דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תשתיות וסביבה

״המחירים ירדו והחקלאים לא ייפגעו״: התיקון לחוק הגנת הצומח אושר לקריאה שנייה ושלישית

במסגרת ההליך שייכנס לחוק ההסדרים, יבחנו תנאי גידולם של פירות וירקות בעולם, ויקבעו התנאים לייבוא שלהם לארץ | יו"ר התאחדות האיכרים והחקלאים, דובי אמיתי: ״הייבוא נעשה קל אך משרד האוצר שוכח את התמיכה הישירה״

יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יו״ר ועדת הכלכלה דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מאיה רונן

ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות דוד ביטן (הליכוד) אישרה אתמול (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את תיקון חוק הגנת הצומח, במסגרת אישור פרק החקלאות בחוק ההסדרים. בכירה במשרד החקלאות: "אין מקום לשיקולים זרים בנושאים שאנחנו מתעסקים בהם". היו"ר ביטן: "נעקוב ונוודא שההצעה תמומש כך שהמחירים ירדו והחקלאים לא יפגעו". 

חוק הגנת הצומח קובע עקרונות וכללים ליבוא מוצרים מן הצומח ממדינות שונות, ומתן רישיונות ליבואנים. מטרת השינויים היא להקל על ייבוא פירות וירקות, בתקווה שהדבר יסייע בהוזלת מחירי המזון, תוך הגנה על הצומח המקומי מפני חדירת מזיקים.  

בהתאם לתיקון, יכנס לפעולה הליך חדש להערכת סיכונים שהגדיר המשרד. בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, הסבירה מנהלת השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות, שלומית ציוני: "בנינו תהליך למיפוי נגעים עולמי. בניגוד לתהליך הקלאסי שבו אנו עונים בצורה לבקשות יבואנים, בתהליך הזה אנו עושים באופן שוטף בחינה פרואקטיבית על בסיס מאגרי מידע. התחלנו לפני כשנה בפיילוט וראינו שיש לשיטה עקרונות ותוצאות משמעותיות ומהירות".  

במסגרת ההליך יבחנו תנאי גידולם של פירות וירקות בעולם, ויקבעו התנאים לייבוא שלהם. ההליך המבוקר שפותח בשירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות בשנה האחרונה יאפשר פתיחה לייבוא של פירות וירקות נוספים ממגוון מקורות. זאת, בנוסף לכ-50 ירקות ופירות מכ-45 מדינות שונות שניתן כבר היום לייבא. במקביל, משרד החקלאות מקפיד שלא לאפשר מדיניות בלתי אחראית ליבוא תוצרת חקלאית, בהיעדר זיהוי הסיכונים האפשריים וקביעה מושכלת של דרישות יבוא, כמקובל בעולם 

בהמשך לחששות וחשדות שעלו בדיון שהתקיים בנושא בשבוע שעבר, ביקש היו"ר ביטן לדעת האם עלולים להשפיע על גורמי המקצוע גם שיקולים שאינם קשורים להגנת הצומח. כמו כן, ביקש ביטן לדעת כמה זמן יידרש למשרד להתייעץ עם המומחים איתם הוא מבקש להתייעץ. מנהלת השירותים להגנת הצומח במשרד החקלאות שלומית ציוני, השיבה: "לא יהיו שיקולים זרים ואף פעם לא היו שיקולים זרים בנושאים שאנחנו מתעסקים בהם". סמנכ"ל המשרד, צביקה כהן, הוסיף שהאינטרס של המשרד הוא לסיים כמה שיותר מהר את העבודה, כדי למנוע כניסת מזיקים.  

בתום הדיון היום הצביעו חברי הוועדה על הסתייגויות שהוגשו בדיון קודם. ההסתייגויות נדחו, והצעת התיקון לחוק אושרה פה אחד, בתמיכתם של היו"ר ביטן וחברי הכנסת אריאל קלנר, צבי סוכות, אליהו ברוכי, ששון גואטה, משה פסל, מטי צרפתי הרכבי, אלון שוסטר ורם בן ברק. 

להערכת גורמים באגף התקציבים של משרד האוצר תהיה להליך החדש השפעה על מחירם של מוצרים רבים, שתסייע, כך הם מקווים, בהורדת יוקר המחייה. לדברי רכז כלכלה, תעשייה ותיירות באגף התקציבים באוצר, גל ברנס, שהציג את התיקונים בדיון קודם: "3% מהוצאה החודשית של משק בית בישראל היא על פירות וירקות. מדובר בשוק של 21 מיליארד שקלים. מחירי הפירות עלו בשנים האחרונות ב-21%. מטרת ההסדר היא לשפר רגולציה בתחום היבוא, על מנת לאפשר יותר יבוא של פירות וירקות לארץ". באוצר מקווים שההליך החדש יאפשר יבוא ואספקה של פירות וירקות ללא תלות בעונתיות. ברנס ציין שהתקיים שיח משמעותי מול משרד החקלאות וההצעה מובאת בהסכמה, וכוללת מתווה שנועד למנוע כניסה של מזיקים שיפגעו בפירות, בירקות ובצומח בכלל. התיקונים הובאו בפני הוועדה בשיתוף ושיח עם משרד האוצר וארגוני החקלאים. 

יו"ר התאחדות האיכרים והחקלאים בישראל, דובי אמיתי, הביע תמיכתו להצעה. יחד עם זאת, הזכיר אמיתי לוועדה שבעוד היבוא נעשה קל יותר עם שיפור פעולת השירותים להגנת הצומח והורדת המכסים, משרד האוצר "שכח" את התמיכה הישירה לחקלאים.  

היו"ר ביטן הבהיר שהוועדה לא תוותר על התמיכה הישירה וציין שאם העניין לא יסתדר הוא יביא את ההסכם כהצעת חוק. "סכום התמיכה מופיע בתקציב, ואם יעבדו עליכם בעיניים אנחנו יודעים מה לעשות".   

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!