דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גל השריפות

אחרי הלהבות / משרד האוצר הגיע להבנות עם חברות הביטוח על הפיצויים לנפגעי השריפות

מס רכוש יפצה את נפגעי השרפות שנגרמו על פי החשד על ידי מציתים על רקע פעולות איבה, בגין הנזקים למבנים. חברות הביטוח יפצו את הנפגעים על יתרת הסכום עד לגובה הפוליסה הכוללת גם נזקי תכולה

השר כחלון מסייר בחיפה לאחר השריפה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
השר כחלון מסייר בחיפה לאחר השריפה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

אחרי ארבעה ימים של מתיחות בין חברות הביטוח למשרד האוצר על שאלת הפיצויים לנפגעי השריפה, נפגש הבוקר שר האוצר עם מנהלי חברות הביטוח. בהודעת הסיכום שיצאה מן הישיבה שיבח שר האוצר את תגובתן של מנהלי חברות הביטוח כשאמר "החברות שיושבות כאן לקחו על עצמן לממן את ההפרש בין הכיסוי של קרן מס רכוש לבין כיסוי הפוליסה. ההתגייסות של חברות הביטוח וסף הרגישות שהן הפגינו פשוט מעוררות כבוד וזאת הזדמנות להודות להן."

הסיכום שאליו הגיעו אנשי האוצר עם חברות הביטוח קובע כי מס רכוש יפצה את כלל הנפגעים מהשריפות שנגרמו על פי החשד כתוצאה של הצתה על רקע לאומני. הפיצוי של מס רכוש מתייחס בעיקר לנזקים שנגרמו למבנים עצמם ולא לתכולתם. הפיצוי של מס רכוש צפוי להיות נמוך מגובה הפוליסות של מחזיקי ביטוח דירה. חברות הביטוח התחייבו להשלים את הכיסוי של מס רכוש עד לגובה הפוליסה של המבוטחים.

במשרד האוצר חששו כי העובדה שהשריפות יוגדרו כתוצאה של פעולות איבה והפעלת מס רכוש כתוצאה מכך, תאפשר לחברות הביטוח להימנע מתשלום למבוטחים שכן על פי תנאי הפוליסות שהחברות מכרו לציבור הן לא מכסות נזקים שנגרמו כתוצאה מאירועי טרור. כך נוצר מצב שבו בפני המדינה עמדו שתי ברירות. לפצות את כלל הנפגעים בעזרת מס רכוש תוך פגיעה במבוטחים שיקבלו פיצוי נמוך ולא יוכלו לתבוע את הביטוח או להטיל את הפיצוי על חברות הביטוח ובכך להשאיר כמחצית מהנפגעים ללא פיצוי.

הסיכום אליו הגיע שר האוצר עם חברות הביטוח מאפשר לאחד את החלופות ולתת גם פיצוי לכלל הנפגעים וגם לתת אפשרות למבוטחים לתבוע את חברות הביטוח על הנזק שנגרם להם שלא פוצה על ידי מס רכוש. שר האוצר התייחס לכך שהחברות החליטו לפעול לפנים משורת הדין. עם זאת יש להתייחס לכך שהמתווה שסוכם חוסך לחברות הביטוח לא מעט כסף שכן הן מחויבות לשלם רק את הפער שבין הפיצוי של מס רכוש לגובה הפוליסות של המבוטחים. אם המדינה לא הייתה מפעילה את מס רכוש חברות הביטוח היו חשופות לתביעות בגובה של קרוב למיליארד שקלים.

אמנם כחלון שופך תשבחות על חברות הביטוח על שהן מוכנות לפעול לפנים משורת הדין, אבל צריך להבין מה היה קורה לולא היו עושות כן. אם הן לא היו מוכנות לפצות את המבוטחים שנפגעו, באירוע בעל פרופיל ציבורי ותקשורתי גבוה מבוטחים היו שואלים את עצמם מדוע לרכוש ביטוח דירה כשהמדינה מפצה את כולם? על אף שמרבית התביעות על נזקי דירות ורכוש לא מגיעות בעקבות אירוע המוני, התנגדות של חברות הביטוח לשלם הייתה לבטח פוגעת במכירת ביטוחי דירות בהמשך.

המהלך, שהובל על ידי סגן שר האוצר יצחק כהן (ש"ס), אפשר לצאת מפלונטר האינטרסים הסותרים, עליהם דיווחנו בתחילת השבוע, לתת את מירב הכיסוי לכלל האזרחים ולמנוע מצב של בחירה בין המבוטחים ללא מבוטחים.

ראוי שניגודי האינטרסים שהתפתחו בעקבות השריפה יובילו להסקת מסקנות להמשך. צריך לבחון האם ניתן להרחיב את הסיבות להפעלת קרן מס רכוש גם למקרים של אסונות טבע ולמנוע את ההתרחשות המביכה בה כולם מקווים שהמשטרה תמצא מציתים. לאזרח שביתו נפגע לא צריך להיות משנה זהותו של המצית או מניעיו. בנוסף יש לבחון שינוי של פוליסות הביטוח כך שההסדר שהושג הבוקר יהפוך לנוהג מקובל. שילוב בין שתי החלטות הללו יאפשר לחברות הביטוח להמשיך ולבטח מבלי להעלות את מחירי הביטוחים ויאפשר למדינה לקחת אחריות על אזרחיה מבלי להיכנס לפלונטר של אינטרסים סותרים בין מבוטחים ללא מבוטחים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!