טען שהשינויים יפגעו בציבור המטופלים. "המערכת סובלת מתת-תקצוב, וחבל ההצלה של הציבור הוא המערכת הפרטית. שינוי זה יוביל לייקור הפוליסות בוודאות", אמר חגי, "מדובר בפוליסות מסחריות, יהיו להן הוצאות נוספות על ההתחשבנות עם השב"ן, וזה יעלה את מחיר הפוליסה. יש גם פגיעה בפרטיות של המבוטחים: הביטוח המשלים יהיה צריך להעביר פרטים לביטוח המסחרי. עוד לא הגענו למצב שבו המערכת הציבורית תוכל לתת מענה לכולם, אז בינתיים צריך לא לפגוע במטופלים בשם יוקר המחיה."

ד"ר אייל שפירא, יו"ר ארגון הרופאים העצמאיים, הוסיף, "הצעת החוק הזו אינה מטפלת בכפלי ביטוח ולא מחזקת את מערכת הבריאות הציבורית. הצעת החוק פוגעת במבוטחים, במטופלים וברופאים במדינת ישראל. נוסף על כך, הצעת החוק תפגע בזכות הבחירה של הציבור, בין היתר – מבוטחים יגלו בדיעבד שהעבירו אותם מסלול ביטוח. זכויות ששולמו במשך שנים יישללו באבחת חרב. אנו מבקשים להעביר את החוק להליך חקיקה רגיל ולהוציאו מחוק ההסדרים. כך ניתן יהיה לקיים שיח אמיתי, עמוק ומקיף בסוגיה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!