דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי כ"ד בניסן תשפ"ד 02.05.24
23.5°תל אביב
  • 18.1°ירושלים
  • 23.5°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 24.6°אילת
  • 24.6°טבריה
  • 17.5°צפת
  • 23.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עבודה

הוליווד שובתת: גילדת התסריטאים האמריקאית הודיעה על פתיחה בשביתה

נקודות המחלוקת העיקריות נוגעות בשכר התסריטאים והגנה על מעמדם המקצועי ויציבותם התעסוקתית מול תעשיית הפרילנסרים | במסגרת השביתה ייפסקו עבודות בהפקות חדשות בקולנוע, בטלוויזיה וברדיו, או כאלו שצילומיהן החלו

תמונה מהפגנת תסריטאים בהוליווד, 2007 (AP Photo/Reed Saxon)
תמונה מהפגנת תסריטאים בהוליווד ב- 2007 (צילום ארכיון: AP Photo/Reed Saxon)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

גילדת התסריטאים האמריקאית, הודיעה היום (שלישי) על פתיחה בשביתה, לאחר שהמשא ומתן שהתנהל בשבועות האחרונים מול איגוד מפיקי הקולנוע, עלה על שרטון.

"התנהגות האולפנים יצרה 'כלכלת חלטורה' בכוח העבודה של גילדת התסריטאים", נכתב בהודעת האיגוד, שמייצג כ-20 אלף תסריטאים. "העמדה העיקשת הזו מצדם, שאינה ניתנת לשינוי, הובילה לירידה נוספת בערכו של מקצוע הכתיבה. נציגי האיגוד הגיעו לשיחות עם כוונה להגיע להסכם הוגן, אך תגובת ראשי האולפנים הייתה בלתי מספקת לחלוטין, לאור המשבר הקיומי בפניו ניצבים התסריטאים. עלינו להפעיל את כל כוחנו כדי להשיג הסכם הוגן, ונעשה זאת על ידי כך שנמנע מהם את כוח העבודה שלו".

נקודות המחלוקת העיקריות נוגעות בשכר התסריטאים והגנה על מעמדם המקצועי ויציבותם התעסוקתית מול תעשיית הפרילנסרים. בנוסף, מבקשים התסריטאים להתייחס לשימוש בבינה מלאכותית לכתיבת תסריטים שעלולים לצמצם משמעותית את נחיצותם.

תסריטאים מפגינים מול אולפני פרמונט בהוליווד (צילום ארכיון: AP Photo)
תסריטאים מפגינים מול אולפני פרמונט בהוליווד (צילום ארכיון: AP Photo)

עוד דורשת הגילדה שיהיה מספר מינימלי קבוע של 6 עד 12 תסריטאים בכל הפקה טלוויזיונית נתונה, מספר מינימלי קבוע של שבועות הפקה (בין 10 ל-52 שבועות), ונתח מהכנסות הסטרימינג.

בהצבעה שערכו באיגוד לפני מספר חודשים, הצביע רוב מוחץ של יותר מ-97% בעד השביתה, מה שאומר שעד חתימה על הסכם מחודש, יפסיקו אלפי חברי האיגוד את עבודתם באופן מידי. במסגרת השביתה ייפסקו עבודות בהפקות חדשות בקולנוע, בטלוויזיה וברדיו, או כאלו שצילומיהן כבר החלו ושיש עיכובים במתן תשלומים לעובדים על הסטים.

מצדו של איגוד יוצרי הסרטים, שבו חברים יותר מ-350 חברות הפקה אמריקניות, נמסר שבמסגרת המשא ומתן בין הצדדים, הוצעו לנציגי איגוד התסריטאים הצעות נדיבות לשיפור בשכרם, אך הפערים ביניהם התגלו כגדולים מדי, ולכן לא ניתן היה להגיע להסכם.

השביתה הקודמת של תסריטאי הוליווד, שנמשכה כ-100 ימים, החל בנובמבר 2007 ועד לפברואר 2008 שינתה את פני הטלוויזיה. בתקופה הזו לא הופקו פרקים חדשים של סדרות טלוויזיה, דבר שגרם לרשתות להאיץ ולקדם כניסה של תוכניות ריאליטי, בנוסף, הקהל פנה לערוצים חלופיים ושירותי סטרימינג רבים נכנסו אל הסלון של המשפחה האמריקאית.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!