דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי י"ג באייר תשפ"ד 21.05.24
20.7°תל אביב
  • 19.9°ירושלים
  • 20.7°תל אביב
  • 20.3°חיפה
  • 20.4°אשדוד
  • 20.1°באר שבע
  • 26.1°אילת
  • 20.6°טבריה
  • 19.8°צפת
  • 20.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך ורווחה

אושר בטרומית: זכאים לקצבאות יוכלו לקבל דמי אבטלה מלאים ללא קיזוז

הצעות החוק של אפרת רייטן (העבודה), מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) וח"כים מרע"ם זכתה ברגע האחרון לתמיכת הממשלה, שמקדמת הצעה דומה בחוק ההסדרים | לפי ההצעה, קיזוז דמי האבטלה ייפסק למקבלי קצבת אזרח ותיק, מזונות, השלמת הכנסה, ותוספת תלויים לקצבת נכות

ח"כ אפרת רייטן במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב/ דוברות הכנסת)
ח"כ אפרת רייטן במליאת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ/דני שם טוב/ דוברות הכנסת)
דבר
צרו קשר עם המערכת:

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית שלוש הצעות חוק שמבטלות את האיסור על קבלת דמי אבטלה לצד קצבאות נוספות של הביטוח הלאומי. ההצעות הוגשו על ידי חברת הכנסת אפרת רייטן (העבודה), מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) וחברי הכנסת אימאן ח'טיב יאסין, מנסור עבאס, ווליד טאהא מסיעת רע"ם. ההצעות אושרו בתמיכת הממשלה, שבתחילה התנגדה אך שינתה את עמדתה ברגע האחרון. הצעת דומה מקודמת גם בחוק ההסדרים.

לפי הצעת החוק, יבוטלו בהוראת קבע הקיזוז המלא מדמי אבטלה של קצבאות אזרח ותיק, מזונות, השלמת הכנסה, ותוספת תלויים לקצבת נכות. עוד הוצע לקבוע כי לעניין תשלום הקצבאות האמורות, יראו את דמי האבטלה כהכנסה מעבודה וממשלח יד. תיקון זה יאפשר לחלק מהזכאים לקבל בו זמנית גם דמי אבטלה וגם את הקצבה.

בדברי ההסבר להצעתה של רייטן נכתב: "דמי אבטלה אינם בהגדרתם קצבה אלא ביטוח מפני אובדן הכנסה פתאומי, ומהווים חלופה זמנית לשכר לתקופה קצובה שמיועדת לתמוך במובטלים בחיפושם אחר משרה חדשה. הכלל של איסור כפל קצבאות לא מהווה תמריץ חיובי אלא מגביר את המצוקה הכלכלית של אוכלוסיות מוחלשות. יצוין כי עד שנת 2002 קצבת הבטחת הכנסה לא קוזזה מדמי האבטלה וההסדר הזה היה מקובל ומבורך״.

שר העבודה יואב בן צור (ש"ס) שהגיב מטעם הממשלה, הבהיר כי הצעה ממשלתית דומה נכללת בהצעת חוק ההסדרים, ומייתרת לכאורה את זו שהוגשה. עוד ציין כי בן צור שוועדת השרים לחקיקה החליטה כי הצעת החוק הפרטית תעבור רק לאחר אישור חוק ההסדרים ותוצמד להצעה הממשלתית. לפיכך, קרא השר בן צור להצביע נגד הצעת החוק – אך בסופו של דבר הצביע גם הוא בעד הצעת החוק, לצד חברי כנסת נוספים מהקואליציה לרבות שר המשפטים יריב לוין, ראש סיעת ש"ס אריה דרעי וראש סיעת יהדות התורה משה גפני.

"אנחנו מדברים על מצב שאדם עובד זכאי לקצבה בשל נסיבות חייו", אמר ח"כ מיכאל ביטון  (המחנה הממלכתי) בדיון על הצעת החוק. "למשל קצבת שארים – אדם שנשאר לבד בעולם. מזונות – מי שצריכה לגדל ילדים לבד. אזרחים ותיקים שהולכים לעבוד כי הפנסיה שלהם אינה מספיקה. זה היתום והאלמנה – החלשים ביותר בחברה, ששילמו כל חייהם לביטוח הלאומי, זכאים לדמי אבטלה ונוטלים מהם זכאות אחרת. זה עוול חברתי ופגיעה בחלשים ביותר".

ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ מיכאל ביטון (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"באתי לסגור מעגל שהתחלתי איתו כבר בקדנציה הקודמת״, אמרה ח״כ רייטן מרום, ״כאשר ביטלנו את הקיזוז של הכשרות מקצועיות מדמי אבטלה, והתחלנו את התהליך לביטול קיזוז קצבאות נכות או מזונות מדמי האבטלה".

"זה תיקון היסטורי של החלטה שרירותית, חסרת לב וחמלה של ממשלת ישראל משנת 2002, כשנתניהו היה שר האוצר. לדאבוני הכנסת פוזרה ולא הספקתי להעביר את החקיקה. חוסנה של חברה נמדד ביחסה לחוליות החלשות שלה ויש צורך בשינוי בתפיסת העולם של המדינה".

"דמי אבטלה הם לא קצבה", הוסיפה רייטן, "כל אדם שמפוטר מעבודתו צריך ביטחון בסיסי כדי להתארגן ולמצוא עבודה חדשה. אסור לשלול דמי אבטלה ממי שמקבל קצבאות קיום, אחרת האנשים האלה יידרדרו לעוני. אני שמחה שהחוק עבר היום, בסופו של דבר גם בתמיכת הקואליציה. טובת האזרחים עומדת תמיד לנגד עיניי״.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!