דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי כ"ב בניסן תשפ"ד 30.04.24
20.0°תל אביב
  • 14.1°ירושלים
  • 20.0°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 19.3°אשדוד
  • 17.7°באר שבע
  • 20.4°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

מבקר המדינה: רק 22% מהפיצויים לנפגעי עבירה הועברו אליהם, זכאים המתינו למעלה משנה

דו"ח מבקר המדינה על המרכז לגביית קנסות מעלה ליקויים בהתנהלות המרכז בנוגע לפיצויים שנפסקו לטובת נפגעי עבירה | כמחצית מהפיצויים הנמוכים וכשליש מהפיצויים הבינוניים שולמו, אך פחות מ-10% מהפיצויים הגבוהים טופלו על ידי המרכז

החלטת בית משפט. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
החלטת בית משפט. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)
דוד טברסקי

המרכז לגביית קנסות טיפל רק ב-22% מהפיצויים המגיעים לנפגעי עבירה, כך על פי דו"ח מבקר המדינה בנושא. כמו כן, שליש מהתיקים שהגיעו למרכז כלל לא טופלו.

סקירת מבקר המדינה הראתה שבין 2017 ל-2021, רק 22% מהפיצויים שנפסקו לנפגעי עבירה עברו לנפגעים. המרכז לגביית קנסות, שניהל כ-2800 תיקים בתקופה הנידונה, לא התחיל תהליכי גבייה כלל בשליש מהתיקים, בעוד באלו שכן, משך הזמן הממוצע לתחילת הליכי גבייה עמד על מעל לשנה כאשר החוק מורה על תחילת תהליכי הגבייה כחודש לאחר מסירת ההודעה בעניין לצד החייב.

דוגמא בולטת שמביא המבקר מתארת תיק פיצויים שנפסק לטובת קטינה שעברה פגיעה מינית והייתה צריכה להיות מפוצה בסך של 200,000 ש"ח. למרות שעל פי חוק, הפיצוי הראשון היה צריך להגיע אליה לאחר כחודש, פעולת הגבייה הראשונה בתיק בוצעה רק שנה ושמונה חודשים, ועד מועד עריכת הביקורת עמד על 5,435 ש"ח בלבד.

בתיק אחר שבו נפסקו לארבעה ילדים פיצויים בסך של 258,000 ש"ח, בגין רצח אימם על ידי אביהם, גזר הדין הורה על תשלום החוב עד מרץ 2019, אך פעולת פעולת הגבייה הראשונה בתיק בוצעה יותר משנה וחודשיים לאחר חלוף המועד הקובע לתשלום, ועד מועד הבדיקה נגבו רק 3,846 ש"ח בלבד.

המבקר העביר ביקורת על כך שתפיסת הגבייה של המרכז לא יעילה ושמה בסדר עדיפויות נמוך קנסות עבירה כבדים. כך שבתיקים של עד 1,000 שקלים, המרכז מציג נתוני גבייה טובים יחסית, עם 58% גבייה מהחובות, חובות בינוניים בגובה שבין 1,000 ל-100 אלף ש"ח מגיעים ל33% גבייה, אך בחובות הגדולים יותר של 100 אלף ש"ח ויותר, מתבצעת פחות מ10% גבייה.

על פי המבקר, מאות אלפי תיקים יושבים במרכז מבלי שהתבצעה מסירה כדין על הודעת דרישה לתשלום לבעל החוב, ומשך זמן המסירה יכול להגיע עד לשנה מהמועד בו החוב צריך להיות משולם, בעוד החוב עצמו צובר ריביות ותוספות הפיגורים של עשרות אחוזים.

לעומת ביצועי הגבייה לנפגעי עבירה, המרכז הצליח לגבות באותה התקופה כ-50% מסך הקנסות והחובות של אזרחים למדינה, ביצוע כפול מחובת הגבייה שלו כלפי נפגעי עבירה. בנוסף לכך, על פי החוק, הכסף שנגבה מחייבים בחובות למדינה הנדרשים לשלם גם לנפגעי עבירה, אמור לעבור בקדימות לנפגעים. אך על פי בדיקת המבקר, כ-40% (כ-900 אלף ש"ח) מהם נשארו בקופת המדינה, למרות שהיו צריכים לעבור לנפגעים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!