דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי ט' באייר תשפ"ד 17.05.24
28.5°תל אביב
  • 28.7°ירושלים
  • 28.5°תל אביב
  • 24.1°חיפה
  • 27.5°אשדוד
  • 33.2°באר שבע
  • 36.0°אילת
  • 33.4°טבריה
  • 26.1°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

מבקר המדינה: רק 5% מהקשישים מימשו את האפשרות לקבלת טיפולי שיניים חינם מקופות החולים

אוכלוסיות הגיל השלישי והרך יכולות לקבל טיפולי שיניים בחינם משנת 2019, אך לא מכירות את זכויותיהן בנושא בעיקר בשל אי ידיעה על שינוי הזכאות | קופות החולים מצידן, מימשו רק 18% מהתקציב שהוקצה להן לטיפול בקשישים | משרד הבריאות: ״93% מהמבוטחים היו מרוצים מהטיפול שקיבלו״

מרפאת שיניים (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90)
מרפאת שיניים (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90)
דפנה איזברוך
דפנה איזברוך
כתבת
צרו קשר עם המערכת:

רק 30% מהילדים מיצו את זכויותיהם לקבלת טיפול שיניים בקופות החולים בשנים 2017-2021, 5% מהקשישים מיצו את זכויותיהם לטיפולי שיניים למניעה ולשמירה, ורק 2% מהקשישים מיצו את זכויותיהם לטיפולי שיניים משקמים, כך מצא דו״ח מבקר המדינה.

משנת 2019, ילדים עד גיל 18 זכאים לטיפולי שיניים בסל הבריאות של בדיקות רופא, צילומי רנטגן, הסרת אבנית, מתן פלואוריד, עקירה, סתימת חורים ועוד; וקשישים מעל גיל 75 זכאים לטיפולי שיניים של בדיקות רופא, צילומי שיניים שונים, הסרת אבנית, עקירה, עזרה ראשונה, שחזור, כתר ושתל לתמיכה בתותבת ועוד.  

שיעור המיצוי של שירותי בריאות השן היה הכי נמוך בערי הצפון. בעכו, קרית ביאליק, כרמיאל, קרית מוצקין, קרית ים ונוף הגליל, פחות מ15% מהילדים עד גיל 18 וקשישים מעל גיל 75 מיצו את זכויותיהם לטיפול כל שנה בשנים 2017 עד 2021.

בסקר שביצע משרד מבקר המדינה עלה כי 48% מההורים שילדיהם לא ניצלו את הזכאות ציינו כי הסיבה לכך היא אי-הכרת הרפורמה. עוד עלה כי פחות משליש (29%) מהנשאלים שהם קשישים בני יותר מ-75 או בני משפחותיהם מהציבור היהודי ידעו על זכאות הקשישים לקבל טיפולי שיניים בחינם או בהשתתפות עצמית, ו-61% מהם ציינו כי הסיבה לאי-ניצול הזכאות היא אי-הכרת הרפורמה. גם בקרב קשישים. המבקר מצא כי הקופות אינן מנגישות את המידע על הזכאויות לטיפולי שיניים, וכי בחלק מקופות החולים המידע על הזכאות לא מופיע בשפות העברית, הרוסית, האנגלית והאמהרית. 

המבקר עוד מצא כי קופות החולים לא מיצו את התקציבים שהוקצו להם לצורך טיפולי שיניים לזכאים במסגרת סל הבריאות. תת-התקצוב היה בולט ביותר בתקציב שהוקצע לטיפולי שיניים לקשישים: הוקצו לקופות החולים 322 מיליון ש"ח לצורך מתן טיפולי שיניים לקשישים, אך רק 57 מיליון ש״ח, שהם 18% מהתקציב, נוצלו.

תגובת משרד הבריאות:

האגף לבריאות השן פועל לשפר את בריאות השיניים של האוכלוסייה באמצעות פעולות מניעה, חינוך לבריאות השן, הבטחת איכות טיפולי השיניים, קביעת סטנדרטים והנחיות מקצועיות ופיקוח מקצועי על מרפאות ושירותים. 

ילדים: כחלק משירותי בריאות השן לתלמיד נבדקים הילדים ע"י רופא שיניים בבית הספר או בגן. השרות בגני הילדים הורחב לראשונה בשנת 2022 לכל הגנים בארץ. 

המשרד פועל להעלאת המודעות ועידוד ניצול השירות, בין היתר באמצעות השירות לתלמיד, במסגרתו נעשית במוסדות החינוך בדיקת סקר (screening) שנתית, לאחריה מקבלים ילדי הגנים ובתי הספר מכתב להורים המיידע אותם על הזכאות וכן הפניה לבדיקה או טיפול שיניים בקופת החולים במקרה הצורך. במקרים דחופים נעשית פניה טלפונית להורים. שיעור צריכת השירות יציב יחסית בשנים האחרונות ומשקף את תמונת המצב האפידמיולוגית של תחלואת העששת בישראל.  

בנוסף, בשנת 2022 האגף ביצע תהליך שיתוף ציבור בנושא זמינות ונגישות לשירות בחברה הערבית וזיהוי חסמים לקבלת השירות, בשיתוף נציגי קופות חולים. המשרד וכן קופות החולים מפרסמות ומיידעות את הציבור בזכויות על פי החוק, וכלל המידע מפורסם לציבור באתר המשרד.  

קשישים: המשרד ערך בדיקה ומעקב אחר יישום הרפורמה לטיפולי שיניים באנשים מעל גיל 72. הקופות הונחו להרחיב את מתן השירותים, זמינותם וכן יידוע המטופלים אודות השירות הכלול בסל. נעשו מספר צעדי מדיניות על מנת להגדיל את שיעור המיצוי בקרב קשישים. המשרד רואה צורך להכניס את טיפולי השיניים לקשישים בגיל מוקדם יותר. בעיית המיצוי נובעת מהחלת גיל ההכללה בסל בגיל גבוה וככל שגיל הזכאות ירד, יגדלו השימושים עקב מעבר לטיפול במסגרת הרפואה הציבורית. יש לציין כי 93% מהמבוטחים היו מרוצים מהטיפול בבריאות השן שקיבלו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!